A jó hír az, hogy sosem késő változtatni a hibákon. Nem lehetetlen a legjobb teljesítményű dolgozókat boldoggá tenni, és megtartani, csak érdemes odafigyelni a sirámaikra, és annak megfelelően változtatni a státuszukon. A leggyakoribb panaszokból és a rájuk adandó megoldásokból álljon itt egy csokor.
Panasz: „Sosem beszélgetünk négyszemközt a főnökséggel, hiába teljesítek jól. Úgy látszik, a vezetőség inkább a problémás dolgozókkal foglalkozik."
Megoldás: Tartson rendszeresen értékelőket négyszemközt.
A munkatársak nagyon nem szeretik, ha egyesekre több figyelem fordul, mint másokra. Az egyéni eligazítások kulcsfontosságúak a dolgozó és a csapat fejlődése szempontjából is. Ha nem szakít időt rendszeresen az egy az egyben történő beszélgetéseke, azon veszi majd észre magát, hogy folyton a csapat hangadóival tárgyal, vagy ami még még rosszabb, a folyton kritizáló és panaszkodó munkatársakkal. Közben azok, akik csendben, de jól teljesítik a dolgukat, a háttérbe szorulnak.
A négyszemközti tárgyalások legnagyobb haszna – ha már annyi időt elvesznek –, hogy egyenként tud mindenkit eligazítani, oktatni, támogatni – beleértve a legjobbakat is. A csapatban mindenkinek szüksége van coachingra és fejlődési lehetőségre, az igazán hasznos munkaerőbe azonban érdemes befektetni. Ha nem teszi, könnyen magára haragíthatja őket, azok, akik nem kapnak a teljesítményüknek megfelelő törődést, hamar döntenek úgy, hogy elhagyják a céget. Vagy, ami még rosszabb, hangosan nyilvánítják ki a cégről alkotott véleményüket, rombolva annak morálját és imidzsét.
Megoldás: Hozzon létre szupercsapatokat.
Amikor a legjobb dolgozóit szétszórja a cégstruktúrán belül, jó eséllyel nem lesznek majd képesek hatásosan megváltoztatni maguk körül a környezetet, hogy motivált és sikeres csapatot hozzanak létre. Sőt, ha egy csomó rosszabb teljesítményű dolgozó közé kerülnek, frusztráltak lesznek, és hamar döntenek úgy, hogy eleget láttak az Ön cégéből, és továbbállnak.
Éppen ezért hozzon létre egy erős csapatot a cégen belül, a speciális és kiemelt fontosságú feladatok megoldására, az újítások létrehozására. A legjobbak, ha jó helyre kerülnek, teljesíteni akarnak, megmutatni és használni a tudásuk legjavát. Nem kell őket elkényeztetni, csak olyan pozícióba tenni, ahol a tudásuk – másokéval együtt – valóban kibontakozhat, ahelyett, hogy a képességeikhez képest mélyen alulteljesítő munkákba kényszerítené őket folyton.
Panasz: „Kidolgozom a belem, mégis csak annyi fizetésemelést kapok, mint mindenki más. Miért nem lehet megérteni, ki az, aki a cégnél valóban húzza az igát?"
Megoldás: Legyenek kedvencei
A legjobban teljesítő kollégák igenis elvárják a megkülönböztetést és a dícséretet, a legnagyobb fájdalmuk, ha pont ugyanúgy kezelik őket, mint a többieket. A legtöbb cégvezető azért ad ugyanakkora bónuszt és fizetésemelést mindenkinek, mert „igazságos” szeretne lenni, az igazság pedig az ő szemükben egyenlő bánásmódot jelent. Ez viszont egyenlő azzal, hogy a keményen dolgozó kollégák pont ugyanakkora elismerésben részesülnek, mint azok, akik csak melegedni járnak be a munkahelyükre. A legrosszabb megoldás, ha jó eredményekre vágyik a cégen belül, vagy szeretné elszámoltatni a kollégákat.
Panasz: „Remek munkát végzek, és csak még több munkát adnak. Ami valaki másra lett kiosztva, csak ő nem ért a végére."
Megoldás: Ne kímélje a gyengébbeket
A legjobb dolgozók mindig boldogan vállalnak fel több munkát. Általában szó nélkül tűrik, hogy a menedzsment rájuk bízzon egy csomó munkát, amit nem mer vagy nem akar a gyengébbekre bízni. Van azonban ennél egy jobb megoldás. A négyszemközti értékelések ugyanis többek között remek alkalmat jelentenek arra, hogy megtárgyalja a gyengébbekkel, miért nem tudnak vagy akarnak jobban teljesíteni. Megbeszélhetik azt is, mi az, ami jól megy, és mi az, amin változtatni kell.
Bárhogyan is, de ne engedje lejjebb a lécet a gyengébb dolgozóknak. Várja el mindenkitől, hogy törekedjen a lehető legjobb munkára, a fejlődésre. Ha valaki nem akar vagy nem tud megfelelni a kihívásoknak, mondjon búcsút neki. De soha ne kerülje a kényes teljesítménykérdéseket azzal, hogy a gyengébbeknek szánt feladatokat a jobbakra hárítja, mert az nem a probléma megoldása, csak halogatása.
A cikk az alábbi írás alapján készült