Fodor Péter több vállalatot tett sikeressé a világ valamennyi táján: az Electrovert Inc. kanadai elektronikai cég észak-amerikai eladása a semmiből nőtt négymillió dollárra három év alatt, a malajziai Micromechanics pedig néhány éven belül egy ötfős cégből bővült kilencszáz főt foglalkoztató vállalattá, amit a svájci SWATCH óragyár vásárolt fel. Ma az üzletember a Finext Startup Senior Partnereként a magyar vállalkozások fellendítésén dolgozik. A nemzetközi üzleti életben szerzett tapasztalatait pillanatnyilag az OptoForce Kft.-ben (amelyet itt mutattunk be részletesen) kamatoztatja Fodor Péter. A főképp mérnökökből álló hazai csapatnak segít az elindulásban és abban, hogy mielőbb robbanásszerű növekedési pályára kerüljenek. Van néhány jó tanácsa, hogy mire kéne valóban koncentrálni a sikerhez.
Mi a befektető számára a legfontosabb?
– A robbanásszerű, gyors növekedés. Ez azonban nem az eladott darabszámban vagy a profitban ölt testet. A legfontosabb mutató a cégérték. Számtalan cég van, amelyik egy fillér profitot nem termel, mégis nagyon értékes a befektetők számára. (Hogy hogy lehet megtudni, mennyit ér egy cég és mitől függ, hogy valójában mennyit fizetnek érte, arról itt olvashat bővebben.)
Miben tér el a magyar üzleti környezet a nemzetközitől?
– A marketing és az eladási koncepció nem kap kellően kiemelt szerepet Magyarországon. Együtt ebédeltem egy szenior tanácsadóval, és megkérdeztem, hogy szerinte mi a legfontosabb egy vezetőben. Elgondolkozott, és számtalan tulajdonságot felsorolt kezdve az emberekkel való bánásmódtól a szervezőképességig, de nem említette azt, hogy legyen jó értékesítő. A tengeren túl viszont ez a legfontosabb elvárás egy cégvezetőtől. Vállalatot építeni ugyanis nem lehet eladás nélkül. A magyar vállalkozók viszont nem tudnak eladni, sőt! Úgy érzik, ciki értékesítőnek lenni. A marketing presztízse magasabb, de különbséget kell tenni marketing és értékesítés között. Előbbi révén lesz ismert a termék és a cég, az eladást azonban nem helyettesíti az ismertség. A siker kulcsa pedig a megrendelő. Amikor a Ford anno bajba került, egy kiugróan tehetséges autóértékesítőre bízta a céget. Lee Iacocca neve és a Ford Mustang sikere összefonódik. Richard Brandson is kitűnő salesman, és büszke rá. Az Amerikában, Kanadában széles körben elterjedt mentalitást érdemes lenne átvenniük a magyar vállalkozóknak. Nemrég kezembe került egy névjegy, amin az állt, hogy piacfejlesztési specialista. Miért nem lehet azt ráírni, hogy értékesítő, ha valójában valakinek az a feladata, hogy eladja a terméket? Ha ezen a szemléleten sikerülne változtatni, sokkal sikeresebbek lennének a magyar kisvállalkozások.
1. A termék/szolgáltatás legyen kiváló!
2. Higgyünk a termékünkben, hogy mások is higgyenek benne!
3. Először magunkat adjuk el! Akiben nem bíznak, attól nem vásárolnak.
4. Tegyünk fel kérdéseket!
5. Ne akarjuk meggyőzni a vevőt, az igényét elégítsük ki!
6. Csak olyat ígérjünk, amit be tudunk tartani! Ha az adott problémára nem a mi termékünk a megoldás, mondjuk meg, így a vevő pozitívan távozik, s legközelebb is hozzánk fordul. (Ez egyik korábban bemutatott sikersztorink, az Aromax Zrt. alapvetése is.)