QR-kód: a jövő fizetési megoldása?

Egyszerűsíti a vásárlást a QR-kódos fizetés, állítják a szakértők. Becslések szerint Magyarországon 2013 végéig a QR-kóddal fizetni képes vásárlók száma elérheti a kritikus határt, amikor a hazai kereskedők jelentős részének üzletileg is megtérülő befektetést jelenthet a QR-kódok kihelyezése, a QR-kódos fizetés megvalósítása. A siker egyik tényezője az okostelefonok terjedése, a másik az elfogadóhálózat bővülése. Kérdés, hogy hány hazai kereskedő és szolgáltató fog szerződést kötni az új technológiára.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Ma már Magyarországon is megjelent a QR-kód, mint lehetséges fizetési opció, bár a nagy áttörésre még várni kell. A szolgáltatók közül jelenleg a Magyar Telekom teszi lehetővé az ügyfelei számára, hogy QR-kód beolvasásával és a MasterCard Mobile használatával fizessék ki a számláikat, a kiskereskedelemben pedig a G’Roby-nál, valamint a Rádió Tele5 Taxi utasaként élhetünk a kényelmes és gyors fizetési opcióval. Ezen túl három jótékonysági szervezet javára is lehet ilyen módon adakozni.

A furcsa négyszög
A technológia nem új, mégis mostanában hallani róla gyakrabban. Egyre több helyen bukkan fel plakátokon, újságokban a furcsa kis négyszög, amely az okostelefonon keresztül egyszerűen és gyorsan egy internetes oldalra vezeti a felhasználót. Ehhez nem kell mást tenni, csak letölteni egy alkalmazást és lefényképezni a kódot. Az 1994-ben megjelent QR-kód egy pontokból álló grafikus jel; nevét az angol Quick Response (gyors válasz) rövidítéséből kapta.
A mobiltelefonnal lefényképezhető kód hibatűrő képessége és az a tény tette különösen népszerűvé, hogy számos különböző típusú írásjel (pl. európai, kínai) kódolható a segítségével. Alfanumerikus karakterekből – betűkből és számokból – összesen 4296 karakter tárolható egy kódban. A technológia történetében az igazi áttörést az okostelefonok elterjedése jelentette: 2011. januártól a mai napig a kifejezésre irányuló google keresések száma megötszöröződött (Forrás: google.com/trends).
A comScoreMobiLens idén készített felmérése szerint 2012 első három hónapjában Franciaországban, Németországban, Olaszországban, Spanyolországban és az Egyesült Királyságban az okostelefon-tulajdonosok 14,5 százaléka használta QR-kód olvasására készülékét, vagyis összesen 14,2 millió felhasználó. Többségük (50,9 százalék) magazinban vagy újságban talált kódot szkennelt be, de a csomagolásokon látható QR-kódok is jelentős, 38 százalékos forgalmat generáltak.

A MasterCard szolgáltatása tavaly indult, azóta több mint 25 ezren töltötték le a szükséges alkalmazást, hangzott el a MasterCard Mobile fizetési alkalmazást jegyző vállalatok közös sajtótájékoztatóján. A Magyar Telekom közlése szerint a QR kódos csekkbefizetés lehetőségével eddig több mint 8 ezer alkalommal éltek az ügyfelek. A G’Roby nem reprezentatív felmérése szerint pedig az okostelefonnal rendelkező vásárlóik 40 százaléka kipróbálta már a QR-kódot.

Talán 2013 év vége hozhat lendületet az innovatív módszer terjedésében. Addigra becslések szerint a hazai okostelefon felhasználók száma elérheti a mintegy 200 ezer főt, amikor már több szolgáltatónak és kereskedőnek is megéri csatlakozni a rendszerhez, mutatott rá Szetnics László, a MasterCard Europe mobilfizetésért felelős regionális vezetője.

Megéri a jutalék?

A sikerhez azonban nem elég az okostelefonok terjedése, az elfogadóhelyek számának bővülésére legalább olyan szükség van. Figyelembe véve, hogy Magyarországon a bankkártyás fizetést lehetővé tevő üzletek száma messze elmarad az európai átlagtól – az EU-ban átlagosan 17 ezer POS-terminál (kereskedelmi elfogadóhely) esik egymillió lakosra, Magyarországon 7 ezer az MNB adatai szerint – jogosan lehetnek kétségeink. Az sem bíztató, hogy a jegybank tavalyi felmérése szerint a 2011-ben bonyolított 3,7 milliárd fizetési művelet 84 százaléka készpénzben történt. (Bővebben a hazai készpénzforgalom visszaszorításáról itt olvashat)

A QR-kóddal történő fizetés elindítása amúgy egyszerű: a bankkártya az elfogadó üzleteknek az FHB Bankkal kell szerződniük. (A bank idén kizárólagosságot élvez a szolgáltatás nyújtására, a rendszer azonban nyitott, így jövőre a fizetési opció mögött álló bankok száma is várhatóan bővülni fog.) A szerződéskötés után a kereskedő minden MasterCard Mobile fizetést, így QR-kódos fizetést is tud fogadni, természetesen attól függetlenül, hogy a bankkártya birtokos melyik kibocsátó banktól kapta a kártyáját.

A MasterCard Mobile fizetési alkalmazást jegyző vállalatok közös sajtótájékoztatóján a Piac&Profit kérdésére válaszolva Foltányi Tamás, az FHB Jelzálogbank Nyrt. vezérigazgató-helyettese elmondta: a QR-kódos fizetés után a bank a bankkártya-elfogadáshoz hasonló mértékű jutalékot számít fel.

Nagy Sándor, a G’Roby ügyvezető igazgatója ugyanakkor hozzátette: jóllehet a kártyaelfogadás során a banki jutalék 1,7-1,9 százalék, de az élelmiszeráruház-lánc tapasztalatai szerint a kosár értéke 25 százalékkal nő a kártyás fizetések során.

Lényeg a mobilitás

Az elmúlt hónapok fejlesztései lehetővé tették, hogy ma már QR-kód és mobiltelefon segítségével fizethetünk taxiban, bevásárolhatunk utcai plakáton lévő termékek QR-kódját lefotózva, vagy civil szervezeteknek küldhetünk biztonságosan és egyszerűen adományt a MasterCard Mobile mobilfizetési alkalmazás legújabb verziójával.

A MasterCard Mobile fizetési alkalmazást jegyző vállalatok közös sajtótájékoztatóján Nagy Sándor elmondta: az új módszer nem váltja ki az összes fizetési módot, de jelentősen egyszerűsíti a vásárlást és a fizetést, így szerinte van jövője az innovatív megoldásnak. Szetnics László a mobilitást emelte ki.

Bárhol működik
A QR-kódos megoldás szinte minden fizetési környezetben elképzelhető a hipermarkettől a benzinkúton át a fogorvosig, de elterjedése leggyorsabban olyan kereskedelmi környezetben várható, ahol nagy szerepe van a mobilitásnak, gyorsaságnak és az egyszerűségnek, szögezték le a sajtótájékoztatón résztvevő szakértők. A MasterCard tervei szerint idén 60-70-re bővülhet az elfogadóhelyek száma. Főleg a nagy számlakibocsátók és online kereskedelmi egységek gyors csatlakozására számít a kártyatársaság.

– A QR-kódos fizetés lényege, hogy valódi mobilitásra ad lehetőséget a kereskedelemben a mobil telekommunikációhoz hasonlóan, a mobilfizetésben is az jelenti az igazi mobilitást, ha „földi” eszköz – ebben az esetben kártyaelfogadó terminál nélkül – csak a mobiltelefon és a kommunikációs hálózat segítségével tudunk fizetni. Ez tökéletesen megvalósul a MasterCard Mobile alkalmazásban regisztrált bankkártya és annak QR-kódos fizetési funkciója segítségével – mondta a szakember.

A felhasználónak csupán annyit kell tennie, hogy okostelefonjával beolvassa a termék kihelyezett QR-kódját, majd a telefon képernyőjén jóváhagyja a fizetendő összeget. A kereskedőnek ehhez a tranzakcióhoz nem kell kártyaterminált használnia.

Gyors és biztonságos

Nem csak vásárlásra
A QR-kód a vásárláson túl promóciós, és reklámcélra is használható. A G’Roby a közelmúltban a metró megállókban helyezett el QR-kódos plakátokat, amelyek révén jelentősen nőtt az élelmiszerüzlet iránti érdeklődés. A Starbucks kávézólánc is több kampányában használta a megoldást, többek között kedvezmények biztosítására, hűségprogramja keretein belül, vagy a kávéfogyasztók kedvenc italának kiválasztásakor is QR-kódokon keresztül lehetett szavazatokat leadni. A tavalyi lengyel Open Air fesztiválon a látogatók saját QR-kóddal ellátott pólót készíthettek maguknak, amelyen az általuk írt szöveg volt kódolva –megkönnyítve ezzel az ismerkedést.

A QR-kódos vásárlás a mobileszközökön végzett internetes vásárlás jó kiegészítője lehet, hiszen a QR-kód éppen az okostelefonokra, táblagépekre szabott technológia, míg a hagyományos internetes vásárlás fizetését jellemzően nagyobb képernyőkre találták ki. Jóllehet egy PC-n vagy egy laptopon kényelmes az internetes böngészés és vásárlás, a kisebb képernyővel ellátott okosmobilon ez nehézkesebb. A QR-kód fotózása és felismerése ugyanakkor egy rendkívül egyszerű folyamat, bármilyen felületről működik, legyen az nyomtatott magazin, poszter, póló, egy TV vagy akár egy számítógép. A fizetésre használt QR-kód tartalmazhatja egy termék minden adatát, és az alkalmazás azt is lehetővé teszi, hogy a vásárló az azonnali fizetésen túl a termék megrendeléséhez szükséges információkat, akár a szállítási vagy számlázási címet is megadja. Így tehát lehetséges, hogy egy plakát vagy újság ne csak reklámfelületté, hanem értékesítési csatornává is váljon. A vásárló pillanatok alatt tud dönteni, rendelni és fizetni.

Ráadásul a QR-kódos fizetés nem csupán egyszerű, gyors és kényelmes, de magas fokú biztonságot is nyújt. A fizetési lehetőség használatával olyan bankkártyás fizetést kezdeményez a vásárló, amihez meg kell adnia egy csak általa ismert kódot, mely hasonló a hagyományos bankkártya-műveleteknél használt PIN kódhoz. A kártyabirtokos ebben az esetben is minden vásárláskor kaphat SMS értesítőt a tranzakcióról. A MasterCard Mobile QR-kódos fizetésnél nem kell minden egyes alkalommal megadni a bankkártya-adatokat, és a telefon sem tárolja azokat.

A fizetési lehetőséggel bárki élhet, akinek van okostelefonja, valamint CVC2 kódot – a kártya hátlapján az aláírás panelen található számsor utolsó három jegye vagy csak egy háromjegyű szám – tartalmazó bankkártyája.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo