1. Készüljünk fel a saját cégünkből!
Pontosan azért, mert egyéni vállalkozóként valószínűleg kisebb a vásárolt volumen a beszállítónál, érdemes más tényezőkkel kapcsolatban is adatot gyűjteni a vállalkozásunkkal kapcsolatban, amelyeket bevethetünk tárgyalás során.
- Milyen tendenciát mutat a generált forgalom az előző időszakokhoz képest?
- Milyen pontosan fizettük a kapott beszállítói számlákat
- Milyen fejlesztéseket tervezünk az elkövetkező időszakban?
- Milyen elérendő célokat tűztünk ki magunk elé a forgalmat és az árbevételt illetően?
- Van-e esetleg olyan kapcsolatrendszerünk, amiből a reménybeli partner is profitálhat (további potenciális vevők, akiknek tudnánk őket ajánlani.)
Nem elég, ha a saját cégünket ismerjük! A tárgyaláson rendelkeznünk kell a beszállítóval kapcsolatos legfontosabb információkkal is, hogy megtudjuk, valódi partnerrel állunk-e szemben vagy egy rejtett ellenséggel.
Milyen adatokra figyeljünk első körben? (Hogy hol és hogyan lehet informálódni a reménybeli partnerről, arról itt olvashat részletesebben.)
- Árbevétel
- Adózott eredmény
- Létszám
- Kockázatos kapcsolt vállalkozások száma
- Weboldal minősége, és az azon szereplő információk hasznossága
- Referenciákban megjelölt cégek típusa
- Korábbi NAV eljárások, és ezek státusza
Sokan úgy mennek el a tárgyalásra, hogy abban bíznak sikerül valamit elérniük. Azt azonban gyakran elfelejtik magukban tisztázni, hogy mi is számítana abban az esetben valaminek.
- 5% árengedmény?
- Gyorsabb szállítás?
- Nagyobb fizetési határidő?
- Ingyenes képzés a termékkel kapcsolatban?
- Ingyen kiszállítás?
- Közös rendezvények?
- Esetleg egy kis keresztmarketing?
Egy tárgyalás sikere és eredményessége nem csak és kizárólag azon múlik, hogy melyik fél a nagyobb. Ez jó hír a kisvállalatoknak és az egyéni vállalkozóknak, de csak akkor, ha ennek tudatában vannak, és felkészülten mennek tárgyalni. Az eredményért ebben az esetben is meg kell dolgozni.
Németh Eszter Beszerzésfejlesztési tanácsadó www.hatekonybeszerzes.hu