Mi is számtalanszor beszéltünk már róla, ahhoz, hogy egy céget komolyan vegyenek, elengedhetetlen a megfelelő domain név. Tulajdonképpen ez az egyik alapja a sikeres honlapnak. (Hogy mi a jó, arról itt olvashat bővebben.) Tudják ezt a nagyvállalatok és közéleti szereplők is, nem véletlen, hogy hatalmas erőforrásokat fordítanak arra, hogy biztosítsák saját online jelenlétük alapját. De bárhol becsúszhat valami probléma, még a legnagyobbaknál is…
Nézzünk néhány igazán nagy volumenű példát, ahol a domain névért folytatott küzdelem végül jó véget ért – előbb vagy utóbb.
Rajongó vs. gyártó
A szupermenő, hatalmas terveket kovácsoló világvállalat a Tesla éppen csak a múlt héten tudta véglegesen a tesla.com webcímet – eddig kénytelen volt a sokkal bonyolultabb teslamotors.com címet használni. Az egyszerűbb domain eddigi tulajdonosa egy magánember, aki mérnökként a vállalat névadójának, Nicola Teslának nagy rajongója. Azt egyelőre nem tudni pontosan, hogy ennyi év után most mivel győzték meg az eredeti tulajt, hogy átadja a nevet. Minden esetre az most már a vállalat korábbi honlapjára van átirányítva.
A cég ikonikus elnökéről itt olvashat.
Elnöki harc
Javában zajlik az Egyesült Államokban az elnökválasztás előtti hadjárat és lám, a domain neveknek még ebben is fontos szerepe van. Nemrég az egyik jelölt Jeb Bush honlapja (jebbush.com) rejtélyes módon egyszer csak elkezdett a rivális Donald Trump oldalára mutatni. A dolog valószínűleg annak köszönhető, hogy menet közben lejárt a domain név tulajdonjoga és nem gondoskodtak a meghosszabbításról. Nagy zavart valójában nem okozott, Bush ugyanis időközben visszalépett a versenyből, de meglehetősen szórakoztató.
Még a Google keresőóriásnál is előfordulnak hibák. Tavaly az egyik volt alkalmazott felfedezte, hogy egyszerűen meg tudja venni a világ talán legismertebb domain nevét, a google.com-ot. Ráadásul mindössze 12 amerikai dollárért. A hibát hamar észrevették és néhány perc után törölték a tranzakciót, de a szerencsés flótást megjutalmazta a Google. 6006,13 dollárt fizettek neki kárpótlásul. Az összeg nem véletlen, a számok jobban megnézve a GooglE szót adják ki. A pénzt az indiai férfi egy oktatással foglalkozó alapítványnak ajánlotta fel. Ezt meghallva a keresőóriás megduplázta az összeget. A történet meghatóan szép – talán túl szép is – ezért sokan arra gyanakodnak, hogy a keresőóriás egy fantasztikus PR akciót hajtott végre tulajdonképpen, hiszen az esetről hetekig cikkeztek a nemzetközi lapok.
A mese és a valós erő
Angliában a starwars.co.uk oldalt szerezte meg egy a filmmel kapcsolatos kosztümöket árusító berkshire-i üzlet több mint tíz évvel ezelőtt. Nemrég viszont a regisztrációkat intéző Nominet úgy döntött, át kell adnia azt a Star Wars brandet birtokló Disney-nek. Az angol tulajdonos keményen harcolt, de végül – nem meglepő módon – a szórakoztatóipari óriás nyerte a domain használatának jogát.
Húsevő vagy állatvédő?
A PeTA (People for the Ethical Treatment of Animals) állatvédő szervezet ellen intézett támadás tulajdonképpen az internet első igazi trollkodása. Egy Michael Doughney nevű férfi a peta.com domain nevet ugyanis a "People Eating Tasty Animals", vagyis az kb "Az emberek fincsi állatokat esznek" tartalmú weboldalhoz kötötte 1995-ben. 2001-ig pereskedtek, a bitorló pedig az amerikai alkotmány első, a szólásszabadságról szóló kiegészítésére hivatkozva védte saját érdekeit. A pert végül az állatvédők nyerték, köszönhetően a kifejezetten az internetes domain nevekkel való rosszhiszemű visszaéléseket szabályozó 1999-es törvénynek.