A ma emberének már nem elég az, ami éppen előtte, vele történik, egyszerre és azonnal akar mindenről, mindenhonnan információt szerezni. Ezért kell a konferenciákon vagy céges rendezvényeken egy második információfolyamot nyújtani: kvízt, szavazást, vagy másmilyen játékos tartalmat, hogy ténylegesen lekösse a hallgatóságot, és aktív résztvevőkké alakítsa őket. Ezt gondolja a Duelbox ügyvezetője, Sárosi Róbert.
„Az ember nemcsak homo ludens, tehát játékos, hanem homo impatiens is, akinek a 21. században már nincs türelme”- véli. A türelem ma már annyira hiánycikk, hogy ha egy online tartalom nem tölt be 5-7 másodperc alatt, a felhasználó egyszerűen otthagyja és megy tovább.
Honnan jött a Duelbox név?
Az elnevezés a párbaj - duel - kifejezésből ered, hiszen eredetileg vetélkedők, versenyek lebonyolításához készítettük web alapú megoldásunkat. Az igények közben változtak, a forma letisztult és a tartalommal együtt igazodott a mai elvárásokhoz, így a mai Duelbox egy folyamatosan fejlődő, modulokból álló, élmény alapú kommunikációs platform. A Hiventures támogatását pedig azért kaptuk, hogy a megoldást a külföldi piacokra is bevezethessük.
Több területen is működnek, melyik a fő csapásirány?
A rendezvénypiacon kezdtünk, mert korábbi kapcsolataink révén ott tudtunk gyorsan növekedni. Olyan eszközt fejlesztettünk a rendezvények számára, amellyel a résztvevők a saját okoskészülékeikkel – különféle konferencia eszközökön és játékokon keresztül – bekapcsolódhatnak az ott zajló eseményekbe. Például szavazhatnak, kérdőíveket tölthetnek ki, kérdezhetnek, véleményt nyilváníthatnak. Ez pedig kiemelt érdeke a rendezvények szervezőinek, hiszen felmérések szerint, míg
az elhangzó új információk nagyjából csupán 10 százalékát jegyezzük meg, addig a „learning by doing” metódusra, azaz az átélt élményekre épülő módszerekkel ez az arány akár 80-90 százalékra is növelhető.
Előbbi előny mellett a hallgatóság részvételéből nyert információ utólagos értékelése is kiváló kommunikációs lehetőség egy cégnek, hiszen ezt a releváns tartalmat például a hírlevelében, blogjában feldolgozhatja, felhasználhatja. A Duelbox rendszer mindezek mellett magát a szervezést is megkönnyíti a digitális regisztráció segítségével. A Duelbox tehát egyszerre ad keretet egy rendezvényhez, ad kedvet a hallgatóságnak az aktív részvételhez, és segít a szervezésben és adminisztrációban. A rendezvényeken kívül a tavalyi év óta marketingkampányokban és a televíziós piacon is tevékenykedünk, építve a rendezvényeken bejáratott interaktív platformunkra.
Honnan jött a gondolat, hogy a tévé irányába forduljanak?
Azt találtuk ki, hogy ha már a néhány tucat, vagy pár száz fős rendezvényeken bizonyította sikerét az interaktív felületünk, miért ne próbálhatnánk ki több egyszerre több ezer, sőt akár több százezer embert kiszolgálva? A rendszer ugyanis képes rá. Így fordultunk a tévés piac felé, ahol első eredményként az ATV-vel sikerült együttműködést kötnünk. A csatornával pont egy éve dolgozunk együtt, és két műsorukhoz szolgáltatunk technológiai hátteret (Heti Napló Sváby Andrásal és a Nap kérdése), illetve interaktív szavazási felületet, amellyel nézők tízezreinek véleményét kérhetik ki élőben. Az ATV műsorai alatt havi több millió embert szolgálunk ki a Duelboxon keresztül.
Tavaly ősszel szintén jelentős mérföldkőhöz érkeztünk, ekkor terveztük meg és bonyolítottuk le a Goodwill Communications ügynökséggel közösen az első Duelbox platformra alapuló integrált marketingkampányt – hiszen egy kampány számára is hatalmas pluszt jelent, ha élő és interaktív a célközönsége számára. A Discovery Channel és a Telekom számára készített közös Aranyláz Játék kampány lényege az volt, hogy a csatorna nézői a műsorok során a tévéképernyőn felbukkanó virtuális aranyrögöket és kódokat gyűjthették élőben az okostelefonjaikkal a milliós fődíj reményében. A kampány alap ötletét az adta, hogy a nézők is átélhessék a Discovery Channel zászlóshajó műsorának számító Aranyláz Alaszkában szereplőinek mindennapjait, azaz, hogy aranyrögöket kereshessenek a milliókért. A kampánnyal szakmai díjat is nyertünk, a Kreatív DMBP Bronz-díját, emellett a héten a PR-szakma Oscar-díjának nevezett nemzetközi Sabre Awards EMEA versenyen is döntőbe került, ami hatalmas elismerés.
Nincs két egyforma rendezvény vagy konferencia. Hogyan elégíthetők ki az egyedi igények?
A Duelbox platformban jelenleg közel két tucat sztenderd lehetőség van, amelyeket a vállalatok kedvük szerint öltöztethetnek kreatív ötletekbe. A felület brandelhető, tehát adott ügyfélmárkára, arculatra szabható. A rendszer nyitott, ahhoz kapcsolódnak az egyedi fejlesztések. Minden rendezvényből új ötletek, új igények jöhetnek, amelyek kiszolgálásában segítenek a rendezvényszervezők is, akikkel szoros kapcsolatot tartunk fenn. Fontos, hogy az interaktivitás ne legyen öncélú, mindig kapcsolódjon a cég filozófiájához.
Mitől egyediek, vélhetően mások is gondolkoznak ilyen fejlesztésben?
A rendszer előnyei a felhasználóbarátság és a testreszabhatóság: applikáció letöltése nélkül használható, illetve az adott ügyfél vagy márka arculatára alakítható. Csak be kell írni a webcímet, megjelenik a felület, ami egyébként pont úgy néz ki, mintha alkalmazás lenne. A közeljövőben megjelenő új Duelbox még tovább megy az egyszerűsítésben. A regisztráció után nem kell megvenni, elég bérelni a szoftvert, amit aztán a böngészőn keresztül használhatok. Ezt az élménytervező felületet lehet kibérelni, és ügynökségek, hr-részlegek, rendezvényszervezők minden programozási tudás nélkül tudják működtetni.
A kulcsszó a modularitás. A platform nyitott, ehhez lehet gyorsan és széles spektrumon tartalmat fejleszteni. Ezt mi úgy szoktuk mondani, hogy először készült el az űrhajó, amit aztán leegyszerűsítettünk.
Főként milyen szektorból jönnek az ügyfelek?
Alapvetően a nagyvállalatokat szolgáljuk ki, de egyre több érdeklődő érkezik a kis- és középvállalkozásoktól. Érdekes terület, más igények, más lépték, kevesebb bürokrácia, gördülékenyebb lebonyolítás a jellemző rájuk. Viszont nagyon hálásak, hogy a Duelbox ott van a rendezvényeiken, érzik ennek a hozzáadott értékét, hogy megmozgatja a közönséget, és hogy a rendezvény végén statisztikát kapnak, amelyet fel tudnak használni. Megértették, mennyire fontos, hogy valaki valóban részese és ne csak hallgatója legyen egy előadásnak, ahhoz kötődjön és az ott hallottak megmaradjanak a fejében. Ugyanakkor megkapják a multik által is használt világszintű technológiát, ami dobozos termékként nem kerül olyan horror összegbe, mint bármilyen egyedi fejlesztés.
Egyébként nem feledkezhetünk meg arról sem, hogy mi magunk is kis cég vagyunk – jelenleg 9+18 munkatárssal –, ismerjük a nehézségeket, a felemelkedés buktatóit.
Hogyan éli meg egy három éve garázsból indult startup, amikor ekkora pénzhez jut?
A befektetés gyakorlatilag a feje tetejére állítja a céget. Hatalmas átalakulást eredményez, gondolkodásban, tervezésben, az egész gyakorlati munkában. Minden
sokkal célirányosabb, feszesebb, a folyamatos kontroll is segítség. Viszont tudni kell – és erre minden induló kisvállalkozásnak érdemes figyelni – ahova most jutottunk, csak részben piaci eredmény. Veszélyes az optikája: ezt még nem értük el, úgy kell rá tekinteni, mint megelőlegezett bizalomra. Túl vagyunk a válogatón, óriási a lehetőség, ami megnyílt előttünk, de rengeteget kell azon dolgozni, hogy a végén valódi sikertörténet legyen. Nem akarunk megváltóként tetszelegni sem magunk, sem mások előtt. Van egy jó termékünk, hálásak vagyunk az ügyfeleinknek, de tisztában kell lenni, hogy a siker még messze van.
Hogyan tovább?
Új szegmensek megszólításával tovább akarjuk erősíteni a magyar piaci pozíciónkat, miközben nyitunk külföldre is. A cél első körben Németország, hiszen itt van a legnagyobb európai rendezvénypiac (évi 3 millió rendezvénnyel!), emellett rengeteg nagy cégnek ott van a központja, de természetesen tesztelünk más országokat is.