Az elektronikusan intézhető ügyek számos előnyös tulajdonságuk mellett napjainkra gyakorlatilag természetessé váltak. (2018-ra ígérték a teljes körű e-ügyintézést.) Emiatt is igyekszik az adóhatóság, minél több papír alapú ügyintézési megoldást átalakítani elektronikusan intézhető formává, mind saját munkájának könnyítése, mind az adózók feladatainak egyszerűsítése érdekében. (Egyelőre viszont az e-beadás mellett van, ahol párhuzamosan papíron is kérik a dokumentumokat.)
Az utóbbi idők két ilyen adóhatósági „e vívmánya” az elektronikus megbízólevél és az adóügyek elektronikus intézésére adott meghatalmazásokat érintő egyszerűsítések. Az ezekkel kapcsolatos lehetőségre és kötelezettségre hívja fel a figyelmet együttműködő partnerünk, az UCMS Magyarország blogjának legfrissebb bejegyzése.
Elektronikus megbízólevél
Tavaly óta már nem kizárólag akkor indulhat el az ellenőrzés, ha a megbízólevelet kézbesítették, egy példányát átadták vagy az általános megbízólevelet az ellenőr felmutatta. 2014. július 1-e óta a megbízólevelek elektronikusan is kézbesíthetők, amire egyre több gyakorlati példa is mutatkozik.
Amennyiben az adózónak több meghatalmazott képviselője is van, akkor az adóhatóság az iratot az adózó által írásban kijelölt képviselőjének kézbesíti. Ennek hiányában pedig az adóhatóság választ a meghatalmazott képviselők közül, hogy melyikük kapja meg az elektronikus megbízólevelet. A (kijelölt/kiválasztott) meghatalmazott mellett az iratot az adózó képviselője részére is kézbesítheti az állami adóhatóság, ilyen esetben számára ugyanazon a napon kell az ügyfélkapu tárhelyén elhelyeznie ezt az iratot.
A megbízólevelet, akkor tekinthetjük átvettnek, ha a központi elektronikus szolgáltató rendszer az irat kézhezvételét („kinyitását”) visszaigazolja az állami adóhatóságnak. Amennyiben erre nem kerül sor, az elektronikus úton kézbesített adóhatósági irat vonatkozásában a kézbesítési vélelem az iratnak az elektronikus kézbesítési tárhelyen történő ismételt elhelyezésétől számított ötödik napot követő munkanapon áll be. Ha az iratot az adózó és meghatalmazottja egyaránt megkapja, akkor az első visszaigazolás időpontjával tekinti az állami adóhatóság azt kézbesítettnek. Aki először megtekinti az üzenetet, azzal kézbesítetté is teszi a megbízólevelet. Ilyen esetben kiemelten fontos a felek közötti – például a könyvviteli szolgáltatást végző meghatalmazott és a társaság képviselője – azonnali kommunikáció.
Összefoglalóan leszögezhetjük tehát, hogy a rendszer nagy rugalmasságot biztosít ugyan az adóhatóságnak, viszont bizonyos esetekben nagyobb odafigyelést is követel meg az adózók részéről.
Tavaly október végén elindult az adóügyek elektronikus intézésére vonatkozó állandó meghatalmazások kezelését megkönnyítő új adóhatósági szolgáltatás az eBEV portálon.
A cégbejegyzésre kötelezett gazdasági társaságok törvényes képviselői számára biztosít a rendszer új kényelmi lehetőségeket. Az adóügyek elektronikus intézésére már jogosultsággal rendelkező állandó meghatalmazottaik ügyintézési jogait kezelhetik a képviselők ezen új funkció segítségével. Ez a lehetőség gyakorlatilag a már jól ismert ’T180-as jelű adatlap benyújtását tudja kiváltani és leegyszerűsíteni.
Lehetőség van erre analóg módon – ugyanezen a felületen – a képviseleti jogosultság megszűnésének bejelentésére is. Ez pedig a már megszokott ’T182-es jelű nyomtatvány kiváltására hivatott. Fontos azonban, hogy a képviseleti jog megszűnésének bejelentése nem helyettesíti az egyéb bejelentési kötelezettséget. Ha a meghatalmazott rendelkezik az állami adóhatósághoz benyújtott, érvényes valamennyi – nem csak elektronikusan intézhető – adóügy intézésére feljogosító állandó meghatalmazással, akkor az állandó meghatalmazás visszavonását külön beadvány formájában szükséges bejelenteni.
Az eBEV portálon elérhető új lehetőségnek köszönhetően egyszerűsödött az adóügyek elektronikus intézésére vonatkozó új állandó meghatalmazások bejelentése is. Jelenleg elegendő csupán a felületen kért adatokat megadni, ezt követően pedig a bejelentést véglegesíteni. Az új szolgáltatással egy időben az önálló képviseleti joggal rendelkező törvényes képviselőknek automatikusan létrehozta az adóhatóság az adóügyek elektronikus intézésére vonatkozó jogosultságot. Az együttes képviseleti joggal rendelkezőknek az új felületen szükséges nyilatkozniuk a képviseleti jogukról, és csak ezt követően lehetséges létrehozni e jogosultságokat.
Amennyiben van a gazdasági társaság törvényes képviselőjének az eBEV portálhoz hozzáférése, regisztrációja, akkor az adóügyek elektronikus intézése érdekében adható meghatalmazások, illetve ezek kezelése, számára most már valóban csupán pár kattintással elérhető.