Annak ellenére, hogy a csapból is az „információs társadalom" folyik, hogy számos kutatás szerint a vásárlók egyre nagyobb arányban használják tájékozódásra a netet, a hazai kis- és középvállalkozások jelentős része alig-alig aknázza ki az itt rejlő lehetőségeket. Ha valaki mégis megteszi azt az első lépést, amit egy honlap létrehozása jelent, a többség sajnos úgy gondolja, hogy ezzel végére is ért a feladatnak. Pedig az internetes jelenlét ahhoz, hogy valódi hasznot hozzon, folyamatos gondozást igényel. (Itt olvashat a cégek közösségi oldalas megjelenésének trükkjeiről.)
A keresőoptimalizálás (search engine optimization, SEO) a weblapunk keresőmotorokban való megjelenésének javítását jelenti, a nem fizetett találatok között. A motorok működése meglehetősen bonyolult, számos különböző indikátort vesznek figyelembe, ráadásul a Google - amely Magyarországon szinte egyeduralkodónak tekinthető a felhasználók körében - folyamatosan változtatja is azt, hogy az alapvetők mellett éppen mely jellegzetességeket vesz figyelembe az oldalak áttekintésekor. Teszik ezt éppen azért, hogy ne lehessen tudatos stratégiákkal valós, releváns tartalom nélkül előkelő helyet szerezni a nem fizetett találatok között.
Meta Tag: A html kódba ágyazható információk, amelyekben különböző dolgokat mondhatunk el a weboldalról kezdve onnan, hogy ki a szerzője, mi a címe, egészen addig, hogy milyen sűrűn frissül. Tartalmazhat kulcsszót, leírást, címet egyaránt.
Keresőszó (Meta keyword): az, amire a felhasználók keresnek. A legfontosabb a keresőoptimalizálás szempontjából.
Internetes marketing stratégiaként a SEO figyelembe veszi a keresőmotorok működését, az emberek keresési hajlamát, a keresési szavakat vagy kulcsszavakat, a célközönség preferált keresőit. Egy weblap optimalizálása állhat a tartalmának szerkesztéséből és a HTML-kódjának szerkesztéséből, a kulcsszó relevanciájának növelése és az indexelés megkönnyítése érdekében. Elsőként az oldalon lévő programozási hibákat érdemes feltérképezni, amelyek megnehezítik a kereső robotok számára a honlap áttekintését. Erre számos szoftver áll rendelkezésre, amely a hibák számát pontosan megmutatja. A cél addig eljutni, hogy 0 hibát jelezzenek a szoftverek - ezt a szoftver adta jelentéssel és egy szakember néhány órás munkájával könnyedén elérhető.
Legyen lényegi
Az oldalak tartalma természetesen meghatározó a keresőmotorok számára. Elsődleges a megfelelő, a felhasználók által gyakran keresett kifejezések megtalálása. Példának okáért, ha a cégünk autókereskedelemmel foglalkozik, rengeteg keresést - és így későbbi vevőt - veszíthetünk, ha nem vagyunk tisztában azzal, hogy az autó, gépkocsi vagy kocsi szó az, amire az emberek leginkább keresnek a neten. Erről például a Google Keresési trendek szolgáltatásának segítségével szerezhetünk információkat. A kulcsszavak megválasztása során a szakemberek a kisebb honlapokat üzemeltetők számára a „hosszú farok" elmélet szerinti kulcsszavazást javasolják. Vagyis legalább három-négytagú kifejezésekkel érdemes operálni, itt történik ugyanis a netes vásárlások mintegy nyolcvan százaléka. Vagyis, ha valaki tévét szeretne venni, először beüti ezt a keresőbe. Természetesen a legnagyobb áruházak és gyártók honlapjai telítik majd be az első néhány találati oldalt, ezzel eredménytelen is lenne versenybe szállni. A többség azonban innen nem jut el azonnal a vásárlásig, előbb a típusokat, árakat, lehetőségeket tanulmányozza. Amikor már tudja, mit szeretne, a konkrét típusra keresve lép tovább. Itt van esélye egy kisebb kereskedőnek, hiszen kereséshez pontosan passzoló kulcsszavakkal és tartalommal van esélye előkelőbb helyezés megszerzésére a találati listán. Egy jól menedzselt oldallal további kattintások nélkül, egyszerűen a vágyott készülék megvásárlásához vezetheti a potenciális vevőt.
A keresők többek között figyelemmel vannak arra is, hogy egy adott kulcsszó milyen gyakorisággal jelenik meg az oldalon. A szakemberek ajánlása szerint átlagosan 4-7 százalékban tartalmazza az oldal szövege a legfontosabb kulcsszót. Ennél nagyobb gyakoriság gyanússá teszi az oldalt - amely így hátrébb sorolódik - kisebb viszont nem mutatja elég relevánsnak. Sztorik szólnak olyan oldalakról, ahol a feketének tűnő háttéren fekete betűkkel a relevánsnak tartott kulcsszavak sorakoztak végtelen számban, a felhasználó számára láthatatlanul. Az ilyen trükköket azonban kiszűrik a keresők, inkább rontják, mint javítják az eredményeket.
Kapcsolatépítés
Az is sokat számít, hogy az oldal milyen szinten kapcsolódik más, a keresők által relevánsnak tartott lapokhoz. A cél egyszerűen szólva az lenne, hogy minél több, más oldalon elhelyezett link mutasson a mi oldalunk releváns tartalmaira. Ezt elsősorban együttműködések kialakításával lehet elérni - természetesen amellett, hogy releváns tartalmat biztosítunk, amit jó esetben mások is átvesznek. Ugyanakkor nem árt arra sem figyelni, hogy az oldalról kifelé mutató, más webszájtra átvezető linkek - bár kétségtelenül sok esetben funkcionálisak - rontják a helyezést. Általánosságban elmondható, hogy két, az oldalunkra mutató linkre van szükség ahhoz, hogy ellensúlyozzunk egy, onnan elvezetőt. Az oldalunkra mutató linkek alapján számolja a Google levédett algoritmusa a PageRank-et, amely a legfontosabb paramétere.