A pár mindkét tagja egyházi és civil szférában dolgozott, mígnem 2009-ben, a Fogyatékos Emberek Világnapján úgy döntöttek, vállalkozásba kezdenek, és más szinten kamatoztatják a tudásukat.
– Esélyegyenlőségi és audiovizuális kommunikációs akadálymentesítési tanácsadással foglalkozó cégként alapítottuk meg a Fogyatékosügyi Kommunikációs Intézet Közhasznú Nonprofit Kft.-t (FKI). Arra gondoltunk, hogy a szakmai tapasztalat mellett érintettként (Zoltán látássérült, Alexa mozgássérült – T. G.) praktikus megközelítéssel is tudnánk segíteni. Azonban kapcsolatok híján, főként a gazdasági válság közepén ez a terv nem vált be. Végleg nem mondtunk le a tanácsadásról, de úgy döntöttünk, segítő szándékunkat megtartva más, piacképesebb területre evezünk – magyarázza Szabó Zoltán József.
Magasra lőnek
Online értékesítésben gondolkodtak, főként, hogy az FKI weboldala már készen volt, ezt kellett kiegészíteni a megfelelő modullal. 2011-ben indították el az Értéksziget webáruházat. A névválasztással azt kívánják hangsúlyozni, hogy a bolt sziget akar lenni a hasonló termékeket kínáló áruházak tengerében, értékszemléletével kíván kitűnni azok közül.
Először kifejezetten az akadálymentesítéshez kapcsolódó termékeket, piktogramokat és vezetősávokat árultak, később a vásárlói igényeknek megfelelően bővült a termékkör. Ma már 700-féle segítő terméket tartanak a gyógyászati segédeszközöktől az olyan, az életvitelt segítő eszközökig, mint a nagyító vagy a befőttesüveg-nyitó. Alapvetően a fogyatékos emberek a célcsoportjuk, de ami nekik jó, az jó az időseknek is, illetve olyanoknak, akiknek átmenetileg, például egy betegség miatt, van szükségük hasonló termékekre.
Az, hogy érintettek a működtetők, a vásárlónak is előny: a tulajdonosok ismerik a termékeket, és praktikus tanácsokkal tudnak segíteni.
Folyamatos fejlesztés
A házaspár folyamatosan tanulja a netes értékesítés csínját-bínját, szakanyagokat olvas, konferenciákra jár. Jelen vannak az ár-összehasonlító oldalakon, illetve nagy figyelmet fordítanak a SEO-ra. A megszerzett tudás alapján döntöttek úgy, hogy ideje továbbfejleszteni az első, nagy részben Zoltán által felépített weboldalt. A megújult rendszer júliusban indul, és ahogy Zoltán fogalmaz, olyan, mintha egy Suzukit cserélnének BMW-re.
– Azt reméljük, hogy az új webáruház ugrásszerű növekedést hoz a vásárlások számában. Ennek ellenére hosszú távon szeretnénk fizikai boltot is nyitni, mert a tapasztalataink szerint a potenciális vásárlók húsz százalékát veszítjük el amiatt, hogy nincs hova bejönni, körülnézni. A fizikai bolt teremtene lehetőséget az OEP-támogatott termékek értékesítésére is, ami további forgalomnövekedést jelentene a mostani, hetente nagyjából ötven vásárláshoz képest.
Kicsiben is hittel
A tulajdonosok tisztán látják a cég misszióját, és bár egyelőre mikrovállalkozásról van szó, hangsúlyt fektetnek a társadalmi felelősségvállalásra is. Valamennyi tevékenységükkel a fogyatékos emberek társadalmi befogadásáért igyekeznek tenni, ehhez kapcsolódik a CSR is: minden vásárlás két százalékát egy külön számlán gyűjtik. Az éves szinten több százezer forintot – ez a cég méreteihez képest óriási összeg – segítő közhasznú szervezeteknek ajánlják fel. Kifejezetten társadalmi befogadási, a fogyatékos emberek társadalmi beilleszkedését segítő programokat támogatnak.
– Nem csak tízmilliós bevételekből lehet jó célokra szánni. Sokan megtehetnék azt, amit mi teszünk, csak meg kell határozni, hogy mennyit tudunk erre költeni, és ezt a rendszer részévé tenni – teszi hozzá Zoltán. Még akkor is, ha az etika olykor sokba kerül.
– Mi visszacseréljük a termékeket a törvényben megadott határidő lejárta után is. Az már az én gondom, hogy mit csinálok azokkal, amit nem tudok eladni. De emberileg hozzánk tartozik, hogy próbáljuk megoldani mások problémáit.
Most a cég zöldítésén dolgoznak, szeretnének túllépni az újrapapír-felhasználás szintjén, és zöld webáruházzá válni több fenntartható termékkel. Ennek kapcsán ismeretterjesztéssel is foglalkoznának. De nem mindig egyértelmű, hogy mi a leginkább fenntartható döntés a cég működése kapcsán. A kiadványaikat például a pár utcányira lévő nyomdában nyomják, kérdés, hogy jobb lenne-e a messzebb lévő zöld szolgáltató.
– Sokan mondták, hogy hülyék vagyunk, hogy ennyit költünk a fenntarthatóságra, de mi úgy gondoljuk, hogy az Értéksziget ettől is lesz érték. Nemcsak termékeket adunk el, többről van szó. Aki itt vásárol, másnak is segít.
Bizonyítani önerőből
Fogyatékkal élő cégtulajdonosként nem kell szochó-t fizetniük, ez az egyetlen könnyítés a cég fenntartásával kapcsolatban. 2010 előtt sokkal több volt a fogyatékos emberek támogatása, most ez az egyetlen lehetőség. További lehetőség lenne a kft. állami akkreditációja, amely révén saját foglalkoztatásukhoz kaphatnának támogatást, ezt azonban nem akarják, mert büszkék arra, hogy teljes mértékben a saját lábukon állnak.
A sikert bizonyítja a több elnyert díj is – köztük a Fogyasztóbarát Vállalkozás, a fenntarthatóság iránti elkötelezést értékelő Delfin-díj –, de mint mondják, a pályázatokból akkor is sokat tanulnak, ha esetleg épp nem nyernek. Minden esetben részletes visszajelzést kérnek a bírálóktól, hogy annak alapján fejlődhessenek tovább. A pályázás abban is segít, hogy mindig újragondolják azt, amit és ahogy a cégben csinálnak.
Az etikus üzlet sorozat támogatója a MagNet Bank.