Csak most, csak önöknek!

Három napra nyitni egy boltot? Igen, van értelme. Elmondjuk, miért.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Angolul pop-up store névre hallgatnak – magyar megfelelője egyelőre nincs – a hirtelen feltűnő, majd gyorsan eltűnő elárusítóhelyek. Az ideiglenesen, általában három naptól egy hétig terjedő időszakban létező üzletek külföldön régóta ismertek. Egyik fő inspirációjukat a limitált szériás termékek által kiváltott vásárlási láz jelentette. A legelső ilyen boltot Los Angelesben nyitotta 1999-ben a Vacant nevű divatcég, és a jelenség hamar átterjedt Európára is. Mára a legnagyobb luxuscégek – például a Chanel divatház – éppúgy kihasználják az ideiglenes üzletekben rejlő lehetőséget, mint a legkisebb vállalkozások.

A pop-up store-ötlet egyik forrása a kilencvenes évek Párizsának az a mozgalma, amelyben alternatív művészek házfoglalókként szereztek teret kiállításaikhoz, és addig tartottak nyitva, amíg a rendőrség közbe nem avatkozott.
Pozitív összegű játszma

Az ideiglenes üzletek a kiadónak és a bérlőnek egyaránt hasznot hoznak. Az üzlethelyiség tulajdonosának azért, mert az egyébként üresen álló és így a pénzt csak vivő helyisége legalább időlegesen bevételt termel: a Piac&Profit információi szerint a néhány napra szóló bérleti díjat az időszak alatt keletkezett bevétel százalékában határozzák meg, vagy az átlagos havi díj mintegy kétharmadát kérik, és a kettő kombinációja is előfordul. A boltba beköltözőnek meg azért, mert megmenekül a rendszeresen fizetendő – frekventált helyen lévő üzletek esetében borsos – bérleti díjtól, nem kell hosszú időre elköteleznie magát, növelheti ismertségét, és lehetőséget kap arra is, hogy termékét megmérettesse a vásárlóközönség előtt. Tesztelhet új piacokat és lehetőségeket, vagy éppen megszabadulhat raktárkészleteitől.

Stílusosan átmeneti

A USE Unused magyar divatmárka pop-up boltja Fotó:RádicsJános

A pop-up store-ok bérlői – éppen a bolt átmeneti jellege miatt – általában nem költenek sokat a berende-zésre, ám a trendi jelleg miatt elengedhetetlen a jó dizájn. Jellemzőek a merész ötletek és – sokszor a fenntarthatóság elveit figyelembe véve – az újrahasznosítható berendezési tárgyak.

A pop-up store különösen hasznos lehet a kisebb, helyi márkáknak, de a webes áruházaknak is, hogy offline megjelenést is biztosítsanak maguknak. Kiváló lehetőség az időszakos termékekkel vagy szolgáltatásokkal foglalkozó vállalkozásoknak is, hiszen például karácsonyi, Valentin-napi vagy éppen nyári termékek árusítására felesleges lenne egész évben boltot fenntartani, a legfontosabb időszakban, pár hét alatt viszont látványos sikereket lehet elérni egy megfelelő helyen lévő üzletben. A hirtelen feltűnő bolt az ott megjelenő márka vagy termék és a helyiség ismertségét is növeli.

Amerikában a rövid időre is kiadó üzletek erre szakosodott honlapokon hirdetik magukat. Bár itthon ettől még messze vagyunk, a nagyvárosokban lévő kihasználatlan üzletek tulajdonosai már felismerték: a rövid idejű bérlet is jobb a semminél. Sőt, a bevásárlóközpontok – ahol a hazai vásárlóerő jelentős része csoportosul – sem zárkóznak el a pop-upoktól, bár azt mondják: kevés olyan helyiségük van, ahol ideiglenesen működő üzleteket tudnak fogadni. Elsősorban azok a vállalkozók kapnak lehetőséget, akik valami egyedit, különlegeset hoznak, olyat, ami még nem található meg a házban – mondta el Balla Erna, az Aréna Pláza centermenedzsere. Az egyébként weben értékesítő OurStyle Boutique például sok támogatást kapott az Aréna Plazától ottlétük idején. Henger Dóra, az egyik alapító szerint a helynek köszönhető az is, hogy a kis magyar csoport egészen új közönség számára válhatott ismertté. Pop-up boltja révén tudta aktivizálni kilencezres Facebook-rajongótáborát a magyar USE – unused divatmárka. Köztük és a korábbi vásárlók között alig volt átfedés, a boltban kínált kedvezmények és a speciális, közösségi oldalas marketing révén azonban számos rajongó vált vevővé.

A siker titka

Az ideiglenes üzletek reklámértéke hatalmas, ráadásul gyorsan nagy mennyiségű eladást produkálhatnak. A meghatározott, rövid időre szóló nyitva tartás ugyanis – az akciókhoz hasonlóan – arra készteti a vevőket, hogy ne halogassák a vásárlást. A hirtelen feltűnő és eltűnő boltok tökéletesen passzolnak korunk felpörgetett, változást és interaktivitást előtérbe helyező elvárásaihoz, létükhöz pedig elengedhetetlenül szükségesek a társadalmunkat átszövő hálózatok. A pop-up store-okat jellemzően interneten hirdetik, legfőképpen közösségi oldalakon, és vírusmarketinges eszközökön keresztül értesülnek róluk a vásárlók. Plusz vonzerőt jelent, hogy ehhez a kommunikációhoz elválaszthatatlanul társul a közösség, a bennfentesség érzete.

A sikeres pop-up üzlethez valamilyen különleges ajánlat kapcsolódik. A vásárlási kedvezmény (tapasztalatok szerint legalább 30 százalékos), a termékek, amelyeket máshol nem lehet beszerezni, ajándék vagy különleges kiegészítő szolgáltatás mind-mind alkalmas lehet nagyszámú érdeklődő vonzására. A USE divattervező csapat – Magyarországon ők használták ki elsőként a pop-up store nyújtotta lehetőségeket – a harmadik ideiglenes üzletükbe már kifejezetten ide szánt kollekciót készített, amelynek minden darabjában címke jelölte a vásárlás helyét és idejét. A különleges eladóhely hangsúlyozásával a tömeges termék egyedivé, megismételhetetlenné vált, ami tovább növelte az értékét.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo