Ne zárjuk be az ajtókat a távozók mögött

A „viszlát, többé ne is lássuk egymást” - mentalitás még egy elbocsátás által terhelt szituációban is nagyon káros. Miért kellene véglegesen bezárni az ajtókat a távozók mögött? Csak nagyon kevés cég veszi vissza azokat a munkatársait, akik így vagy úgy, egyszer már elhagyták a céget - pedig az újra alkalmazás rengeteg lehetőséget rejt.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Szervezeti kultúrától függ, hogy ki, hogyan áll a kérdéshez: azok, akik egyszer felmondtak, vagy épp mi mondtunk fel nekik, visszajöhetnek-e valaha? Egy olyan kiélezett munkaerő-piaci helyzetben, mint a mai a visszafelé nyithatatlan ajtók nem vezetnek jóra. Rengetegen küzdenek az emberhiány okozta problémák megoldásával, ezzel párhuzamosan azonban sokszor az elbocsátásokat sem kezelik a legmegfelelőbben. Egy megfelelően lebonyolított elbocsátás, ahol nem sérül az érintett dolgozó, megkönnyíthet egy-egy későbbi toborzási-kiválasztási folyamatot, a beilleszkedésről nem is beszélve. Gyakran találkozunk azzal, hogy pár hónapon, egy éven belül újra helye lenne a távozó kollégának a cégnél, ám a rosszul kezelt elbocsátás miatt ez a lehetőség teljesen ki van zárva. Ne vágjuk el magunkat attól a „rejtett” potenciális emberi-erőforrás tőkétől, amelyet a békében távozók jelentenek – hívta fel a figyelmet együttműködő partnerünk, a HR Portál szakértői cikke.

Kép: Fotolia

Milyen előnyökkel járhat, ha egy régen lojális munkatárs visszatalál hozzánk? Lehet például, hogy a csapatába könnyebben, gyorsabban illeszkedik be, mert vannak már ismerősei ott. A helyzet másik oldalát is érdemes megvizsgálnunk: mi mindent hozhat ő kívülről? Friss szakmai tapasztalatokat, új szemléletmódot jelenthet a cégnek, és a bizalmi, jó viszony megmaradása mellett a lojalitása megkopásától sem kell félnünk.

És akit fel sem vettünk?
Kevés cégnél gondolnak rá, hogy nemcsak ők formálnak véleményt az állásra jelentkezőkről, de a folyamat során a pályázó is megítéli a céget. A munkáltatói márkát, a munkáltató jó vagy rossz hírét a dolgozókon kívül azok is építik vagy rombolják, akik végül nem nyerték el a vágyott pozíciót.
Akkor mit tehetünk hát annak érdekében, hogy akár egy leépítés se okozzon visszafordíthatatlan kárt munkavállalóinkkal való kapcsolatunkban?
  1. Konkrét és korrekt módon közölt információk az egyéneknek: mind a maradó, mind az elmenő állomány esetében.
Fontos, hogy tudják, kivel, miért, mi történik pontosan, és legyen lehetőségük kérdésekkel fordulni egy erre kijelölt személyhez - akár személyesen is. (Úgysem marad titokban!) Ne adjunk lehetőséget a találgatásokra, pletykára - ha időben, nyíltan kommunikálunk, elkerülhetjük a hamis információk elburjánzását.
  1. Az érintett egyénekre szabott outplacement csomag.
Érdemes egy olyan gondoskodó leépítő programot összeállítani, amelyben teljes mértékben az állományra és az egyénekre szabott, és fókuszban nem csak az újra-elhelyezkedés van, hanem a kapcsolattartás és az utókövetés is.
  1. Kommunikáció- a kapcsolatok újradefiniálása.
A cégtől való távozás valamilyen módon mindig átalakítja a munkavállalói barátságokat. A maradó állományban felmerül a kérdés, hogy beszélhet-e a távozóval, titkolnia kell-e, hogy barátsága megmaradt a távozóval, távozókkal. A búcsúzó munkatársnak pedig adott esetben fájhat hallania volt munkáltatójáról, vagy akár nem is tudja még, hogy szeretné-e az ott kötött barátságosak fenntartani?

Érdemes tehát munkáltatóként nyíltan kommunikálni erről a jelenségről. Mondjuk ki például, hogy adott nyílt programokra ugyanúgy várjuk a volt kollégákat, vagy, hogy szívesen hallunk róluk közvetetten - a lényeg, hogy kezeljük nyíltan a megmaradó barátságok kérdését.

B2B és B2C helyett jön a H2H
A cég renoméja fontosabb, mint valaha, a termék helyett egyre inkább az emberre kell koncentrálni – mondták a Cégvezetői Csúcs 2017 konferencia előadói. A negatív vélemények nemcsak a fogyasztói oldalon gyengítik egy vállalkozás pozícióját, de a munkaerővonzó erejét is elveszik. Ez pedig komoly gond, hiszen amúgy is munkaerőhiány van Magyarországon.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo