A rendszerváltás utáni cégalapítók rátették életüket a vállalkozásuk fejlesztésére. „A tulajdon kötelez, de a tulajdon működtetése nem okozhat megoldhatatlan problémát, vég nélküli stresszt és frusztrációt” – mondta Egyed Géza, a G.E.StrategGo Kft. ügyvezetője.
Elkötelezettség
Ahhoz, hogy tudjuk, mit kell javítani az üzletvitelen, mérni kell a vállalkozás és a munkavállalók teljesítményét, sőt közérzetét és elkötelezettségét is. „Mikor mérünk? Amikor érzékelhető problémák vannak. Léteznek látens problémák is, amiket jobb időben felmérni, mielőtt gondot okoznak” – mondta Békési Gábor, a CVI Solutions szervezetfejlesztési szakértője.
A cégek fejlesztésében „nem az ötlet és a tudás a lényeg”, az megvan, a problémát mindig más okozza. Ez az „energetizálás, hogy kívánt motiváció és az attitűd fennmaradjon” – emelte ki Borbély László executive coach, az SPA Tudásbázis Kft. technológiai tanácsadója, aki szerint kulcsfontosságú a tudás megosztása.
„Ahogyan én állok hozzá a dolgokhoz vezetőként, úgy fognak a munkatársaim is. Ez a hozzáállás beépül, az újonnan érkezett kollégák egy idő után alkalmazkodnak ehhez, maguk is felveszik” – mondta Nardai Brigitta, a System Bridges Kft. szervezetfejlesztője, tréner és coach.Tudásfejlesztés
A cégvezető vagy felsőszintű üzleti döntéshozó „önismeretében is vannak vakfoltok. Coachként az a feladatom, hogy a megfelelő kérdéseket teszem fel nekik” – mondta Kaposvári Anna karriertanácsadó, coach, tréner. A másik módszer a mentoring, ám ott a mentor a saját tudását adja át. Ugyanakkor „nem a klónképzés a mentoring célja” – szögezte le Dobay Róbert, a Menedzsmentor Kft. partnere.
Cégvezetőként „te vagy a brand, nem a céged. A startupalapítók ma a brandek” – jelentette ki Tóth Tamás, az Interim Management Resourcing Kft. ügyvezetője.
Munkaerőhiány jellemzi a gazdaságot, „83 611 betöltetlen állás van, ami az állások 2,8 százaléka. Az elmúlt egy év alatt ez 30 százalékkal növekedett, ami történelmi rekord” – ismertette a statisztikákat Andorka Miklós, a MAPI Zrt. operatív igazgatóhelyettese.
„Tizenhárom éve adtam elő egy Piac & Profit konferencián, akkor még alig hangzott el a »folyamat« szó. Mindössze kilencszer, akkor is én mondtam. Itt a mai konferencián eddig már 319-szer hallottam. Ez jól mutatja, mennyire folyamatcentrikus lett az üzleti gondolkodás” – mondta Szederkényi Zsolt, az xFLOWer Group Kft. ügyvezetője.
Sok vállalat már csak az Ipar 4.0-ra való átállással, a termelés és egyéb céges folyamatok digitalizálásával tudja továbbnövelni a hatékonyságot és ezzel a nyereséget. De „ha a működés nem hatékony, tilos automatizálni a folyamatokat. Egy üzleti folyamat attól lesz jó, hogy életszerű és hatékony” – hangsúlyozta Gordos Koppány, a Click On Hungary Kft. technológiai tanácsadója. Ha nem ilyen, akkor csak a rossz folyamatot automatizáljuk.
A dolgok internete korában, ahol az okos gépek össze vannak kötve, és egymással kommunikálnak, „sok inputra van szükségünk. Az adatoknak és az alapanyagoknak a megfelelő időben és tartalommal kell rendelkezésre állniuk, s egy ilyen környezetben óriási külső kockázatot jelentenek a beszállítók” – mondta Kelemen Viktor, a Bureau Veritas Hungary ügyvezetője.
Átadás-átvétel
Egy bizonyos cégméret felett elengedhetetlen a feladatok és felelősségek delegálása a kollégáknak. „Nagyjából 7–15 embert tudunk közvetlenül irányítani. Ez azt jelenti, hogy hetente két órát tudunk rászánni mindegyikükre. Egy 2500 fős cégnél tehát már 5–7 irányítási szint létezik” – magyarázta Varró Norbert, a Resultator Kft. ügyvezetője.
A családi vállalkozás átadása nem gyors folyamat. „Több év felkészülés kell, hogy esélyünk legyen a sikerre. Objektív és néha nagyon nehéz döntések meghozatalára van szükség” – hangsúlyozta Drahos Gábor, a Magyarok a Piacon Klub szervezetfejlesztési szakértője.