A dunai hajózás fejlesztését a gazdasági és környezetvédelmi érdekek együttes figyelembevételével kell tervezni - ez a lényege annak a közös nyilatkozatnak, amelyet a Duna Bizottság, a Duna-védelmi Nemzetközi Bizottság (ICPDR) és a Száva Bizottság vezetői hétfőn Budapesten írtak alá. Milovan Bozsinovics, a Duna Bizottság elnöke ezt követően elmondta, hogy a folyami teher- és személyszállítást úgy kell fellendíteni, hogy eközben a Duna mentén, illetve vízgyűjtőjén a természeti sokféleség ne sérüljön.
A hajózás fejlesztésével kapcsolatban két markáns vélemény fogalmazódik meg általában. Míg a környezetvédők elsősorban a hajók fejlesztésével, alacsony merülésű flottával találnának megoldást, addig a szállításban érdekeltek inkább a folyószabályozásban gondolkodnak. A két oldal szembenállása nem vezet sehova, konstruktív vita szükséges a kérdésről - mondta Milovan Bozsinovics. (A 2008. június 14-től szeptember 14-ig a spanyolországi Zaragozában megrendezésre kerülő szakvilágkiállítás vezérgondolata: "A víz és a fenntartható fejlődés".)
Philip Weller, az ICPDR főtitkára jelezte, hogy a közös nyilatkozatot aláíró szervezetek mind kormányzati kezdeményezésre jöttek létre. A feladat most az, hogy az érintett országok saját maguk kidolgozzák a lehetséges fejlesztési irányokat és azokat "összefésüljék" az Európai Bizottság bevonásával. A Duna Bizottság budapesti központú nemzetközi szervezet, amelynek a célja a dunai hajózási együttműködés elősegítése. Az ICPDR 13 Duna menti országnak a Duna védelmére alakult nemzetközi szervezete, amelynek munkájában az Európai Unió is részt vesz.