Angolul pop-up store névre hallgatnak – magyar megfelelője egyelőre nincs – a hirtelen feltűnő, majd gyorsan eltűnő elárusítóhelyek. Az ideiglenesen, általában három naptól egy hétig terjedő időszakban létező üzletek külföldön régóta ismertek. Egyik fő inspirációjukat a limitált szériás termékek által kiváltott vásárlási láz jelentette. A legelső ilyen boltot Los Angelesben nyitotta 1999-ben a Vacant nevű divatcég, és a jelenség hamar átterjedt Európára is. Mára a legnagyobb luxuscégek – például a Chanel divatház – éppúgy kihasználják az ideiglenes üzletekben rejlő lehetőséget, mint a legkisebb vállalkozások.
Az ideiglenes üzletek a kiadónak és a bérlőnek egyaránt hasznot hoznak. Az üzlethelyiség tulajdonosának azért, mert az egyébként üresen álló és így a pénzt csak vivő helyisége legalább időlegesen bevételt termel: a Piac&Profit információi szerint a néhány napra szóló bérleti díjat az időszak alatt keletkezett bevétel százalékában határozzák meg, vagy az átlagos havi díj mintegy kétharmadát kérik, és a kettő kombinációja is előfordul. A boltba beköltözőnek meg azért, mert megmenekül a rendszeresen fizetendő – frekventált helyen lévő üzletek esetében borsos – bérleti díjtól, nem kell hosszú időre elköteleznie magát, növelheti ismertségét, és lehetőséget kap arra is, hogy termékét megmérettesse a vásárlóközönség előtt. Tesztelhet új piacokat és lehetőségeket, vagy éppen megszabadulhat raktárkészleteitől.
A pop-up store-ok bérlői – éppen a bolt átmeneti jellege miatt – általában nem költenek sokat a berende-zésre, ám a trendi jelleg miatt elengedhetetlen a jó dizájn. Jellemzőek a merész ötletek és – sokszor a fenntarthatóság elveit figyelembe véve – az újrahasznosítható berendezési tárgyak.
Amerikában a rövid időre is kiadó üzletek erre szakosodott honlapokon hirdetik magukat. Bár itthon ettől még messze vagyunk, a nagyvárosokban lévő kihasználatlan üzletek tulajdonosai már felismerték: a rövid idejű bérlet is jobb a semminél. Sőt, a bevásárlóközpontok – ahol a hazai vásárlóerő jelentős része csoportosul – sem zárkóznak el a pop-upoktól, bár azt mondják: kevés olyan helyiségük van, ahol ideiglenesen működő üzleteket tudnak fogadni. Elsősorban azok a vállalkozók kapnak lehetőséget, akik valami egyedit, különlegeset hoznak, olyat, ami még nem található meg a házban – mondta el Balla Erna, az Aréna Pláza centermenedzsere. Az egyébként weben értékesítő OurStyle Boutique például sok támogatást kapott az Aréna Plazától ottlétük idején. Henger Dóra, az egyik alapító szerint a helynek köszönhető az is, hogy a kis magyar csoport egészen új közönség számára válhatott ismertté. Pop-up boltja révén tudta aktivizálni kilencezres Facebook-rajongótáborát a magyar USE – unused divatmárka. Köztük és a korábbi vásárlók között alig volt átfedés, a boltban kínált kedvezmények és a speciális, közösségi oldalas marketing révén azonban számos rajongó vált vevővé.
A siker titka
Az ideiglenes üzletek reklámértéke hatalmas, ráadásul gyorsan nagy mennyiségű eladást produkálhatnak. A meghatározott, rövid időre szóló nyitva tartás ugyanis – az akciókhoz hasonlóan – arra készteti a vevőket, hogy ne halogassák a vásárlást. A hirtelen feltűnő és eltűnő boltok tökéletesen passzolnak korunk felpörgetett, változást és interaktivitást előtérbe helyező elvárásaihoz, létükhöz pedig elengedhetetlenül szükségesek a társadalmunkat átszövő hálózatok. A pop-up store-okat jellemzően interneten hirdetik, legfőképpen közösségi oldalakon, és vírusmarketinges eszközökön keresztül értesülnek róluk a vásárlók. Plusz vonzerőt jelent, hogy ehhez a kommunikációhoz elválaszthatatlanul társul a közösség, a bennfentesség érzete.
A sikeres pop-up üzlethez valamilyen különleges ajánlat kapcsolódik. A vásárlási kedvezmény (tapasztalatok szerint legalább 30 százalékos), a termékek, amelyeket máshol nem lehet beszerezni, ajándék vagy különleges kiegészítő szolgáltatás mind-mind alkalmas lehet nagyszámú érdeklődő vonzására. A USE divattervező csapat – Magyarországon ők használták ki elsőként a pop-up store nyújtotta lehetőségeket – a harmadik ideiglenes üzletükbe már kifejezetten ide szánt kollekciót készített, amelynek minden darabjában címke jelölte a vásárlás helyét és idejét. A különleges eladóhely hangsúlyozásával a tömeges termék egyedivé, megismételhetetlenné vált, ami tovább növelte az értékét.