Bizonytalanok és aggódnak a németek

Javult valamelyest a fogyasztói hangulat Németországban, bár továbbra is inkább bizonytalanságot és aggodalmat tükröz. A lakosság vásárlási hajlandósága enyhén javult, a jövedelmi várakozásaikat viszont kissé visszafogták, a gazdasági helyzet megítélése pedig alapvetően nem változott a GfK gazdaságkutató intézet és a Nürnbergi Piaci Döntések Intézete (NIM) decemberre vonatkozó várakozásokról készült kedden publikált felmérése alapján.

Megroggyanhat a Fidesz a Novák-botránytól? Kitört a belharc a pártban?
Mi lesz az uniós pénzekkel és a magyar gazdasággal?

Online Klasszis Klubtalálkozó élőben Lengyel Lászlóval -
vegyen részt és kérdezzen Ön is a Pénzügykutató Zrt. vezetőjétől!

2024. február 28. 15:30

A részvétel ingyenes,
regisztráljon itt!

A GfK németországi fogyasztói hangulatindexe decemberre vonatkozóan 0,5 ponttal javult a novemberihez képest: mínusz 27,8 pontra mínusz 28,3 pontról, és így kissé jobb lett a várt mínusz 27,9 pontnál is.

Aggódnak a megtakarítás miatt is (Fotó: Depositphotos)
Aggódnak a megtakarítás miatt is (Fotó: Depositphotos)

A fogyasztói hangulat enyhe emelkedése a megtakarítási hajlandóság e havi 8,5 pontról 5,3 pontra történő csökkenéséből adódik.

"Három egymást követő hónap csökkenése után a fogyasztói hangulat az év végéhez közeledve stabilizálódik. Továbbra is nagyon alacsony szinten van, és a következő hónapokban nem látszik tartós fellendülés jele" - kommentálta a felmérés megállapításait Rolf Bürkl, a NIM fogyasztói szakértője. "A hangulatot továbbra is a bizonytalanság és az aggodalom jellemzi."

Ez a bizonytalanság különösen a megtakarítási hajlandóságban mutatkozik meg. A NIM által nemrégiben végzett mélyreható elemzés is ezt támasztja alá: a fogyasztókat kifejezetten arról kérdezték, hogy miért gondolják, hogy most van a megfelelő pillanat a megtakarításra. A nyílt felmérésben a résztvevők mintegy harmada azt állította, hogy a jelenlegi politikai és gazdasági helyzet nagyon elbizonytalanítja őket.

Ennek következtében aggódnak, és úgy vélik, hogy a legjobb, ha megtakarítják a pénzüket. A jelenlegi konfliktusok, például az ukrajnai és a közel-keleti háború mellett elsősorban a magas németországi infláció erősíti a megtakarítási hajlandóságot.

"Ez empirikusan megerősíti, hogy a megtakarítási hajlandóság kevésbé a tudatos pénzügyi befektetések mutatójaként, hanem sokkal inkább a fogyasztói bizonytalanság mértékeként értelmezhető" - mondta Rolf Bürkl. "Ez azonban fordítva azt is jelenti, hogy a fogyasztói hangulat fenntartható helyreállításához az infláció ésszerű szintre való visszahozása és a ne

Véleményvezér

Orvos híján a polgármester költözött az uniós pénzből felújított szolgálati lakásba

Orvos híján a polgármester költözött az uniós pénzből felújított szolgálati lakásba 

Nem is tudni melyik a nagyobb baj, hogy nincs orvos, vagy, hogy illetéktelenül lakik a polgármester a szolgálati lakásban.
Kitört a botrány, átverte a kormány a méhészeket

Kitört a botrány, átverte a kormány a méhészeket 

Lóg az orruk az átvert méhészeknek.
A világ fejlettebb része nem az atomenergia felé tart

A világ fejlettebb része nem az atomenergia felé tart 

Megújulótermelésben a sor végén kullogunk.
Európa legszuperebb városait előzi Budapest az ingatlanok megfizethetősége alapján

Európa legszuperebb városait előzi Budapest az ingatlanok megfizethetősége alapján 

Családi segítség nélkül szinte lehetetlen Budapesten ingatlanhoz jutni egy fiatalnak.
Milliókat költ a kormánymédia Magyar Péter lejáratására

Milliókat költ a kormánymédia Magyar Péter lejáratására 

Még soha nem volt mélységű lejárató kampány indult Magyar Péter ellen.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo