Gyors növekedés, még gyorsabb kiadások
Ha hirtelen megnövekszik a kereslet a terméked vagy szolgáltatásod iránt, az egyrészt azt jelenti, hogy többet kell dolgoznod, de adott esetben több nyersanyagot, nagyobb raktárkészletet kell előteremtened, és az is előfordulhat, hogy új kollégákra is szükséged lesz. Ez pedig mind pénzbe kerül, ráadásul jóval azelőtt, hogy a vevő egyáltalán kifizetné a megrendelést. A növekedés tehát előfinanszírozást igényel, és ha nincs elég szabad pénzed, könnyen gondban lehetsz.
A vevőid sokszor nem sietik el a fizetést
A hosszú fizetési határidők különösen nehézzé teszik a gyors ütemű kiszolgálást. A B2B szektorban gyakori a 30, 60 vagy akár 90 napos fizetés, vagyis a pénz csak hetekkel-hónapokkal később érkezik meg. Ha addigra már újabb rendeléseket kellene teljesítened, de nincs miből alapanyagot venni vagy munkatársakat fizetni, az a növekedés kárára megy. Ezért fontos, hogy előre gondolkozz, és biztosítsd a stabil pénzáramlást.
A faktorálás az egyik leggyorsabb finanszírozási forma
A faktorálás éppen az ilyen helyzetekre nyújt megoldást. A módszer lényege, hogy a még ki nem fizetett számláidat eladod egy faktorcégnek, amely cserébe azonnal kifizeti a számla értékének egy jelentős részét. Így nem kell várnod a vevőkre, a pénz rögtön a rendelkezésedre áll, és használhatod többek között újabb megrendelések teljesítésére. A hazai piacon például a MagNet Faktor Zrt. kínál ilyen szolgáltatásokat, amit akár kis- vagy kezdő vállalkozásként is igénybe vehetsz.
Tervezés és kapacitásmenedzsment
A megrendelések kezelése nemcsak pénz, hanem szervezés kérdése is. A gyors növekedés idején elengedhetetlen a megfelelő kapacitásmenedzsment. Tudnod kell, hogy mennyi rendelést tudsz teljesíteni egy adott időszakban, hol vannak szűk keresztmetszetek, és mikor van az a pont, amikor alvállalkozóhoz vagy ideiglenes munkaerőhöz kell fordulnod.
Kommunikáció a beszállítókkal és partnerekkel
A növekedés idején sok múlik azon, hogy mennyire jó a kapcsolatod a beszállítókkal és partnerekkel. Egy megbízható partner hajlandó lehet hosszabb fizetési határidőt biztosítani, vagy kisebb volumen esetén gyorsabban szállítani. Az is előfordulhat, hogy egy partnerrel közösen oldotok meg egy új típusú megrendelést. Ehhez persze fontos az őszinte és a partneri kommunikáció, amivel megalapozhatod az együttműködéseteket.
Raktárkészlet: se túl kevés, se túl sok
Nem könnyű megtalálni az ideális raktárkészlet-méretet. Hiszen, ha nincs készlet, várnod kell az anyagbeszerzésre, míg ha túl nagy a készleted, akkor abban csak áll a pénzed. A megoldás a jól tervezett készletgazdálkodás, ehhez viszont ismerned kell a termékeid forgási sebességét, a szezonalitást és a beszállítói határidőket. Egyes cégeknél már digitális készletfigyelő rendszerek segítenek ennek az optimalizálásában.
Ne feledkezz meg az adminisztrációról sem!
Amikor a cég pörög, az adminisztráció könnyen háttérbe szorul. Pedig a pontos számlázás, szerződéskezelés, szállítólevelek és egyéb dokumentumok megléte nem kerülheti el a figyelmed, különösen akkor, ha külső finanszírozást, is igénybe veszel. Érdemes már idejekorán digitalizált, átlátható rendszert kialakítani, hogy ne legyenek elakadások vagy hibák a háttérfolyamatokban. Azt tudtad, hogy ha faktoráltatsz, akkor a faktorcég átveszi a számláid nyilvántartásának, beszedésének és esetleges behajtásának a feladatait is?
Gondolkodj előre, ne csak reagálj!
A megrendelések számának növekedése elsőre jó hír, de csak akkor tudsz ebből valódi előnyt kovácsolni, ha felkészülsz rá. A hosszú távú tervezés, és itt legyen szó pénzügyekről, humán erőforrásról vagy logisztikáról elengedhetetlen ahhoz, hogy a vállalkozásod valóban tudja tartani a lépést a növekvő igényekkel. Ha előre látod, hol lehet probléma, és arra időben megoldást keresel, a növekedést nem nyomásként fogod megélni, hanem lehetőségként.
(x)