Az elmúlt időszakban általános trenddé vált, hogy a távközlési cégek külön technológiai vállalataik keretei között kezelik háttérfejlesztési tevékenységeiket. Takács Gábor, a Business Telecom Nyrt. (BTel) műszaki üzletágvezetője szerint a költséghatékonyság és a biztonság erősítésére a közeljövőben a vállalatok mintegy 40 százaléka venne igénybe integrált infokommunikációs szolgáltatásokat; elvárásaiknak azonban csak a speciális szaktudással, eszközökkel és kapacitásokkal rendelkező távközlési cégek tudnak megfelelni.
A távközlési – leggyakrabban mobil – eszközök fejlődését jellemzően a végfelhasználói kereslet irányítja; ezek az eszközök az üzleti, irodai környezetbe is főként a gyártók tevékenysége révén épülnek be. Kevés szó esik azonban a távközlési és informatikai háttérrendszerek vállalati ügyféloldalán lezajló változásokról, amelyek egyre nagyobb mértékben közelítik egymáshoz a két iparágat.
„A hazai piac eljutott arra a pontra, ahol a nagyvállalati igények mind a távközlési, mind az informatikai iparágat gyors ütemben képesek átalakítani – állítja Takács Gábor. – Saját ügyféltapasztalataink azt mutatják, hogy a vállalatok 80 százaléka mutat érdeklődést az egységes infokommunikációs megoldások iránt. Ennek fele, mintegy 40 százalék az, amely a közeljövőben már kifejezetten »egybecsomagolt« módon kíván távközlési és informatikai szolgáltatásokat igénybe venni. A cégek 20 százaléka pedig még saját beruházást is végrehajtana ezen a területen, hogy a lehető legjobban kihasználhassa az integráció által kínált versenyelőnyt.”
A szakértő szerint a saját, külön technológiai háttérrel rendelkező távközlési szolgáltatók komplex igényekre képesek megoldást kínálni: integrált felhő alapú megoldásokat nyújtanak, melyek révén az információk egyszerűen elérhetők, miközben megvalósul az irodai hálózatokba kapcsolt eszközök – vezetékes telefon, fax, mobiltelefon, táblagép, asztali számítógép –, valamint a különböző alkalmazások, ügyviteli rendszerek integrált működése. Ennek eredményeképpen, a vállalatoknak számítógépek, hálózati eszközök, tűzfalak, szoftverek, telefonkészülékek, alközpontok beszerzésével, telepítésével, karbantartásával és fejlesztésével nem kell többé foglalkozniuk, illetve nincs szükségük belső erőforrásokra adataik rendszerezésének, védelmének, elérhetőségének komplex tervezéséhez sem.
A nagyvállalati ügyfélkörrel szemben, az infokommunikációs szolgáltatók kis- és közepes vállalati ügyfeleinek esetében egyelőre ritkábban merül fel az igény az ilyen irányú komplex fejlesztésekre. Ebben a szegmensben jelenleg inkább a mobilirányú alkalmazásokra, illetve kisebb volumenű, elsősorban költségcsökkentő megoldásokra mutatkozik kereslet.