Ma már Magyarországon is megjelent a QR-kód, mint lehetséges fizetési opció, bár a nagy áttörésre még várni kell. A szolgáltatók közül jelenleg a Magyar Telekom teszi lehetővé az ügyfelei számára, hogy QR-kód beolvasásával és a MasterCard Mobile használatával fizessék ki a számláikat, a kiskereskedelemben pedig a G’Roby-nál, valamint a Rádió Tele5 Taxi utasaként élhetünk a kényelmes és gyors fizetési opcióval. Ezen túl három jótékonysági szervezet javára is lehet ilyen módon adakozni.
A MasterCard szolgáltatása tavaly indult, azóta több mint 25 ezren töltötték le a szükséges alkalmazást, hangzott el a MasterCard Mobile fizetési alkalmazást jegyző vállalatok közös sajtótájékoztatóján. A Magyar Telekom közlése szerint a QR kódos csekkbefizetés lehetőségével eddig több mint 8 ezer alkalommal éltek az ügyfelek. A G’Roby nem reprezentatív felmérése szerint pedig az okostelefonnal rendelkező vásárlóik 40 százaléka kipróbálta már a QR-kódot.
Talán 2013 év vége hozhat lendületet az innovatív módszer terjedésében. Addigra becslések szerint a hazai okostelefon felhasználók száma elérheti a mintegy 200 ezer főt, amikor már több szolgáltatónak és kereskedőnek is megéri csatlakozni a rendszerhez, mutatott rá Szetnics László, a MasterCard Europe mobilfizetésért felelős regionális vezetője.
Megéri a jutalék?
A sikerhez azonban nem elég az okostelefonok terjedése, az elfogadóhelyek számának bővülésére legalább olyan szükség van. Figyelembe véve, hogy Magyarországon a bankkártyás fizetést lehetővé tevő üzletek száma messze elmarad az európai átlagtól – az EU-ban átlagosan 17 ezer POS-terminál (kereskedelmi elfogadóhely) esik egymillió lakosra, Magyarországon 7 ezer az MNB adatai szerint – jogosan lehetnek kétségeink. Az sem bíztató, hogy a jegybank tavalyi felmérése szerint a 2011-ben bonyolított 3,7 milliárd fizetési művelet 84 százaléka készpénzben történt. (Bővebben a hazai készpénzforgalom visszaszorításáról itt olvashat)
A QR-kóddal történő fizetés elindítása amúgy egyszerű: a bankkártya az elfogadó üzleteknek az FHB Bankkal kell szerződniük. (A bank idén kizárólagosságot élvez a szolgáltatás nyújtására, a rendszer azonban nyitott, így jövőre a fizetési opció mögött álló bankok száma is várhatóan bővülni fog.) A szerződéskötés után a kereskedő minden MasterCard Mobile fizetést, így QR-kódos fizetést is tud fogadni, természetesen attól függetlenül, hogy a bankkártya birtokos melyik kibocsátó banktól kapta a kártyáját.
A MasterCard Mobile fizetési alkalmazást jegyző vállalatok közös sajtótájékoztatóján a Piac&Profit kérdésére válaszolva Foltányi Tamás, az FHB Jelzálogbank Nyrt. vezérigazgató-helyettese elmondta: a QR-kódos fizetés után a bank a bankkártya-elfogadáshoz hasonló mértékű jutalékot számít fel.
Nagy Sándor, a G’Roby ügyvezető igazgatója ugyanakkor hozzátette: jóllehet a kártyaelfogadás során a banki jutalék 1,7-1,9 százalék, de az élelmiszeráruház-lánc tapasztalatai szerint a kosár értéke 25 százalékkal nő a kártyás fizetések során.
Lényeg a mobilitás
Az elmúlt hónapok fejlesztései lehetővé tették, hogy ma már QR-kód és mobiltelefon segítségével fizethetünk taxiban, bevásárolhatunk utcai plakáton lévő termékek QR-kódját lefotózva, vagy civil szervezeteknek küldhetünk biztonságosan és egyszerűen adományt a MasterCard Mobile mobilfizetési alkalmazás legújabb verziójával.
A MasterCard Mobile fizetési alkalmazást jegyző vállalatok közös sajtótájékoztatóján Nagy Sándor elmondta: az új módszer nem váltja ki az összes fizetési módot, de jelentősen egyszerűsíti a vásárlást és a fizetést, így szerinte van jövője az innovatív megoldásnak. Szetnics László a mobilitást emelte ki.
– A QR-kódos fizetés lényege, hogy valódi mobilitásra ad lehetőséget a kereskedelemben a mobil telekommunikációhoz hasonlóan, a mobilfizetésben is az jelenti az igazi mobilitást, ha „földi” eszköz – ebben az esetben kártyaelfogadó terminál nélkül – csak a mobiltelefon és a kommunikációs hálózat segítségével tudunk fizetni. Ez tökéletesen megvalósul a MasterCard Mobile alkalmazásban regisztrált bankkártya és annak QR-kódos fizetési funkciója segítségével – mondta a szakember.
A felhasználónak csupán annyit kell tennie, hogy okostelefonjával beolvassa a termék kihelyezett QR-kódját, majd a telefon képernyőjén jóváhagyja a fizetendő összeget. A kereskedőnek ehhez a tranzakcióhoz nem kell kártyaterminált használnia.
Gyors és biztonságos
A QR-kódos vásárlás a mobileszközökön végzett internetes vásárlás jó kiegészítője lehet, hiszen a QR-kód éppen az okostelefonokra, táblagépekre szabott technológia, míg a hagyományos internetes vásárlás fizetését jellemzően nagyobb képernyőkre találták ki. Jóllehet egy PC-n vagy egy laptopon kényelmes az internetes böngészés és vásárlás, a kisebb képernyővel ellátott okosmobilon ez nehézkesebb. A QR-kód fotózása és felismerése ugyanakkor egy rendkívül egyszerű folyamat, bármilyen felületről működik, legyen az nyomtatott magazin, poszter, póló, egy TV vagy akár egy számítógép. A fizetésre használt QR-kód tartalmazhatja egy termék minden adatát, és az alkalmazás azt is lehetővé teszi, hogy a vásárló az azonnali fizetésen túl a termék megrendeléséhez szükséges információkat, akár a szállítási vagy számlázási címet is megadja. Így tehát lehetséges, hogy egy plakát vagy újság ne csak reklámfelületté, hanem értékesítési csatornává is váljon. A vásárló pillanatok alatt tud dönteni, rendelni és fizetni.
Ráadásul a QR-kódos fizetés nem csupán egyszerű, gyors és kényelmes, de magas fokú biztonságot is nyújt. A fizetési lehetőség használatával olyan bankkártyás fizetést kezdeményez a vásárló, amihez meg kell adnia egy csak általa ismert kódot, mely hasonló a hagyományos bankkártya-műveleteknél használt PIN kódhoz. A kártyabirtokos ebben az esetben is minden vásárláskor kaphat SMS értesítőt a tranzakcióról. A MasterCard Mobile QR-kódos fizetésnél nem kell minden egyes alkalommal megadni a bankkártya-adatokat, és a telefon sem tárolja azokat.
A fizetési lehetőséggel bárki élhet, akinek van okostelefonja, valamint CVC2 kódot – a kártya hátlapján az aláírás panelen található számsor utolsó három jegye vagy csak egy háromjegyű szám – tartalmazó bankkártyája.