A múlt év első kilenc hónapjában több mint 130 ezer személygépkocsit adtak el a hazai piac nagy többségét lefedő Magyar Gépjármű-forgalmazók Egyesületének (MGE) tagjai. Ez 7,7 százalékkal kevesebb, mint az előző év azonos időszakában. Az egyesület közleménye szerint a rangsorban az első helyen továbbra is a Suzuki áll (24 803 eladott kocsival), a második az Opel (15 057), és a Ford a harmadik (13 157). Önmagához képest kiemelkedő növekedést ért el az Alfa Romeo: a 2006-os első háromnegyed évi 156 darabbal szemben tavaly 209 gépkocsit értékesítettek. 2007 első tíz hónapjában pedig 4,3 százalékkal kevesebb új autó fogyott Magyarországon, mint az előző év hasonló időszakában - derül ki immár a JATO Dynamics, a világ vezető autóipari piackutató és elemző cége jelentéséből. Holott májusban és júniusban még Magyarország volt a harmadik legjobban teljesítő piac az első félévi 84 737 darabbal, bár már ez is 10,3 százalékkal kevesebb volt korábbi első félévi eladásokhoz képest.
Használt autósok panasza
Az új autók lassuló, mégis biztató értékesítését kísérő enyhe optimizmus a használtautó-kereskedőkre már nem jellemző. A háttérben a regisztrációs adóról szóló törvény tervezett módosítása áll, ami "bár megteszi az első lépést az európai normák felé, de a korszerű használt autók importját így is jelentős adóemelés sújtja. Emiatt továbbra is Magyarország marad a legdrágább használtautó-piac Európában" - olvasható a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesülete (MGOE) közleményében. Ebben azt is kifogásolják, hogy a 2001-től gyártott, jelenleg - és egyedi mentesség alapján jövőre is - újként forgalmazott, Euro 3-as környezetvédelmi besorolású motorral ellátott gépkocsikat a törvénymódosítás átsorolja egy 30 százalékkal magasabb adósávba. Az egyesület szerint a "a magyar gépjárműpark műszaki állapota ezt a luxust nem engedheti meg, mivel ez a kategória a használtautó-behozatal 70 százalékát teszi ki, és 0-5 éves korával egy ilyen jármű még korszerűnek számít".
Az MGOE emlékeztet rá, hogy az országban 750 ezer darab 15 évesnél öregebb autó közlekedik, amelyeknek a levegőszennyezése 10-15-szöröse az Euro 3-as autókénak, ezért ezek leváltása négy-öt éves gyártmányúakra lényegesen csökkentené a környezet károsítását. Az egyesület még hozzáteszi, hogy a használt autók regisztrációs adójának drasztikus emelését nem ellensúlyozza az áfakulcs 5 százalékpontos csökkentése, és az újakhoz viszonyított, használt autókra alkalmazott alacsonyabb adótételek bevezetése sem. A környezetet károsító öreg gépkocsik kiváltása csak az új autók eladásának növelésével azért sem lehet a reális cél, mert a fiatal használt autók 55-65 százalékkal olcsóbbak a nulla kilométereseknél.
Kedvező lízingkínálat
Igaz, ezt az árkülönbözetet gyakran az újautó-vásárláshoz kínált igen kedvező finanszírozási megoldások kompenzálják. Van persze abban némi ellentmondás, hogy miközben az autóeladások száma csökkent, a lízingcégek a saját piacuk bővüléséről számolnak be, vagyis arányában jóval több autót veszünk lízingre, mint azonnali fizetéssel. A Magyar Lízingszövetség tájékoztatása szerint 2007 harmadik negyedévében 2006 azonos időszakához képest 11,15 százalékkal növekedett összességében a lízingpiac, mégpedig az úgynevezett finanszírozott volumen tekintetében. Ez a bővülés nagyságrendileg megegyezik az előző év azonos időszakának növekedésével (12,7 százalék), összegszerűen pedig a 857 milliárd, eszközértékben 1135 milliárd forint 15 százalékkal magasabb az egy évvel korábbi értéknél. Ebből a személyautó-finanszírozás részesedése a legmagasabb, 60 százalék.
Csak a személygépjármű-finanszírozás 2007 harmadik negyedévében az egy évvel korábbi hasonló időszakhoz képest majdnem 20 százalékkal volt magasabb, de a teljes első háromnegyed évet nézve is 6 százalékos a növekedés, ami összegszerűen 466 milliárd forint. A teljes autópiacon azonban a megkötött szerződések száma 3 százalékkal csökkent. Igaz, az egy autóra eső átlagos finanszírozás 9 százalékkal magasabb volt a 2006-os értéknél, míg az átlagos kezdőrészlet aránya 1 százalékkal csökkent az előző negyedévhez képest. Az autófinanszírozó cégek a 3. negyedév végén 1106 milliárd forint autós kihelyezés tartottak nyilván a könyveikben.
Érdemes egy pillantást vetni a flottafinanszírozás adataira is: 11 582 gépjárműre több mint 45 milliárd forintot helyeztek ki, ez 9 százalék feletti növekedés 2006 első háromnegyed évéhez képest. A flottaszerződések 69 százaléka operatív lízing, és ezt a szolgáltatást 95,7 százalékban új gépjárművekre veszik igénybe. A pénzügyi lízing aránya 28,8 százalék, míg a hiteleké mindössze 2 százalék.
Drága kölcsönzők
Az autókölcsönzés Magyarországon az elmúlt évtizedekben látványos fellendülés jellemezte, ez 2006-2007-ben megtorpant. (A Magyar Autókölcsönzők Szövetségének adatai szerint tagjaik 2006-ban összesen mintegy 6100 gépkocsit üzemeltettek, 12,7 milliárd forint bevételre tettek szert, és közel 125 ezer bérleti szerződést kötöttek.) Az erős piaci verseny mellett a szakma fő problémája az, hogy nem igényelheti vissza az áfát, mert a jog ebben az esetben sem tekinti termelőeszköznek a személygépkocsit. Ez viszont magasan tartja az árakat annak ellenére, hogy évek óra nem tudnak emelni, kizárva ezzel egy jelentős társadalmi réteget a szolgáltatásból. A hazai autókölcsönző cégek ügyfelei jellemzően külföldiek (35 százalék), valamint itteni cégek. Ez utóbbiak megszerzéséért rendkívül éles a küzdelem, az árverseny helyett viszont inkább a szolgáltatások terén próbálnak a cégek a másiknál többet kínálni, például műholdas navigációt, ingyenes kiszállítást.