Minden településen lennének ATM-ek, kockázatok és előnyök

A vidéki települések ATM-ekkel való ellátása jelentősen javíthatja a lakosság pénzügyi szolgáltatásokhoz való hozzáférését. A kormány intézkedései keretében országszerte, különösen a kisebb, vidéki településeken zajló ATM-telepítési program célja a pénzügyi infrastruktúra fejlesztése és a pénzügyi inklúzió erősítése. Eddig azokban a falvakban és községekben, ahol nem volt bankfiók vagy automata, a lakosok jelentős kellemetlenségekkel szembesülhettek, mivel más településekre kellett utazniuk készpénzfelvételért és egyéb egyszerű pénzügyi műveletekért.

Az ATM-ek helyi telepítése jelentős könnyebbséget nyújthat, hiszen lehetővé teszi a mindennapi pénzügyek gyors és egyszerű intézését helyben. Ez különösen előnyös lehet az idősek, valamint azon lakosok számára, akik kevésbé jártasak a digitális banki szolgáltatások használatában. A készpénz helyi elérhetősége számukra alapvető pénzügyi biztonságot jelenthet, hozzájárulva életminőségük javításához és egyensúlyi helyzetet teremthet és megoldás lehet pénzügyi egyenlőtlenségek mérséklése A kormányzati program pozitív hatása lehet a pénzügyi a kisebb településeken élő lakosság eddig jóval korlátozottabb banki szolgáltatásokhoz férhetett hozzá, mint a városokban élők. A bankautomaták telepítésével ez a szolgáltatási szakadék jelentősen csökkenhet, hiszen minden településen legalább egy ATM fog üzemelni. Ez a fejlesztés nemcsak kényelmesebbé teheti a készpénzfelvételt, hanem ösztönözheti a vidéki lakosságot bankszámla nyitására és bankkártya használatára is, így elősegítheti pénzügyi integrációjukat.

Nem olcsó mulatság. Egyetlen ATM telepítési és éves működtetési költsége egyaránt körülbelül 10 millió forint
Nem olcsó mulatság. Egyetlen ATM telepítési és éves működtetési költsége egyaránt körülbelül 10 millió forint
Fotó: Depositphotos
Ugyanakkor a az ATM-ek vidéki telepítésének kockázatai is vannak. A Magyar Bankszövetség szerint a teljes körű ATM-telepítés nemcsak kivitelezhetetlen, hanem káros is lehet. A banki szakemberek rámutatnak, hogy a készpénzhasználat társadalmi költsége jelentős, a GDP mintegy 0,8 százalékát teszi ki. A készpénzhasználat ösztönzése növelheti ezeket a költségeket, miközben a digitalizáció és az elektronikus fizetési megoldások terjedése biztonságosabb és költséghatékonyabb alternatívát kínál.

Az ATM-ek telepítése és fenntartása jelentős anyagi terhet róhat a kereskedelmi bankokra. Egyetlen ATM telepítési és éves működtetési költsége egyaránt körülbelül 10 millió forint. Ezek a költségek magukban foglalják az infrastruktúra kiépítését, a karbantartást, a biztonsági intézkedéseket és a készpénzellátás logisztikáját. A bankok számára ez különösen problémás lehet olyan kistelepüléseken, ahol alacsony a készpénzfelvételi igény, és az ingyenes készpénzfelvételi szabályok miatt az üzemeltetésből származó bevétel minimális.

Fogyasztói bizalom és készpénzhasználati szokások

A készpénzhez való könnyebb hozzáférés jelentős mértékben hozzájárulhat a vidéki fogyasztók pénzügyi bizalmának erősítéséhez. Egyrészt növeli a biztonságérzetet, hiszen a lakosok úgy érezhetik, hogy bármikor hozzáférhetnek a pénzükhöz. Másrészt, ha az Alaptörvényben is rögzítik a készpénzhez való jogot, az hosszú távú garanciát jelent a készpénzes fizetés lehetőségének fennmaradására. Ez jogi és pszichológiai biztosítékot ad a lakosságnak, különösen azoknak, akik kevésbé bíznak a digitális megoldásokban.

A készpénzhez való hozzáférés intézményi szinten is fontos üzenetet közvetít. Egy helyben elérhető ATM például azt sugallja, hogy a hivatalos pénzügyi infrastruktúra nem hagyja figyelmen kívül a kisebb településeket sem. Ez különösen fontos lehet azok számára, akik eddig úgy érezték, hogy kimaradnak a modern pénzügyi szolgáltatásokból. Egy egyszerű bankautomata is megerősítheti bennük azt az érzést, hogy részei a rendszernek, ami tovább fokozhatja az intézmények iránti bizalmat.

A készpénzhasználati szokások tekintetében vidéken hagyományosan magas a készpénzes tranzakciók aránya. Minél kisebb egy település, annál inkább előnyben részesítik a lakosok a készpénzt. Az ATM telepítése ilyen környezetben nemcsak fenntartja ezeket a szokásokat, hanem újfajta pénzkezelési lehetőségeket is nyithat. Például, ha a lakosok gyakrabban, de kisebb összegekben vesznek fel pénzt, az tudatosabb költési szokások kialakulásához vezethet. A fokozódó bizalom ugyanakkor új pénzügyi viselkedésformákat is ösztönözhet. Ha az emberek tudják, hogy bármikor készpénzhez juthatnak, bátrabban próbálják ki a bankkártyás vagy digitális fizetési lehetőségeket is. A készpénz ilyenkor biztonsági tartalékként szolgálhat: akik eddig bizalmatlanok voltak az elektronikus fizetéssel szemben, most nagyobb biztonsággal kísérletezhetnek vele, hiszen bármikor visszatérhetnek a megszokott módszerekhez.

Helyi vállalkozások ösztönzése

Az ATM-ek vidéki telepítése közvetlen lendületet adhat a helyi vállalkozásoknak. Ha a lakosok helyben tudnak készpénzt felvenni, nagyobb valószínűséggel költik el azt a saját településükön. Korábban előfordult, hogy a falusiak a legközelebbi városba utaztak készpénzért, és ott intézték bevásárlásaikat is. Most viszont, hogy otthon is van pénzfelvételi lehetőség, a helyi boltok, piacok és szolgáltatók forgalma nőhet. Különösen a készpénzt preferáló értékesítési helyek például a kistermelői piacok, kofák, kisebb élelmiszerboltok – profitálhatnak az intézkedésből. A vidéki gazdaság informális szektora (mint például a háztáji értékesítés) is élénkülhet, mert a vevők könnyebben jutnak készpénzhez az ilyen tranzakciókhoz.

A helyben maradó jövedelem erősíti a falvak gazdasági körforgását. Ahol korábban a pénz „elvándorolt” a városokba, most nagyobb arányban költhető el helyben, ami multiplikátor-hatást generál: a megnövekvő kereslet miatt a helyi vállalkozók bővíthetik kínálatukat vagy szolgáltatásaikat. Ez hosszabb távon akár új kisvállalkozások indítását is ösztönözheti, hiszen megéri a faluban vállalkozni, ha a lakosság ott költi el a pénzét. Az ATM jelenléte így a vidéki fogyasztás élénkítésének egyik eszköze, amely hozzájárul a vidéki közösségek gazdasági önfenntartó képességének javulásához.

Közvetett hatások: kereslet, mobilitás és digitalizáció

Az ATM-ek telepítése közvetett gazdasági élénkítő hatásokkal is jár. A megnövekedett helyi kereslet nemcsak azonnali fogyasztásbővülést jelent, hanem erősítheti a vidéki megtartóerőt is. Ha egy kistelepülésen alapszintű szolgáltatások mint például a készpénzfelvétel – elérhetők, a lakosok kevésbé érzik szükségét annak, hogy elköltözzenek vagy máshol keressenek megoldást mindennapi ügyeikre

A digitalizáció terén is érdekes kiegészítő hatásokat figyelhetünk meg. Paradox módon a készpénzhozzáférés javítása mellett az ATM-ek jelenléte elősegítheti a pénzügyi digitalizációt is. Ennek egyik oka, hogy az ATM használatához bankkártya és bankszámla szükséges, így az eddig teljesen készpénzre hagyatkozó lakosokat ez a lépés a formális bankrendszerbe tereli. Miután már rendelkeznek bankszámlával a készpénzfelvétel miatt, könnyebben próbálhatják ki az elektronikus fizetési módokat (például átutalás, bankkártyás fizetés az üzletekben). Ráadásul a postákon biztosított ingyenes készpénzfelvétel – amely kiegészíti az ATM-hálózatot a vidéki lakosságot bevezetheti a postai pénzügyi szolgáltatások és akár a digitális ügyintézés világába is. Mindez hosszabb távon finom átmenetet biztosít a készpénzcentrikus kultúráról a kiegyensúlyozott, készpénzt és elektronikus fizetést egyaránt használó pénzügyi kultúrára.

Kockázatok 3 pontja.

1. Többletköltségek a bankszektorra nézve

A „Minden településre ATM” program jelentős pénzügyi terhet róhat a hazai bankokra. Egyetlen automata telepítése és üzemeltetése – a biztonsági előírások, a készpénzszállítás, valamint a karbantartás költségei miatt – komoly kiadással jár. A 2000 új ATM telepítése becslések szerint évi mintegy 20 milliárd forint plusz költséget eredményezne a bankrendszer számára. Mivel a program közvetlen haszna a pénzintézetek számára korlátozott, várható, hogy a bankok e többletkiadásokat részben vagy egészben az ügyfelekre hárítanák át, például díjemelések vagy szolgáltatási struktúraváltás formájában.

2. Gazdaságtalan működtetés alacsony forgalmú térségekben

Üzleti szempontból a kisebb, alacsony tranzakciószámú településeken az ATM-ek üzemeltetése veszteséges lehet. A fix fenntartási költségek nem állnak arányban az ott realizált forgalommal, így a program hosszú távú finanszírozhatósága kérdéses a bankszektor számára. Ez különösen igaz akkor, ha a működtetéshez nem társul állami támogatás vagy ösztönzőrendszer.

3. A külföldi fintech szereplők kihívása

További torzító tényezőt jelent, hogy a Magyarországon működő külföldi hátterű fintech szolgáltatók például a Revolut vagy a Wise jelenleg nem vesznek részt az ATM-hálózat fenntartásában. Ennek következtében a hazai bankok egyoldalúan viselnék az új ATM-ek telepítésével járó terheket, miközben a fintech cégek közvetetten profitálnak az ügyfélélmény javulásából. Ez piaci torzulást idézhet elő, mivel egyes szereplők úgy részesülnek a rendszer előnyeiből, hogy annak költségeihez nem járulnak hozzá.

Összegzés

Az országos ATM-telepítési program nem csupán egy infrastrukturális fejlesztés, hanem stratégiai jelentőségű lépés a vidéki pénzügyi inklúzió és társadalmi kohézió erősítése felé. A készpénzhez való folyamatos, helyben biztosított hozzáférés nemcsak kényelmet, hanem pénzügyi biztonságot is nyújt a vidéki lakosságnak – különösen azoknak, akik eddig kiszolgáltatottnak érezték magukat a pénzügyi szolgáltatások hiányában.

Ez az intézkedés erősíti a fogyasztói bizalmat, hiszen világos jelzést ad arról, hogy a pénzügyi rendszer és az állam számol a kisebb települések igényeivel is. Emellett a helyi gazdaság is profitál: nő a kisvállalkozások forgalma, élénkül a belső pénzmozgás, és új munkaerőpiaci lehetőségek nyílhatnak meg. Az ATM-ek tehát nem csupán a készpénzforgalmat stabilizálják, hanem katalizátorként hatnak a vidéki gazdasági dinamika újraindítására.

Társadalmi szinten az ATM-hálózat bővítése növeli a falvak megtartóerejét és élhetőségét. A fiatalabb generációk számára is megerősítheti azt az üzenetet, hogy szülőfalujuk jövőképes, és nem feltétlenül szükséges az elvándorlás a pénzügyi stabilitás eléréséhez. A program így túlmutat a puszta pénzügyi infrastruktúra-fejlesztésen: átfogó vidékfejlesztési eszközként is értelmezhető, amely elősegíti a helyben maradó jövedelmek hasznosulását és csökkentheti a demográfiai kiáramlást.

Ugyanakkor a program megvalósításának vannak kockázatai is, amelyeket nem lehet figyelmen kívül hagyni. A nagyszámú ATM telepítése és üzemeltetése jelentős anyagi terhet ró a bankokra, különösen az alacsony forgalmú településeken, ahol a fenntarthatóság kérdésessé válhat. Emellett a digitális fizetések gyors terjedése stratégiai dilemmát vet fel: vajon hosszú távon indokolt-e a készpénzfelvételi infrastruktúrába való nagyarányú befektetés, ha a lakosság egyre inkább elektronikus fizetési módokat választ? A döntéshozóknak mérlegelniük kell, hogy a gazdasági fenntarthatóság, a digitális jövőkép és a társadalmi esélyegyenlőség hogyan hangolható össze egy komplex, hosszú távú fejlesztési programban.

Végső soron a „Minden településre ATM” kezdeményezés híd szerepet tölthet be a tradicionális készpénzhasználat és a modern pénzügyi technológiák között. A GKI-típusú gyorselemzések alapján ez az intézkedés nemcsak a pénzügyi elérhetőséget javítja széles társadalmi körben, hanem hozzájárulhat a vidéki térségek fenntartható, kiegyensúlyozott gazdasági fejlődéséhez is ha a kockázatokat kellő körültekintéssel kezelik. (GKI)

Véleményvezér

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák 

A szavazatszerző kampányban nem biztos, hogy mindent jól átgondoltak.
Trump matekja nem stimmel

Trump matekja nem stimmel 

Mit szólnak a befektetők Trump vámjaihoz?
Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos

Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos 

Semmi nincs biztonságban, ami mozdítható.
Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos

Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos 

Jól megy a NER körüli hölgyeknek. Méghogy nem szeretik a gyengébb nemet a fideszesek.
Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet  

A két ország újabb listán ver minket. 
A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban

A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban  

Még Bulgáriában és Romániában is tovább élnek az idősek. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo