Saját vállalkozásukat féltik a cégvezetők

Tavaly év végén mérséklődött a depresszió, de továbbra sincs „hurrá-optimizmus”. Hiába éledezik a gazdaság, annak meghatározó szereplői a kis- és középvállalkozások vezetőinek mintegy fele még nem látja, hogy tartós lehet-e ez a növekedési pálya – derült ki a Policy Agenda és az IBS közös felméréséből.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: Pixabay

Az IBS Nemzetközi Üzleti Főiskola és a Policy Agenda közös kutatásában készített KKV Konjunktúra Index értéke 49,3 pontra nőtt, amely az előző negyedévhez képest ugyan a cégek javuló gazdálkodási hangulatát mutatja, de a cégek többsége még mindig pesszimista. A magyar cégvezetők körében végzett negyedéves felmérés adatai azt mutatják, hogy év végén mérséklődött a depresszió, de továbbra sincs „hurrá-optimizmus”. A szeptemberi méréshez viszonyítva 2,3 százalékponttal javult az Index értéke, de hiába éledezik a gazdaság, annak meghatározó szereplői a kis- és középvállalkozások vezetőinek mintegy fele még nem látja, hogy tartós lehet-e ez a növekedési pálya.

A kkv szektorban is - a 2016-os év külső gazdasági hatásait nem számítva - az lesz az egyik legnagyobb kérdés, hogy képes lesz-e a kormány mesterséges eszközökkel átlendíteni az országot az Európai Uniós források átmeneti szűkülésén, azaz a pályázati ciklus miatti visszaesés a beruházások területén hogyan lesz pótolható. Ez pedig nyilvánvalóan óvatosságra inti a vállalkozások vezetőit, még akkor is, ha nem elsősorban azokon a területeken működnek, amelyeket közvetlenül érintenek az EU-s pályázati források.

Az előző negyedévi 28%-hoz képest most a vállalkozások vezetőinek 40%-a gondolja úgy, hogy javulni fog a magyar gazdaság teljesítménye az elkövetkező félévben, de az előző 20% helyett most 23% szerint romlik majd a helyzet (37% a változatlanságot feltételezi). Ezek az adatok az elmúlt két évet nézve jónak látszanak.

Ugyanakkor a saját vállalkozásuk lehetőségeit tekintve már nem ilyen kedvező a kép. Egy negyedévvel ezelőtt ugyanis még a vállalkozások vezetőinek 28%-a mondta, hogy javulni fog cégének helyzete az elkövetkező félévben, sőt 8% kifejezetten jelentős javulásra számított. A mostani adatok szerint viszont saját cégének növekedési lehetőségeiben a vezetőknek csak 26%-a bízik, míg jelentős javulást egyáltalában nem remél egyetlen egy vállalkozás vezetője sem.

Baljós árnyak a gazdaságban: megszakadt a két és fél éve tartó sorozat
A novemberhez képest összességében kedvezőtlenebb folyamatokról számoltak be a cégek decemberben, melyekben meghatározó szerepe van az ünnepek miatti rövidebb hónapnak és sok válaszadónál az év végi tervezett leállásoknak.
Egyre erősebb az a tendencia, hogy a cégvezetők jobban hisznek az ország általános gazdasági helyzetének javulásában, mint a saját vállalkozásuk fejlődésében, bővülésében. Ez pedig azért is lehet kifejezetten negatív folyamat, mert visszafogja a vállalkozások beruházási, létszámnövelési terveit és kedvét.

Likviditás, és növekedés

A cégvezetők 23%-a számít arra, hogy javul az elkövetkező hat hónapban cégének likviditási helyzete. További 68% ebben a tekintetben nem vár változást, és csupán 9% jelzi azt, hogy romlik e tekintetben cégének helyzete. Ezzel együtt csupán 33% mondta azt, hogy számít olyan váratlan nehézségre, amely megingathatja vállalkozásának helyzetét. Ez kilenc százalékponttal jobb adat, mint egy negyedévvel korábban.

Ez utóbbi adat bár nagyon kedvező, de azért látni kell, hogy a magyar cégek helyzete egy jelentős kör esetében a „vékony jégen járás” esetére hasonlít. A váratlan gazdasági nehézségektől tartó vezetők 80%-a pedig még romló likviditási helyzetet is vizionál. Azaz számukra - a saját várakozásaikat tekintve - a túlélésről fog szólni az idei év (is).

A „kivárást” mutatja az is, hogy a magyar cégvezetők 73%-a nem tervez fejlesztést az elkövetkező félévben, sőt az 500 millió forint feletti árbevételű cégeknél 90%-ban stagnálást jeleznek. Azaz továbbra sem látszik az erősödő magyar kkv szektorral megtámogatott, stabil gazdasági növekedés. Túlságosan rá vagyunk utalva az Európai Unióból érkező pénzekből generált beruházásokra, és az idetelepült multinacionális vállalatok fejlődésére. A stabilitáshoz szükség lenne erősebb magyar vállalkozói rétegre, de ez az elmúlt néhány évben sem teremtődött meg.

Jön a szűk esztendő az építőiparban?
Az elkövetkező évben a magyar építőipar újabb 2%-os növekedése várható. Egyelőre alacsony a fejlődés láttán árrésüket emelő cégek aránya (18 %). Az elmúlt évhez képest viszont jelentősen, mégpedig 24 százalékról a jelenlegi 15%-ra csökkent azon vállalkozások száma, amelyek hajlandóak nulla nyereséggel megbízásokat vállalni.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo