A „Black Friday” (magyarul fekete péntek) kifejezés Philadelphiából ered, a hálaadást követő péntek elnevezése, és az 1960-as évektől a karácsonyi vásárlási szezon kezdetét hivatott jelezni. Magyarországon egy műszaki nagyáruház vezette be elsőként 2013-ban, de rákaptak azóta a kiskereskedők is, akik ilyenkor átlagon felüli árkedvezményekkel kecsegtetik a vásárlókat. Az utóbbi évek tendenciája, hogy egyre több áruházlánc és online bolt csatlakozik a programhoz. Hazánkban a 18– 69 éves lakosság 31 százaléka vásárol már a Black Friday-en, és egytizedük készül tudatosan erre az alkalomra a Cofidis országos felmérésének eredményei szerint. Talán azért is lehet így, mert a kutatás szerint – legalábbis a karácsonyi ajándékok esetében – szeretünk előre gondolkodni: a magyarok négyötöde tervezi meglepni a szeretteit, többségük (59%) pedig már november előtt elkezdett vásárolni, míg a beszerzését pusztán harmaduk időzíti a Black Friday-re.
„Egyre több üzlet csatlakozik ugyan Magyarországon is a Fekete Péntekhez, a részt vevő hazai boltokról azonban nincs országos összesítés, a statisztikában pedig eddig nem látszott nagy kiugrás a kiskereskedelmi forgalomban” – mondta Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára. Vámos György szerint a Központ Statisztikai Hivatal (KSH) korábbi adataiban nem látszott nagy kiugrás, a Black Friday-nek nincs akkora súlya a teljes kereskedelmen belül, hogy az a statisztikai adatokban érzékelhető legyen. „A Fekete Péntek Magyarországon is egyre elterjedtebb, növeli a kereskedelmi forgalmat, de csak a boltok kisebb része hirdet akciókat, a részvétel az online üzletek körében gyakoribb – mondta. – A növekvő hazai vásárlóerő és az élesebb piaci verseny miatt érdemes felhívni magukra a figyelmet a kereskedőknek, a november végi kedvezményekkel megnyújtják a karácsonyi vásárlási szezont” – fogalmazott Vámos György.
Óriásit szakíthatnak a kereskedők
Akik viszont belevágnak, azok számára a korábbi évek tapasztalatai alapján idén is jelentős forgalomnövekedést hoz a hazai webboltoknál az idén november 25-ére eső Black Friday. A CIB Bank várakozásai szerint az online értékesítés egyre nagyobb térnyerésével idén akár duplájára is emelkedhet az online áruházak forgalma ezen a napon, miközben folytatódhat a teljes kiskereskedelmi szektor bővülése is. Az online kiskereskedelem szerepének erősödését jól mutatja, hogy egyetlen nap alatt több milliárd forintos forgalmat generáltak tavaly a hazai webboltok akciós ajánlataiknak köszönhetően. (Ötvenezer vásárló egy óra alatt, egymást taposó vevők a boltokban – ilyen volt tavaly a hazai Fekete Péntek.)
A korábbi években számos panaszt tettek a fogyasztók, többek között amiatt, hogy a kereskedők nem jól mérték fel az árukészlet iránt várható érdeklődést, így több esetben nem, vagy csak jelentős késéssel tudtak eleget tenni a vásárlási feltételeknek. „A vitás helyzetek elkerülése miatt azt tanácsoljuk, hogy fordítsanak fokozott figyelmet a Black Friday napján lebonyolított vásárlásokra” – írta a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság, amely a következő tanácsokat adja a vásárlóknak:
- Amennyiben megtaláltuk azt a webáruházat, ahol vásárolni szeretnénk, akkor számítanunk kell arra is, hogy a megnövekedett érdeklődés miatt nem biztos, hogy ténylegesen meg tudjuk venni a terméket. Ha azonban a megrendelést követően elfogadó nyilatkozatot kapunk arra vonatkozóan, hogy a kereskedő elfogadta a rendelést, akkor sikeres volt a rendelésünk. Nem szabad azonban ezt összetéveszteni a visszaigazoló e-mail üzenettel, amely kizárólag arra szolgál, hogy automatikus jelzést adjon arról, hogy az előrendelésünk beérkezett a vállalkozáshoz.
- A sikeres tranzakciót követően azonban mégis előfordulhat az, hogy a termékértékesítést megtagadja a kereskedő /például azért, mert időközben elfogyott az áru/, ekkor azonban köteles az átutalt teljes összeget haladéktalanul visszafizetni.
- Lényeges tudni, hogy ha szeretnénk elállási szándékunkkal élni, azt magánszemélyként, internetes vásárlás esetén a termék kézhezvételétől számított 14 naptári napon belül tehetjük meg magyarországi és más EU-s tagállami webáruházakkal szemben.
- Bárhol is vásároljuk meg a kiválasztott árut, a kétéves szavatossági időszak biztosított rá, illetve jótállásos termék esetén, az egy év kötelező jótállás. Ehhez azonban fontos megőrizni a blokkot vagy a számlát, hogy a későbbiekben minőségi kifogásainkat eredményesen érvényhez juttathassuk.
-
Így hozzuk ki a legtöbbet a Black Friday-bőlAmerikában az egyik legkedveltebb vásárlási nap a Black Friday, és úgy tűnik, egyre inkább Magyarországon is az. Ám a várható tumultusban jó, ha felkészültek vagyunk: fogadja meg alábbi tanácsainkat, hogy igazán jól járjon a Fekete Pénteken.
- Valószínűtlenül alacsony áraknál számolnunk kell azzal, hogy téves a fogyasztói ár, így vélhetően nem fogjuk azon az áron megkapni a kiszemelt terméket. Egy árucikk esetében két árcímke feltüntetése jogszabályellenes, ha ilyennel találkozunk, a kereskedő köteles az alacsonyabb árat felszámítani. Ha probléma adódik, és nem tudnak megoldást találni rá, akkor érdemes panaszát a vásárlók könyvébe bejegyezni, amelyre 30 napon belül kötelesek válaszolni. Ennek elmaradása esetében a vásárlónak az illetékes kormányhivatalhoz van lehetősége fordulni.
- Külföldi székhelyű webáruházból történő vásárlás előtt tájékozódjunk, hogy a termékhez rendelkezésre áll-e magyar nyelvű használati útmutató, van-e magyar nyelvű menü, például az okostelefonon. Legyünk tisztában azzal, hogy külföldről vett termék esetében a gyártó magyarországi szervizei – ha nincs gyártó garancia – rendszerint nem vállalják a javítást, hanem azt ki kell fizetnünk.
- Külföldi rendelésnél számolnunk kell azzal is, hogy elállási jogunk gyakorlása vagy minőségi kifogásunk esetén a terméket ki kell küldenünk a külföldi eladó részére, amelynek nagy költsége lehet, és ezt nekünk kell megelőlegeznünk, illetve megfizetnünk. Nem szabad azt sem elfelejtenünk, hogy EU-n kívüli webáruházból történő vásárlásoknál a kedvező ár mellett bizonyos értékhatár felett már áfát és vámot is fizetnünk kell.