A nyár alkalmas időszak arra, hogy minden vállalkozás rendbe tegye a honlapját. Év közben, a munka hevében általában nincs rá idő, hogy elemezgessük a hatékonyságát. Érdemes azonban időnként felülvizsgálni, hogy vajon hozza-e a kívánt eredményeket, hiszen az egyik legfontosabb marketing eszközről van szó.
Az elmúlt évtizedben sok kisvállalkozás beleesett abba a hibába, hogy fontosabb volt maga az a tény, hogy legyen egy honlapja, mint az, hogy milyen vagy mennyire hatékony az.
Ma már szerencsére egyre több cég döbben rá, hogy egyáltalán nem mindegy például:
- hogyan épül fel a honlap tartalom,
- mennyire megnyerő a dizájn,
- milyen gyakran frissül a honlap,
- mennyire hatékony,
- mennyi látogatója van.
- Bizalmatlanságot ébreszt az érdeklődőben
- Elmaradt hasznot termel
- Rontja a cég imázsát
- Plusz egy indok, hogy miért a konkurenst válassza a vevő
Ha a honlap nem növeli a bolt forgalmát vagy alacsony a látogatottsága, az már éppen elég ok arra, hogy komolyabb vizsgálatnak vessük alá az oldalt.
1. Kinek a készülékében van a hiba?
Első körben érdemes tájékozódni, hogy mi a konkrét probléma, hol lehet a hiba: például kevés a látogató, vagy éppen sok látogató, de kevés ebből a megrendelés és az árajánlatkérés. Az is gyakori probléma, hogy nem az a réteg akar nálunk vásárolni, akiket el szeretnénk érni a szolgáltatásunkkal.
Azzal sem árt tisztába lenni, hogy mik a trendek, milyen változások történtek a régi honlap elkészítése óta. Gondoljunk csak a webdesign vagy a honlap felépítésének változására, vagy jó példa erre a mobilra való optimalizálás kérdése is. (Itt olvashat részletesen arról, hogy ez kinek és miért éri meg.)
Érdemes időnként megnézni a konkurensek weblapját is. Nem azért, hogy megtudjuk, mit lehet koppintani róluk, hanem inkább azért, hogy képbe kerüljünk és egy kicsit vevő szemszögből nézzük a versenytársakat.
Képzeljük magunk elé: hogyha egy potenciális vevő érdeklődik, és információt keres, vajon milyen ajánlatokkal vagy honlapokkal fog még találkozni rajtunk kívül. Ha kicsit elemezzük, hogy a látogató problémájára milyen megoldások jöhetnek szóba, könnyebb lesz eldönteni, nekünk mit kellene javítanunk. Ahelyett, hogy egymást másolnák a versenytársak, inkább azt kellene kitalálni, mivel lehetnének mások, jobbak vagy többek, mint az átlag.
3. Honlapdiagnózis szakértőktől
Sokat segíthet egy honlapanalízis is. Általánosan elmondható, hogy a neten kétféle honlapelemzéssel találkozhatunk. Az egyik a marketing szempontok szerint vizsgálja a weblapot, a másik informatikai, vagy keresőoptimalizálás oldalról veszi górcső alá a kiszemelt weboldalat. A marketing szemléletű honlapdiagnózis általában magába foglalja a tartalom, a honlapszöveg, a design, a webergonómia, és a honlapfelépítés elemzését.
Az informatikai analízis technikai elemzést takar. Vizsgálja a felépítést, a forráskódot vagy a konfigurációt, és azt is, hogy a honlap mennyire felel meg a keresők elvárásainak: bejárható-e a weboldal a kereső robotok számára és mennyire helyesen optimalizált egy-egy kulcsszóra. Honlapelemzést ingyenes és fizetős formában is találhatunk a neten. Ha valaki már rendelkezik egy nem működő weblappal, az nagyon jól tudja, hogy érdemes rááldozni némi pénzösszeget annak érdekében, hogy a nem működő weboldalból hatékony ügyfélszerző marketing eszköz legyen.
Röviden összegezve, ha kiderülnek a hibák, az csak jót hoz, hiszen a hibákból tanulni lehet. Cél az, hogy a tájékozódás és a diagnózis felállítása után sem dőljünk hátra, hanem szisztematikusan kezdjük el kijavítani a hibákat, úgy, hogy az ügyfélszerző gépezet minél előbb beinduljon, és őszre optimálisan működjön.
Szilágyi Tímea www.mikromarketing.hu