Mekkora fizetést kérhetek az állásinterjún?

Egy eltúlzott bérigénnyel sokszor már a személyes interjú lehetőségétől is elesik a pályázó. De ugyanez igaz akkor is, ha valaki túl alacsony összeget határoz meg, ekkor ugyanis alacsony önértékelésű személy benyomását keltheti.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A pályakezdők többsége számára a kiválasztási folyamat legrettegettebb kérdése a „Mekkora fizetéssel lenne elégedett?”. Számos állásajánlat megpályázásánál kötelező elem a „jelentkezés önéletrajzzal és fizetési igény megjelölésével” formula, az álláskeresők többsége már ekkor szembesül azzal a problémával, hogy nem tudja meghatározni reális bérigényét – azt az összeget, ami számára és a munkaadónak is elfogadható. A tét viszont hatalmas! Egy eltúlzott bérigénnyel sokszor már a személyes interjú lehetőségétől is elesik a pályázó. De ugyanez igaz akkor is, ha valaki túl alacsony összeget határoz meg, ekkor ugyanis alacsony önértékelésű személy benyomását keltheti.

A fizetési igényekkel kapcsolatos bizonytalanság a legtöbb frissdiplomás szakembert érinti. A probléma forrása természetesen összetett, hiszen egyrészt nincs olyan hivatalos információbázis, ahonnan a fiatalok biztos adatokhoz, támpontokhoz juthatnának, másrészt sok esetben az sem teljesen egyértelmű számukra, hogy a fizetési igény megjelölése körültekintő munkaerő-piaci feltérképezést igényel, mivel nagyon sok tényezőtől függ, és nem csupán az egyéni igényeken alapszik. Mégis mit lehet tenni annak érdekében, hogy a fiatalok ne kerüljenek hátrányba az irreális munkabér megjelölések miatt?

Információk saját magunkról – ez a kiindulópont

Szűcs István, az Ygen Humánerőforrás Központ, Ökumenikus Segélyszervezet vezetője elmondta, hogy a fizetési igény kialakításának első lépéseként az álláskereső vegye számításba, hogy saját igényeit tekintve milyen havi bevételre van szüksége. Ezután következhet egy ún. szakmai önvizsgálat, amely például az alábbi kérdésekből állhat: Mennyi időt, energiát és pénzt költöttem a végzettsége(i)m megszerzésére? Milyen és mennyi szakmai tapasztalatokat gyűjtöttem (főállásban, gyakornokként, más alternatív módon)? Milyen speciális tudásaim, személyes kompetenciáim vannak? A szakember szerint ezután érdemes feltérképezni azt, hogy azonos iparágban, üzleti területen egy hasonló cégnél és pozícióban milyen fizetéssel rendelkeznek más szakemberek.

Biztosan új embert kell felvenni?
Munkaerő felvétel során mindig érdemes szervezetfejlesztési megközelítéssel gondolkodni. Vagyis nem egy adott pozícióra, hanem az elvégzendő feladatra keresni embert és végiggondolni azt is, hogy lenne megoldható a felmerülő feladat belső átszervezéssel.
„A harmadik fő pillér a célállásokhoz kapcsolódó kereslet – kínálat felmérése. A munkaerőpiac működési elve sok hasonlóságot mutat az árupiacokéhoz: minél nagyobb a kereslet a munkáltatói oldalról egy végzettség vagy kompetencia iránt, annál jobb pozícióban van az álláskereső. Ahhoz, hogy feltérképezze saját területén a munkaerőpiacot, segítséget nyújthatnak a HR-es témákkal foglalkozó hírportálok, cikkek is, emellett nagyon hasznosak a speciális szakmai fórumok, konferenciák” – fogalmazta meg Szűcs István.

A munkaerőpiac megismerésének rendkívül hatékony módja lehet egy állásbörzén való részvétel is, ahol az álláskeresők személyesen ismerkedhetnek meg a cégeket képviselő munkatársakkal. Érdemes olyan karriervásárt választani, ahol nem csupán vállalatokkal lehet találkozni, hanem például tanácsadásokon, programokon keresztül is lehetőség nyílik fontos munkaerő-piaci és karrierépítést támogató ismeretekre szert tenni. Erre remek példát nyújt a HVG Állásbörze Országos Képzési és Karriernapok, amely évente kétszer kerül megrendezésre – minden ősszel és tavasszal.

Mennyit keresnének a pályakezdők – és melyik vállalatnál?

A 2013 őszi HVG Állásbörze látogatói körében végzett felmérés kitért a pályakezdők fizetési igényeire is, valamint arra, hogy melyik, a karriervásáron is kiállító vállalatnál dolgoznának legszívesebben. A fiatal álláskeresők bérigényén is tetten érhetők a különböző szakterületeken végzettek iránti munkaerő-piaci kereslet, melyet az alábbi ábra hitelesen szemléltet.

A legmagasabb fizetési igénnyel a műszaki szakemberek és az informatikusok rendelkeznek, ami összecseng a munkaerő-piaci kereslettel: ezeken a területeken a legnagyobb a munkaerőhiány, így a magasan képzett szakemberek által elérhető bérek lényegesen magasabbak az átlagnál. Ezeket a szektorokat követi a gazdasági szakemberek és az elsősorban SSC (shared service center) területen érvényesülni akaró álláskeresők csoportja. Az SSC iparág az alapvetően nyelvismeretükkel elhelyezkedni vágyók egyik legfontosabb felvevő ágazata napjainkban. Az ide tartozó vállalatok száma egyre növekszik Magyarországon. Ezek a munkahelyek reális és sokszínű karrier perspektívát nyújthatnak azoknak a fiataloknak, akik jól beszélnek az angolon kívül még egy vagy több idegen nyelvet. Az elsősorban bölcsész/társadalomtudományi képzettséggel rendelkezők relatív alacsony bérigénye összefüggést mutat azzal, hogy az előbbi kategóriákhoz képest számukra kevesebb cég kínál végzettségüknek megfelelő álláslehetőséget – e területen a végzettek aránya is jóval magasabb.

Arról is fontos szót ejteni, hogy a HVG Állásbörze felmérésében választ adók a fizetési igényeik mellett mely vállalatokat jelölték meg, mint legkedveltebb (jövőbeli) munkáltatókat, vagyis melyek azok a cégek, akiktől a fent említett fizetéseket várnák az álláskeresők. A kérdőíves kutatás során a kitöltőknek a rendezvény 100 fölötti vállalata közül kellett kiválasztaniuk azt a három munkáltatót, akiknél a legszívesebben dolgoznának. Íme, a HVG Állásbörze látogatói által választott legkedveltebb vállalatok:

 

1.            AUDI Hungária

2.            Bosch csoport

3.            Lidl Magyarország

4.            Nestlé Hungária Kft.

5.            Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft.

6.            Danone Kft.

7.            ALDI, Vodafone

8.            ExxonMobil, IBM DSS, Procter & Gamble

9.            Morgan Stanley, Tata Consultancy Services

10.          Continental

 

A reális bérigény alapja a tájékozottság – az álláskeresőnek saját magával, a cégekkel és alapvetően a munkaerőpiaccal kapcsolatban. Elengedhetetlen tehát a munkaerőpiac és a vállalatok minél mélyebb megismerése, amely személyesen érhető el a leghatékonyabban. Ebben sokat segíthet a részvétel különböző céges nyílt napokon, rendezvényeken vagy egy állásbörzén, ahol kötetlen formában szerezhetőek be a különféle, máshol talán el sem hangzó információk, amelyek elősegítik a reális kereseti igény felmérését, jelentősen növelve a szakemberek versenyképességét – kiemelten a pályakezdőkét.

Hogy lehet egyszerre munkanélküliség és szakemberhiány?
Miközben sok ország egyre nagyobb munkanélküliséggel küzd, a munkaerőpiac rugalmatlansága, a tehetségekért folyó, fizetéseket felverő világverseny és a rossz vagy elégtelen oktatás és képzés miatt kulcsfontosságú foglalkozási ágazatokban krónikussá válik a szakemberhiány.

Véleményvezér

Sok nagy okos már világháborút lát

Sok nagy okos már világháborút lát 

Az orosz ballisztikus rakéta bevetése egy teszt volt.
Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat

Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat 

A büntetés mértéke nevetséges.
Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo