A nemzetgazdasági miniszter februári rendelete szerint az a közúti fuvarozó cég, amelynek a két évvel korábbi mérlegében az éves nettó árbevétel az 50 milliárd forintot elérte - a saját termelésű készlet értékesítéséből származó nettó árbevétele pedig legalább 40 milliárd forint volt - egyszerűsített módon kérhet EKÁER-számot. Ugyanez a szabály vonatkozik - árbevételi limit nélkül - az egyetemes postai szolgáltatóra.
Az egyszerűsítés azt jelenti, hogy mindössze három adatot kell megadni az adóhatóságnak, az általánosan megkövetelt 21 helyett. Az egyszerűsített kérelemhez a következők szükségesek:
- a feladó neve és adószáma,
- a címzett neve és adószáma,
- a fuvarozáshoz használt jármű rendszáma
Szintén április első napjától hatályos a törvénynek az a szabálya, hogy ha a feladó és a címzett is belföldi, és a nem kockázatos terméket a címzett maga fuvarozza vagy fuvaroztatja, akkor az EKÁER-számot is a címzett kéri meg.
Mint azt korábban megírtuk, bőven maradt még akna az EKÁER-ben, amire ráfuthatnak a vállalkozások. A nagyvállalkozások – minimálisan 50 milliárd forintos nettó árbevétel és a saját termelésű készlet értékesítéséből származó nettó árbevétel legalább 40 milliárd forint – számára jelent könnyítést az április 1-től induló egyszerűsített bejelentés, itt például sokat jelentett volna, ha mindez már március 1.-jén hatályba tud lépni. Az áru megérkezését elegendő a megérkezést követő 3 munkanapon belül, de legkésőbb az EKÁER szám érvényességi idején belül bejelenteni és a fuvarozás megkezdéséig a termék megnevezése, valamint vámtarifaszáma is módosítható. Fontos lett volna a módosítás lehetőségét kiterjeszteni a kirakodási címre, sőt akár a címzett személyére is, mivel ezek – például időjárási körülmények függvényében is – változhatnak a szállítás során.