Már megint a vasárnapi boltzár

Újra előugrott a kiskereskedelmi érdekvédelem berkeiből a vasárnapi boltzár ötlete. Az előterjesztő szakszervezet szerint a jelenlegi helyzetben mindenki jól járna a vasárnapi zárvatartással, de a korábbi tapasztalatok alapján ez nem jelenthető ki száz százalékos biztonsággal.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Orbán Viktor miniszterelnökhöz fordul több százezer ágazati munkavállaló nevében a Kereskedelmi Dolgozók Független Szakszervezete. Azt kérik, a kormány vegye fontolóra a vasárnapi munkavégzés áruházi tilalmának újbóli elrendelését, akár részlegesen, nemzetközi mintára – tudta meg a Magyar Idők. A boltzár a javaslattevők szerint enyhítené a béremelések ellenére fennálló munkaerőhiányt, könnyítené a cégek működését, és azt üzenné Európának: hazánk a családok értékeit a haszon elé helyezi.

Bubenkó Csaba, a KDFSZ elnöke szerint ugyan átlagosan 50-60 ezer forinttal nőtt az áruházi munkavállalók bruttó keresete két év alatt, a kiskereskedelmi tevékenység mégsem lett népszerűbb. A meglévő, mintegy 350 ezer fős munkavállalói rétegnek – amelynek a háromnegyede jellemzően nő, családanya – a fizetések emelése már nem kompenzálja a hét végén vagy túlórában, a kasszában, a pult mögött, a raktárban végzett munka szociális és egészségügyi hátrányait. A megfeszített tempó, a mindennapos üzemeléshez szabott, kiszámíthatatlan időbeosztások továbbra is súlyosan terhelik a megfáradt dolgozókat, akiknek az is külön gondot okoz, hogy a magas fluktuáció miatt több ember feladatait kell ellátniuk.

2015-ben még zártak a boltok vasárnap - Kép: MTI

Próbáltuk, nem jött be

A KDFSZ érvelésének hiányossága, hogy volt már egy próbálkozás a vasárnapi boltzárra, 2015-2016 között és a tapasztalatok azt mutatják, hogy nem sült el túl jól sem a munkavállalóknak, sem a munkáltatóknak, sem a fogyasztóknak. (2015. március 15-től élt a zárvatartás és 2016. április 24-én nyitott ki újra a legtöbb kiskereskedelmi egység.) Hogy pontosan mennyi kárt okozott az intézkedés egy éve, azt nehéz felmérni, de van néhány adatunk arra nézve, hogy mivel járt. Mint a Piac & Profit korábban megírta, a vasárnapi boltzár egy évében lassult a kiskereskedelmi forgalom növekedése. Különösen az élelmiszer kiskereskedelemben volt ez tetten érhető: 2015. február-2016. január között 4 százalékkal emelkedett a termékkör bolti forgalma, míg egy évvel azelőtt 5 százalék volt az emelkedés. A képet árnyalja, hogy jellemzően a vidéki üzletek forgalma esett vissza: egyes régiókban egy százalék körüli volt a növekedés mértéke.

Ugyanakkor az eredeti kormányzati szándékokkal éppen ellentétben, a forgalomcsökkenés javát éppen a kisboltok szenvedték el, a jellemzően családi tulajdonú, 50 négyzetméter alatti üzletek forgalma mindössze 0,4 százalékkal emelkedett - ráadásul nem kizárt, hogy az online kasszák bevezetése során tapasztalt piactisztító hatásnak tudható be annak, hogy egyáltalán forgalomnövekedés tűnt fel a statisztikákban.

Akik viszont egyértelműen rosszul jártak, azok éppen a munkavállalók voltak: több ezerrel csökkent az álláshelyek száma a szektorban, jellemzően pedig pontosan azok vesztették el az állásukat, akik rugalmas foglalkoztatás keretében dolgoztak, a diákok, kismamák, részmunkaidős foglalkoztatottak. Ráadásul a vasárnap kiesett órákat hosszabb nyitvatartásokkal kompenzálták az üzletek, így az intézkedés hatására nemhogy csökkent, hanem éppen nőtt a teljes munkaidősök munkaterhelése - a bevezetés után alig egy hónap alatt hetvenezerrel nőtt a túlóráik száma.

Egyszerűen számolni kellene a realitásokkal

A vasárnapi boltzár ötlete egyszerűen nem számol a magyar realitásokkal. A legtöbb család egyszerűen nem ér rá más napon elvégezni a nagybevásárlást. Az előző boltzár tapasztalatai szerint nem (csak) a szombati terhelés nőtt meg az üzletekben, hanem a hétköznapi, esti forgalom is emelkedett - ezért volt is szükség a későbbi időpontra megnyújtott nyitvatartásokra. Ez azonban bizonyos területeken nem segített, mivel a magyar lakosság jellemzően hétvégén szerzi be a tartós fogyasztási cikkeket, szombat-vasárnap járunk bútorüzletbe, műszaki,- kertészeti áruházba és ruhát vásárolni.

A kiskereskedelmi forgalom jelenleg éppen ezen a piacon emelkedik: összehasonlításképpen, amíg a boltzár hatására 4 százalékra visszaesett az élelmiszer- és élelmiszerjellegű kiskereskedelem, addig ugyanez az érték a KSH júniusi adatai szerint 3,1 százalék volt. A kiskereskedelmi forgalom növekedését éppen a a nem élelmiszer-kiskereskedelmi üzletekben mért 10,9, és az üzemanyag-kiskereskedelemben mért 6,9 százalékos növekmény hozza. A vasárnapi zárvatartással ez az érték biztosan alacsonyabb lesz.

A vasárnapi bevásárláshoz azonban - mivel családi program - ritkán marad meg egy bolt keretein belül. A kiskereskedelmi egységekhez, kapcsolt, vagy plázákban található kiegészítő szolgáltatások, fodrászat, mozi, vendéglátóipari egységek vagy akár a vasárnap megjelenő hetilapok is megszenvedték a boltzárat. A KDFSZ által javasolt intézkedésnek tehát várhatóan több vesztese lenne, mint nyertese.

 

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo