Webkereskedelem: nem veszélyes, de kihívás!

Az utóbbi tíz évben jelentősen változott a tradicionális kereskedelem, helyét sok esetben a webes piactér veszi át. Az internetről vásárolunk könyveket, háztartási és használati tárgyakat, de nem csak apróbb kütyüket vagy kellékeket, de akár autót vagy gázkazánt is. A pár évvel ezelőtt felburjánzó gazdasági válság csak erősítette ezt a tendenciát, mivel a netes cégek a legtöbbször jóval a hagyományos kereskedések árai alatt tudják forgalmazni termékeiket. Vajon hogy csinálják?

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Egyre többen az internetre teszik fel a vállalkozásaikat, a webes kereskedések gombamód szaporodnak, ráadásul a növekedés és a foglalkoztatás serkentése érdekében az Európai Bizottság cselekvési tervet dolgozott ki az európai elektronikus kereskedelem 2015-ig történő megkétszerezésére. Jelenleg a webes kereskedelemből származó forgalom 11,7 milliárd euróra tehető, ami Európa GDP-jének 0,12%-ával egyenlő. Mit jelent ez a gyakorlatban? És hogy tudjuk ezt Magyarországra értelmezni? A statisztikák azt mutatják, hogy a magyarországi kis- és középvállalkozások webes kereskedése még így is jóval elmarad az európai átlagtól - olvasható a VGF Online épületgépészeti szaklap online kiadásában.

Egyre inkább kiszorul a hagyományos kereskedelem - Kép: SXC

Akik régóta szakmában vannak, és tudatosan építik a cégüket, azok egy ideje tudják, hogy a netes kereskedelem lehet az egyik és valószínűleg a legjobb alternatívája a hagyományos kereskedésnek. Sok előnye mellett azonban a tendencia azt mutatja, hogy tucatnyi cég, akik későn észlelték az idők jeleit, elözönlötték a webes piacot, és kiadták az egyetlen és biztos üzletpolitikai jelszót: az olcsóság mindenekelőtt.

Van, aki igényli a személyes kontaktust

„A kereskedelem jórészt az információ hiányán alapul” - mondta Murányi Sándor, a Murányi Épületgépészet Kft. vezetője, webes kereskedelemmel is foglalkozó épületgépész kereskedő. „Az internet megteremtette annak a lehetőségét, hogy másodpercek alatt megtudhassunk bármit egy termékről, és nagyjából ugyanennyi idő alatt be is szerezhetjük azt a legolcsóbb forrásból. A forgalmazó szerint a hagyományos kereskedelem ugyan még él, de ez csak annak tudható be, hogy vannak még olyanok, akik nem tudják használni az internetet, és persze olyanok is, akik igénylik a személyes kontaktust” – vélte.

Kevésbé borúlátó a webes kereskedelem térnyeréséről Nyitó Róbert, a Szatmári Épületgépészeti és Fürdőszoba Szakáruházlánc ügyvezetője. Nyitó szerint, bár a trendek egyértelműen azt mutatják, hogy az arányok a webes kereskedelem felé tolódnak el, ennek ellenére nem látja úgy, hogy a hagyományos kereskedelem leáldozóban lenne, főleg az épületgépészetben, ahol a termékkör speciális helyzetének köszönhetően a vásárlók továbbra is igénylik a szaktanácsadást. Emiatt még mindig szükség van a szakeladói segítségre. Az ügyvezető úgy látja, hogy a webes kereskedelem nem jelent veszélyt a hagyományos kereskedelemre, de kihívást igen. Ez a vélemény összekapcsolódik Murányi Sándoréval, aki szintén úgy látja, hogy a hagyományos kereskedelem átalakulás előtt áll. Másképpen kell csinálni, kevesebben, hatékonyabban, állítja.

„Az általános tapasztalat azt mutatja, sok esetben a fogyasztók az áruházban informálódnak szakeladói segítséggel, majd az interneten rendelnek” - folytatta Nyitó, aki szerint emiatt a cégeknek erősíteniük kell az online értékesítéseiket.

Nem létező járulékos költségek

A mezőgazdaságban is teret nyer az e-kereskedelem
A Magro.hu piackutatási adatai bizonyítják, hogy már a mezőgazdaságban is van egy számottevő réteg, amely az internetes kereskedést választja terményei egy részének értékesítésére. Érdekes tény, hogy piaci zavaroknál, pl. az aszály okozta terményhiány esetén, nagymértékben megnő a nyitottság az új megoldásokra, és már az internet-penetráció szintje sem jelent akadályt.
A Szatmári Épületgépészet vezetője szerint a webes kereskedések azért tudják jóval olcsóbban adni a termékeiket, mert a járulékos költségek zöme nincs jelen az online világban. Emiatt ma már a hagyományos kereskedéseknek is haladniuk kell a korral, fejleszteniük kell az online értékesítésüket, így növelve a hozzáadott értéket.

Ez a megállapítás szintén hasonló Murányi Sándor véleményéhez, akinek meggyőződése, hogy a szolgáltatásokat nem nyújtó és hagyományosan néhány százmillió forint forgalommal bíró kereskedésekre nem lesz szükség a jövőben. „A termékek a gyártótól a felhasználóig a gyártó–webkereskedő–fel-használó vonalon jutnak majd el. Felhasználó alatt elsősorban a tervezési, szerelési, üzemeltetési feladatokat ellátó szolgáltató vállalkozásokat értem, nem például a Marika nénit,” - mondta Murányi. Az ügyvezető szerint a jövőbeli, internet segítségével történő logisztikai feladatokat (webkereskedelmet) azok fogják ellátni, akik már most megkezdték a hagyományos kereskedelmi tevékenységüket az ehhez szükséges lépésekkel átalakítani.

Ismétlődő tendenciák

Úgy tűnik, ma ugyanaz a jelenség tapasztalható, amire már a kilencvenes évek elején volt példa a hagyományos kereskedelemben. A folyamatosan az alacsony árra való koncentrálás a piaci térhódítás egyik bevett eljárása, de jellemzően rövidtávú gondolkodásra és koncepciótlanságra vall. Az ilyen cégek – és ez főleg a webes kereskedésekre igaz – uralják a piacot Murányi Sándor szerint, és megkeserítik a gyártók és importőrök életét, aminek következtében a gyártók és importőrök is elveszítik az eddigi kereskedelmi partnereiket. Emiatt az interneten ár alatt vagy beszerzési áron forgalmazó kereskedések „pole pozícióba” kerülnek, hogy egy Forma1-es kifejezéssel éljünk. A szolgáltatás nélkül, szimplán csak eladásra berendezkedett vállalkozások le fogják járatni a termékeket az eladhatatlanságig. A gyártók ezt már régóta tudják, de egyelőre tehetetlenek ezzel a jelenséggel szemben. Kevesebb költség, kisebb ár

Jobb eséllyel indul, aki már most fejleszt - Kép: SXC

Persze a szabályos webkereskedelem is költségekkel jár. Nem annyira költségigényes, mint egy áruház, de ennek is komoly kiadásai vannak. Sajátosság, hogy a többségnek fogalma sincs arról, milyen feltételeknek kellene megfelelnie, és mekkora anyagi kockázatot jelent ez. A vevő könyörtelen, a legolcsóbb beszerzést választja, teljesen jogosan. A webes kereskedelemben a legjobb árat kínáló elad, a többi nem. Ennek el- lenére a hagyományos kereskedésekkel szemben a webes kereskedéseknek még mindig jóval kevesebb költségük akad, így természetesen ezt is be tudják kalkulálni az áraikba. Hogy egy példát nézzünk: ha a szállítást a vevő fizeti, a nagykereskedés vagy a gyártó pedig ingyen leszállítja az internetes kereskedő részére az árut, akkor a kereskedés 0,5-2% árréssel árulhat, vagy beszerzési áron, vagy az alatt. Murányi úr szerint az utóbbi esetben a többi kereskedő megölése vagy az ÁFA nélküli eladás lehet a cél.

Persze az is nyilvánvaló, hogy a gyenge minőséget az interneten sem lehet hosszútávon eladni. A gyártók, forgalmazók árképzési rendszere ismert, meghatározott árréssel történik a termékek eladása. A webes kereskedések az használják ki, hogy kis árréssel vagy kis veszteséggel forgalmaznak. A veszteséggel történő eladásnál egyeduralkodók lesznek az adott termék piacán, és ez alapot ad arra, hogy további engedményeket harcoljanak ki, mivel a gyártó elvesztette a kereskedelmi partnerei többségét. Sok cég beleesett már ebbe a csapdába, így ők elvesztették az önállóságukat. Rövidtávon a jó stratégia az, hogy az adott cég nem olcsó próbál lenni, hanem bizonyos dolgokat árul a legolcsóbban.

Kiskapuk

Néhány gyártó felismerte, hogy számára nem szerencsés a termékét közvetlenül a végfelhasználóhoz eljuttatni az ő legalacsonyabb átadási árán. Emiatt néhány nagykereskedő nem is árul az interneten, szeretné elkerülni a konfrontációt a beszállítóval, viszont kimaradni sem szeretne ebből a piacból. Megoldásként azt találták ki, hogy egy újonnan alakult kisvállalkozás adja a terméket olcsón, és a nagykereskedő ezt szolgálja ki. Régebben az itt megrendelt terméket a nagykereskedő forgalmazta nyíltan, ez viszont erősen visszaszorult, ezért szinte lehetetlen kinyomozni, honnan kerül a termék nagyon kicsi árréssel a fogyasztóhoz.

Folyamatosan átalakulóban

A jövő útja a hagyományos kereskedések számára az lehet, hogy az internettel megteremtődő gyors információáramlást jó logisztikával, gyors kiszolgálással ötvözik. A hosszú távon gondolkodók – még ha rövid távon anyagi veszteséget is könyvelnek el – megpróbálnak minőségi webáruházat létrehozni a hagyományos kereskedésük mellé.

Aki hiányzik

A kereskedelem egészére jellemző, hogy hiányzik a legfontosabb szereplő, a vevő. Ez annyira eltorzítja a piaci szabályokat, hogy viharos gyorsasággal történnek minden logikát meghazudtoló dolgok. Ezek közé tartozik a webkereskedelemben tapasztalható anomáliák többsége. Ha visszatérnek a vevők, sok minden megoldódik, ha viszont nem, fel kell készülnünk a változások felgyorsulására, zárta Murányi úr.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo