Egy részletes európai kutatás kimutatta, hogy a fiatalok egyre nagyobb tömegben hagyják el a Facebookot, és váltanak át más közösségi csatornákra, például a Twitterre, az Instagramra, vagy a SnapChatre – írja a The Guardian. „A Facebook nem lejtőn van, hanem halott, és már el is temették” - mondta a jelenséget kommentálva Daniel Miller a londoni University College vezető antropológusa. A kutatók szerint, ahogy az idősebb generáció egyre inkább megjelent a Zuckerberg-galaxisban, a fiatalabb korosztály úgy szivárgott el egyre inkább a korcsoportjuknak megfelelőbb közösségi oldalakra.
Míg korábban a szülők tiltották a gyerekeket a Facebookról, most inkább azt követelik, hogy maradjanak rajta, és osszák meg rajta életük eseményeit, mondta el Miller. „Úgy tűnik, többé már nem használják a Facebookot” – mondta Barack Obama amerikai elnök is, amikor egészségügyi reformjához toborzott volna fiatalokat a Facebookon.
A jelenség Magyarországon is érezhető: a Facebooktippek blogon olvasható bejegyzés szerint rövid idő alatt a tinik tíz százaléka hagyta el a legnépszerűbb közösségi oldalt, miközben a 13-17 korosztályt kivéve minden korcsoportban emelkedett a felhasználók száma. A tinik között viszont masszív, 10 százalék körüli esést tapasztalunk.
Gondban a Facebook
A fiatalok elvándorlása komoly kihívások elé állítja a Facebookot, ami még a részvényárfolyamokra is hatással van. Nemrégiben ismerte el először David Ebersam, a cég vezető gazdasági elemzője a CNN-nek, hogy gondok vannak: „Láttuk, hogy a tinédzserek körében csökkent a napi látogatások száma és ez különös igaz a fiatal tinédzserekre.” A bejelentés hatására közel 15 százalékkal 55 dollárról 46 dollárra esett vissza a Facebook részvények árfolyama a tőzsdén – számolt be róla az Alpari.com. Korábban a Facebook a fiatalok körében megkérdőjelezhetetlenül a legfontosabb közösségi média volt, ám ma már ez nincs így. (Azért a magyarok jelentős része még mindig Facebook-függő.)
A cég válaszként igyekszik megszerezni azokat a közösségi oldalakat, ahová a fiatalok elvándorolnak. Először felvásárolta az Instagram részvényeit 1 milliárd dollárért, most pedig a Snapchatre feni a fogát, amelyért 3 milliárd dollárt is hajlandó lenne fizetni.