2017 júliusában az angol kormány bejelentette, hogy 2040-től tiltva lesz az új gyártású benzin- és dízelüzemű autók értékesítése.
Jelenleg 90 000 elektromos autó van Anglia útjain. Addigra 20 milliót is elérheti a számuk. Szakértők szerint több millió villanymeghajtású autó ellátása is lehetséges lenne. Elvileg. De nem mindegy, hogy melyik órában töltik fel az autótulajdonosok az akkukat. (Jelenleg az esti fogyasztás harmada a csúcsidőszakénak.)
Ha éjszakánként töltenék fel az autókat, azzal 13-15 százalékkal növekedne az „általános energiaigény”, ha viszont csúcsidőben (délután 6 és este 9 között) teszik ezt, akkor 40 százalékkal ugorhat meg az energiafogyasztás éjszakánként.
A túlterhelés pedig áramkimaradásokhoz vezethet. A hálózat korszerűsítése sok milliárd fontba kerülne.
Kikapcsolásra ítélt erőművek
Míg az energiaigény nő, az ellátást biztosító egységek idővel fogyatkoznak. A már életben lévő szabályozások értelmében a 2020-as évek elején elkezd lejárni az élettartama egyes atomerőműveknek, 2025-ben lekapcsolják az utolsó széntüzelésű erőművet is. (A most üzemelő széntüzeléses erőművek 12 GW-t adnak.)
Angliának jelenleg 9 atomerőműve van, ezek összesen 9 GW kapacitást jelentenek. A legfiatalabb közülük 2030-ben csukja be kapuit, a régebbiek hamarabb. Hacsak nem újítják meg egyes atomreaktorok működési engedélyét, az áramellátás biztonsága és megbízhatósága veszélybe kerülhet.
Növekvő igény
- Négy éve, amikor a fosszilis üzemanyaggal működő autók betiltása még szóba sem került, a kormány úgy számolta, 130 milliárd dollárra (100 milliárd font) lenne szükség az áramhálózat korszerűsítésére. De szakértők ma már úgy vélik, ennél jóval több pénzre lenne szükség. (Csak egy új épülő atomerőmű költsége 19,6 milliárd font.)
- 2040-re 1-2,5 millió új elektromos autótöltő pontot kellene létesíteni. Csak egy töltő telepítésének a költsége 25-30 000 euró, vagyis összesen 33-87 milliárd fontot emésztene fel a fejlesztés.
- A legrosszabb szcenárió szerint a csúcsidőben 24 GW-tal nőne a fogyasztás. Ugyanakkor, ha sikerül az autók töltését az éjszakába terelni, 5 GW-nál tartható az energiaigény növekedése délután 6 és este 9 között.
- Ha az éjszakai fogyasztás széles körben meg tudnák valósítani, azzal 2,2 milliárd fontot spórolhatnának a hálózat fejlesztési költségében.
- Jó hír, hogy javult az energiahatékonyság Angliában. 2005 és 2016 között 14 százalékkal esett vissza az áramfogyasztás, miközben a gazdaság ugyancsak 14 százalékkal nőtt ebben az időszakban.
Garázs vs. konyha
A kormány azzal ösztönözheti a csúcsidőn kívüli fogyasztást, ha ártámogatással lehetővé teszi, hogy az éjszakai áram még olcsóbb legyen.
A brit áramhálózatot üzemeltető National Grid szerint az autótulajdonosoknak arra kell számítaniuk, hogy ha a saját garázsukban töltik fel az autó akkuját, akkor nem használhatják a konyhában a teafőzőt, a sütőt vagy a merülőforralót. Vagy ha ezt teszik, nagy valószínűséggel kiakasztják a biztosítékot. Lecsapják az áramot a túlterheléssel.
Nincs garázsuk
Angliában a háztartások 43 százaléka nem rendelkezik saját garázzsal (pontosabban utcán kívüli parkolóhellyel, ami lehet akár társasház föld alatti parkolója), vagyis az utcán parkolók nem tudják feltölteni a járműveiket éjszaka, miközben alszanak.
Az egyik megoldás az lehet, hogy addig töltsék autójukat a nagy bevásárlóközpontok parkolóiban, amíg vásárolnak. De ha már az éjszakai töltés lenne előnyös, baromi nehéz elképzelni, hogy az emberek este 9 óra után mennének shoppingolni csak azért, hogy ne terheljék csúcsidőben a hálózatot.
Forrás: Reuters