Világszerte még mindig nő a pálmaolaj-fogyasztás mértéke, pedig egyre többen hívják fel a figyelmet használatának káros következményeire. Azt hiszi, Ön nem érintett? Téved. A pálmaolaj nem az egzotikus országok piacain kel el nagy mennyiségben. Az általunk használt nagy márkák számtalan terméke van tele vele.
Világviszonylatban a kinyert pálmaolaj 80 százalékát az élelmiszeripar használja fel. A pálmaolaj a szupermarketekben kapható élelmiszerek (pékáruk, margarinok, mélyhűtött pizzák, készételek, fagylaltok, kekszek, csokoládékrémek, müzliszeletek, chipsek stb.) jelentős részében megtalálható, de nem csak ezekben bukkan fel. Tisztítószerekben és kozmetikai termékekben is gyakran alkalmazzák.
A pálmaolaj az olajpálma termésének gyümölcshúsából kipréselt zsiradék, és bár a növény Afrikától Ázsián át Észak- és Dél-Amerikáig szinte minden melegebb területen megél, a világ pálmaolaj-kitermelésének 85 százaléka Indonéziából és Malajziából származik. Hogy területet nyerjenek az esztelen mennyiségű termeléshez, hatalmas tempóban irtják a terület őserdeit, a módszer pedig sokszor további, ellenőrizetlen erdőtüzekhez vezet (mint történt ez az egész régiót füstbe borító katasztrófa esetében, pár hónapja).
A pusztítás árát a környezet, ez esetben egészen pontosan főként az orangutánok fizetik meg. Az olajpálma-ültetvények fokozatosan kiszorítják az esőerdőket a két délkelet-ázsiai országból, aminek hosszú távú hatásai is katasztrofálisak, jelenleg azonban a legnagyobb vesztesek az őslakók, vagyis az orangutánok. Ezek a főemlősök szinte elképzelhetetlen mértékben pusztulnak a pálmaolaj-kitermelés miatt, egyrészt megszűnnek élőhelyeik, másrészt az erdőirtások során mészárolják le a felbukkanó állatokat.
A Greenpeace folyamatos küzdelmet folytat az esőerdők irtásával készült alapanyagok használata ellen, és néhány nemzetközi cégnél sikerült is eredményeket elérniük. A Nestlé és a Procter&Gamble például már úgy döntött, hogy csak fenntartható gazdálkodásból származó pálmaolajat használ termékeiben. A civilek legújabb akciója további cégeknek szól, hogy tegyen valódi lépéseket a pálmaolaj-felhasználásuk csökkentése és átalakítása érdekében.
Fogyasztóként is sokat tehetünk: tartsunk pálmaolaj-diétát! Meg fogunk lepődni, ha elolvassuk a vásárolt termékek összetevőlistáját, mi mindenben ott bujkál a sok szenvedést okozó anyag.