William Swelbar, a világhírű amerikai egyetem, a Massachusetts Institute of Technology szaktanácsadója a The Timesnak azt mondta: a repülési piac valós állapotát - különösen az Egyesült Államokban - csak ősszel, a fő utazási évad után lehet majd felmérni. A nyári időszakra sok járatot már több hónapja lefoglaltak, ami a szakértő szerint "torzítja a valós képet arról, hogy mi is történik". Swelbar szerint azonban annyi bizonyos, hogy a polgári repülés "súlyos lassulás felé tart".
A visszaesésnek már meg is vannak az első áldozatai. A hétvégén váratlanul felfüggesztette működését a csak üzleti osztályt kínáló brit Silverjet légitársaság, miután kifogyott a készpénzből, és nem jutott hozzá egy várt finanszírozási csomaghoz.
A három Boeing 767-es repülőgépet üzemeltető, alig másfél éve indult Silverjet a londoni Luton repülőtérről járt New Yorkba, illetve Dubajba. Leállása még a személyzetet is váratlanul érte: a péntek esti New York-i járat utasainak beszállítása már meg is kezdődött, amikor bejelentették, hogy a cég csődbe ment, és gépei egyelőre nem szállnak fel.
A hirtelen intézkedés összesen csaknem 10 ezer utast érint; nekik a cég csak azt tudta tanácsolni, hogy nézzenek más légitársaságok után, a már megvett, átlagosan ezer fontba kerülő jegyek árát pedig az utazásbiztosítóktól, vagy hitelkártya-kibocsátójuktól próbálják visszaszerezni.
A British Airways, a legnagyobb brit légitársaság egy hónapon belül másodszor emeli meredeken a jegyáraira kirótt üzemanyag-pótdíjakat. A hétfőtől érvényes intézkedés alapján a rövid távú járatokon, menettérti jegy esetében 32 font (9700 forint), a kilenc óránál rövidebb időtartamú hosszú távú járatok esetében oda-vissza foglalás esetén 156 font (48 ezer forint), a kilenc óránál hosszabb repülések esetén, járatpáronként 218 font (67 ezer forint) a BA új üzemanyag-felára.