Vállalkoznánk? Ezeket a tulajdonságokat mérjük fel magunkban

Ha munkavállalóként fognánk vállalkozásba érdemes végiggondolnunk, milyen készségekkel rendelkezünk – vélekedik Kordai Csaba, a Vállalkozás másodállásban c. könyv szerzője, akinek segítségével összegyűjtöttük azokat a tulajdonságokat, amelyeket érdemes felmérnünk – és ha kell, fejlesztenünk.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép:SXC

A munkaerő alapvetően két részből áll: egy fizikaiból, amit látunk: egyszerűen mérhető, leírható; valamint egy megfoghatatlan szellemi részből. Ez utóbbi további négy csoportra osztható. A fizikai része az egyszerű eset. Adott idő alatt az adott munkából, folyamatból mekkora mennyiséget és milyen minőségben tudunk produkálni. Ez egyszerű, mint az egyszeregy, ám sok mindent el is dönt. Ki, mire alkalmas, mire nem, és azon belül hol helyezkedik el egy átlagos pontrendszerben. Ezt mindenki le is tudja mérni az alapján, hogy a munkatársaival összehasonlítja magát. Próbáljunk objektívek maradni a vizsgálat során, ne teljesítsük direkt túl, vagy alul önmagunkat.

Szellemi tényezők

Problémamegoldó képesség

Bármilyen munkát végzünk – legyen az fizikai vagy szellemi –, lesznek olyan helyzetek, amikor nem működnek a bevett szokások és formulák. Itt szükség lesz a tudásra, kreativitásra és gyorsaságra. Magyarán milyen fürgén és mennyire pontosan reagálunk. Ezt nehéz lemérni, mert nem tudhatjuk, hogy a munkatársakhoz – különösen ismeretlen emberekhez – képest hányadán is állunk. Jó hír a fizikai teljesítő képességgel szemben, hogy míg az adott, és egy idő után már nem fejleszthető, a szellemi teljesítmény és tudás nagyon magas szintre emelhető.

Alkalmazkodóképesség

Kiemelt fontosságú tényező, hogy valaki mennyire képes alkalmazkodni embertársaihoz. Fel kell mérni, milyen szinten tudunk idomulni a közvetlen környezetünkben lévő emberekhez: például rokonokhoz, barátokhoz, vagy kollégákhoz. Sokan hiszik magukról, hogy ők tökéletesek és simulékonyak, de valójában olyan borzalmas személyiségek, hogy inkább elhitetik velük az ellenkezőjét. Törekedni kell arra, hogy az emberek elkezdjenek pozitívabb képet alkotni rólunk Adjuk meg mindenkinek a neki járó tiszteletet, akár magasabb, akár alacsonyabb beosztásban és/vagy társadalmi státuszban van, igyekezzünk kérdezni, megbeszélni a dolgokat, nem pedig utasítgatni. Ne keverjük össze a határozott és erélyes fellépést, a pökhendi és harsány viselkedéssel. Tudjunk szankcionálni, de megbocsátani is.

Sorozatunk előző része: Biztos, hogy jó úton jár?
Az életünk során gyakran leginkább csak sodródunk és tesszük, amiről úgy hisszük, hogy tennünk kell. Ahhoz, hogy megtaláljuk a nekünk legjobb utat, először is rá kéne jönnünk, mit is akartunk valójában.
Ha már a saját vállalkozását viszi valaki, akkor sem tévesztheti szem elől az alkalmazkodó-képességet. Egyrészről fontos, hogy a megrendelőivel, beszállítóival és egyéb más partnereivel jó viszonyt ápoljon. Másrészről azért, mert mérnie kell az alkalmazottai rugalmasságát. Ha profitot szeretnénk termelni, olyan embereket kell alkalmazni, akik tudnak egymáshoz igazodni.

Szellemi tőke

Szellemi tőke alatt ez esetben azt az adott szakmát azt értem, amiből fel akarjuk építeni a saját cégünket, valamint a hozzá szervesen kapcsolódó vagy járulékos szolgáltatásokat. A legtöbb másodállású vállalkozó olyan tárgykörben indítja el a cégét, amit valójában legalább annyira, vagy jobban ismer, mint a főállású munkáját, mivel az ilyen cég hobbiként kezdődik és átalakul pénzkereseti lehetősséggé. Azonban azok, akik a hobbijukból csinálnak pénzt, rendkívül felkészültek és elszántak. Ismerik kedvenc időtöltésük minden csínját-bínját. Olvassunk e-book-okat, nézzünk szakmai videókat, előadásokat, iratkozzunk fel online tanfolyamokra, hírlevelekre, tehát kövessünk el mindent annak érdekében, hogy a lehető legtöbb ismeretanyagot megszerezzük. Ne árban akarjunk hadakozni versenytársainkkal, hanem minőségben és szaktudásban.

Lojalitás és hűség

Egy nagyon fontos tulajdonsághoz értünk. Ha azon vívódunk, hogy jelenlegi feladataink mellett valamit kezdjünk magunkkal, de ez sok lelkiismereti problémát jelent, csak bátorítani tudom, tegye meg az első lépést! Amíg kis cége van, ne várja, hogy gördülékenyen fog menni minden. Nem tud majd olyan fizetéseket adni, amivel kivívja a hűséget és lojalitást. Amikor nagyra nő, akkor pedig az lesz a probléma, hogy nem fogja tudni pénzzel motiválni az embereket, ezért más eszközöket kell majd bevetnie.

A következő részben, utána járunk, milyen vállalkozásra lennénk alkalmasak, hova és hogyan pozícionáljunk, hogyan tudjuk növelni, fizikai és szellemi aktivitásunkat és, hogy milyen áldozatokat kell vállalnunk.

Kordai Csaba A Vállalkozás Másodállásban c. könyv szerzője

Véleményvezér

Sok nagy okos már világháborút lát

Sok nagy okos már világháborút lát 

Az orosz ballisztikus rakéta bevetése egy teszt volt.
Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat

Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat 

A büntetés mértéke nevetséges.
Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo