A pénzügyi termékek használatát leginkább a fiatalok élethelyzete és az ebből adódó igények befolyásolják. A kis tinik nagy részének természetszerűleg nincs bankkapcsolata, hiszen 15 éves kor alatt a pénzügyek kezelése leginkább a jellemzően készpénz formájában kapott zsebpénz beosztását és elköltését jelenti. 15-17 éves kor körül sokaknál megjelenik a bankszámla nyitásra vonatkozó igény, ennek fő okai a diákmunka vállalása, illetve a családtól távol folytatott középiskolai tanulmányok finanszírozása.
A bankkapcsolati arányokban komolyabb növekedés a 18. életév körül látható, amikor a felsőfokú tanulmányok elkezdése és a munkakezdés teszi „kötelezővé” a bankszámlavezetést és a bankkártyahasználatot. A bankkapcsolattal rendelkezők aránya 23 éves korra, amikor is az egyetemisták nagy része már munkába áll, eléri a 30-49 éves korosztály átlagát, azaz a fiatalok többsége ebben a korban már bankhasználó ügyfélnek számít.
Pénzügyi ismereteiket az átlagosnál gyengébbnek ítélik a fiatalok
Tekintve, hogy a fiatalok többsége nem rendelkezik banki kapcsolattal és legtöbben pénzügyi témákról sem tájékozódnak, érthető, miért is tekintik a fiatalok saját magukat is tájékozatlannak pénzügyi téren. 15-16 éves korban egyáltalán nem érzik úgy, hogy megfelelő mennyiségű információval rendelkeznének e téren, ám ennél is meglepőbb az a tény, hogy csak 23-24 éves korra érik el a 15-69 éves korosztály körében mért átlagos szintet
Nyitottak, de bizalmatlanok
A GfK Retail Banking kutatása keretében készített egy szegmentációt a hazai banki ügyfelek körében, amely a pénzügyekkel kapcsolatos nyitottság, tájékozottság és a pénzügyi szolgáltatókkal szembeni bizalom alapján különített el csoportokat az ügyfelek körében. A vizsgálat öt szegmenst azonosított a hazai piacon, melyek arányai az egyes életkori csoportokon belül lényeges eltéréseket mutatnak.
Nem meglepő, hogy a pénzügyi témákkal szemben „érdektelenek” aránya a 15-19 évesek körében a legmagasabb, ám az életkor és a bankolók arányának növekedésével párhuzamosan e szegmens aránya folyamatosan csökken. „A „nyitott átlagügyfelek” csoportja az életkor előrehaladtával csökkenésnek indul, a „bizalmatlanok” és a bankokkal szemben „ellenségesek” aránya pedig a tapasztalatok gyarapodásával és a korral emelkedik.
„A leginkább nyitottnak és tájékozottnak tekinthető „pénzügyi szakértő” csoport részaránya csupán minimálisan emelkedik a fiatal felnőttek körében, a 25-28 évesek hatoda tartozik az átlagnál lényegesen szélesebb körű és pontosabb ismeretekkel rendelkező ügyfelek szegmensébe” – mondta el Bacher János, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója. „Mindezek arra engednek következtetni, hogy továbbra is komoly feladatok állnak a hazai piaci és állami szereplők előtt a pénzügyi edukáció terén” – jegyezte meg a szakember.