A weboldalak esetében a rosszul megtervezett felhasználói élmény gyors kilépéseket, alacsony konverziót eredményez. A gyakran problémákba ütköző felhasználók hamar elvesztik a türelmüket, zavarja őket a rossz minőség, és más, jobb alternatívákat kezdenek keresni. Ennek elkerülése érdekében mára külön szakemberek foglalkoznak a felhasználói élmény tervezésével. Az ilyen szakemberek alapvetően a fejlesztőkkel és dizájnerekkel együtt alkotják meg egy oldal végső képét és működését. Nem árt tudni, hogy mi az, amire mindenképp figyeljünk, ha saját oldalunkról van szó!
Fábián Csongor, a mára világhírű magyar startup cég, a LogMeIn felhasználói élmény tervezője 4 „csodaszert” mutat, amit érdemes használni.
1. Érzelmek - az „emotional design”, vagyis az, hogy ha olyan dolgot tudunk létrehozni, amihez a felhasználónak érzelmi kötődése tud kialakulni, sok további hibát megbocsáthatóvá tesz. Ha kötődik, nem menekül el az első negatív impulzusnál. A tervezők barátságos elemeket, „házigazda” figurákat egyaránt előszeretettel használnak. Ha egy aranyos és vicces lény közli, még azt is kellemesebb hallani, hogy az oldalunk épp nem elérhető.
2. Affordancia - a magyarul egy szóval elmondhatatlan fogalom a tárgyaknak azt a tulajdonságát/lényegét jelenti, amit kezdeni lehet velük és el is mondják magukról. A kalapács affordanciája, hogy - az erőkar révén - alkalmasnak lássam arra, hogy nagyokat üssek vele. Az elektromos eszközök sík felületén ezt sokkal nehezebb átadni, de törekedni kell rá, hogy beépítsük a felhasználói felületbe. Egy gomb például hasonlítson a valóságos gombra – legyen enyhe térhatása, emelkedjen ki a környező felületből. Sugallja, hogy „megnyomható vagyok”.
3. Trend – érdemes követni az éppen aktuális trendeket a felületek megjelenésében. Bárki bármit mond, az emberek tudattalanul is jobban érzik magukat „trendi” környezetben. Akkor is, ha egy weboldal felületéről van szó. A trendek pedig – nincs mit tenni – gyakran változnak. Most éppen a letisztult, egyszerű, tiszta felületek divatosak, míg korábban a minél realisztikusabb megjelenés volt a menő. Persze mindenféle vonalnak van helye, figyelembe kell venni a céges arculatot és természetesen a tartalmat is. Forma és funkció egysége az elsődleges.
4. Gyűjtőszenvedély – az emberek szeretnek játszani, de még ennél is jobban szeretnek gyűjtögetni. Érdemes kihasználni ennek vonzerejét, amire kis gondolkodással minden iparágban lehet alkalmat találni. Helyezzünk kilátásba valamilyen ajándékot a belépőknek/regisztrálóknak/kattintóknak. Az érzés, hogy kapnak is valamit, pozitívabbá teszi a hangulatot.
Az előadás anyagát itt megtekintheti!