Mit okoz a magyar cégeknek a vörös-tengeri válság?

A november óta a Vörös-tengeren zajló, konténerszállító hajók elleni támadások komolyan megzavarták a világ egyik legforgalmasabb kereskedelmi útvonalát. Az Irán által támogatott Houthik több mint 40 támadást intéztek kereskedelmi hajók ellen a Vörös-tengeren és az Ádeni-öbölben, amelyek közül egy halálos kimenetelű volt. Az Egyesült Államok és szövetségesei január közepe óta tartó katonai beavatkozása ellenére sem sikerült még biztonságosabbá tenni a Bab El Mandeb-szorost. Johan Gabriels, az iBanFirst Délkelet-Európáért felelős regionális igazgatója az alábbiakban kifejti, hogy a vörös-tengeri válság milyen hatással van a nemzetközi kereskedelemre és az ázsiai cégekkel üzletelő magyar vállalkozásokra.

Mi a Magyar Péter-jelenség titka?
Mennyiben más Magyar Péter, mint Orbán Viktor?
Mennyi voksot szerezhet a Tisza Párt, kitől vehet el szavazatokat?
Online Klasszis Klubtalálkozó élőben Somogyi Zoltánnal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a Political Capital szociológus társalapítójától!

2024. május 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Vörös-tengeren, ahol a globális konténeres áruforgalom 21 százaléka halad át, most valóban gond  van. Némely érintett ország pedig különösen veszélyeztetett. Közülük is kiemelkedik Egyiptom. A Szuezi-csatorna Egyiptom egyik fő devizaforrása. A kairói kormány bejelentette, hogy a csatornából származó bevételek idén eddig 40-50 százalékkal csökkentek. Egyes források Egyiptom veszteségét 315 millió dollárra becsülik a Vörös-tengeri zavargások miatt. Azonban nem Egyiptom az egyetlen érintett – a globális kereskedelem egésze bajban van.

Mivel jár a válság a logisztikában?
Mivel jár a válság a logisztikában?
Fotó: Depositphotos

Hogyan alakul majd a világkereskedelem és a magyar külkereskedelem?

Az ENSZ legutóbbi becslése szerint a Szuezi-csatornán áthaladó kereskedelmi forgalom több mint 40 százalékkal esett vissza. A Vörös-tenger a szénhidrogének, főként a kőolaj és a földgáz egyik fő kereskedelmi útvonala, és fontos továbbá az Európába tartó gabonafélék számára is. Egy átlagos időszakban az EU teljes búzaimportjának mintegy 4,7 százaléka halad át a szoroson. A Bab El Mandeb-szoros fontos a nemzetközi kereskedelem szempontjából, viszont nem stratégiai jelentőségű, mivel a hajók a Jóreménység-foknál áthaladva ki tudják kerülni.

Az említett kerülő átlagosan 15-20 nappal hosszabbítja meg az utat, ellenben az áruk biztonságban megérkeznek. Jelenleg így aztán ez egy gyakran használt útvonal. E miatt az Ázsiából/Ázsiába irányuló import és/vagy export tevékenységet folytató érintett magyar vállalatok számára magasabbak a költségek és megnövekedett a szállítási idő.

Természetesen a nemzetközi kereskedelem ismét alkalmazkodott a térség növekvő geopolitikai kockázataihoz. A szállítási költségek – jelentős megugrást követően – csökkenni kezdtek, bár még nem érték el a válság előtti szintet. A Drewry jelentés, amely nyomonköveti a 40 láb hosszú konténerek nyolc fő útvonalon keresztüli szállítási költségeit, beleértve az azonnali és a rövid távú szerződéses árakat is, a múlt héten 3 százalékkal, 2836 dollárra csökkent.

Véleményvezér

Magyar Péter lemondásra szólítja fel Szijjártó Péter külügyminisztert

Magyar Péter lemondásra szólítja fel Szijjártó Péter külügyminisztert 

Szijjártó Péter és az oroszok különös kapcsolata.
Működik az orbáni példa, egy fideszes képviselő rokonsága sorra nyeri a milliókat

Működik az orbáni példa, egy fideszes képviselő rokonsága sorra nyeri a milliókat 

A fényképeken jóságos képviselő kemény üzletember.
Magyar Péter kibukott, a köztelevízió szabályozni akarja miről beszélhetnek az EP listavezetők

Magyar Péter kibukott, a köztelevízió szabályozni akarja miről beszélhetnek az EP listavezetők 

Korlátozná a köztelevízió a véleménynyilvánítás szabadságát.
Vizsgálni kezdte az Integritás Hatóság a kazári 677 millióba kerülő luxusbölcsőde ügyét

Vizsgálni kezdte az Integritás Hatóság a kazári 677 millióba kerülő luxusbölcsőde ügyét 

Aranyat rejtettek a betonba, vagy mi került ennyibe?
Nagyot javult a közbiztonság Európában

Nagyot javult a közbiztonság Európában 

Csak a nézettség számít.
Románia is lehagyott minket a várható élettartam statisztikákban

Románia is lehagyott minket a várható élettartam statisztikákban 

80 felett már nincs sok esélyünk.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo