A gyártókat és szolgáltatókat egyre nagyobb kihívások elé állítják a fogyasztók, akik mindeközben egyre változatosabb és változékonyabb igényeket támasztanak. A technológiai fejlődés nyújtotta számtalan opció segíthet a megfelelő válaszlépések megtételében, de látni kell azt is, hogy a rendelkezésre álló lehetőségek számossága és összetettsége valódi útvesztőbe viheti a döntéshozókat. Az optimális döntéshozatal érdekében érdemes a jelenlegi trendeket figyelve nem csupán a közvetlen jövőre összpontosítani, hanem a távolabbi jövőre tervezni. A GfK legújabb módszertanának kidolgozásával a hosszú távú tervezést támogatja, minek során egyre többször merül fel a kérdés: vajon milyenek lesznek a fogyasztók öt év múlva?
A Leading Edge Consumer-ek (LEC) azok a fogyasztók, akik a jövőbeli fogyasztás jellemzőit már ma megmutatják – ők a vizsgált termék vonatkozásában társaik előtt járnak, és befolyásolják is a piacot. A GfK új módszertanával történő azonosításuk, és megkérdezésük által – az aktuális trendek érvényesülésének elemzésén túl – megrajzolható az is, hogy milyen irányba fejlődik a fogyasztás vagy fogyasztói viselkedés hosszabb időtávon. Őket megismerve tehát leegyszerűsödhet a fejlesztési prioritások meghatározása a vállalkozások számára, megismerhetővé válnak a jövőben várható szcenáriók.
Pénzügyek: etikus befektetési gyakorlat és biometrikus azonosítás
A GfK Financial Intelligence felmérése 2017-től azt is elemzi, hogy a 15-69 éves, reprezentatív minta válaszadói miként ítélnek meg pénzügyi helyzetekkel, termékekkel és szolgáltatásokkal kapcsolatos különböző innovatív ötleteket. Az LEC módszertan lehetőséget nyújt arra, hogy az ötletekben rejlő potenciál megismerhetővé váljon, és támogassa a döntéshozatalt. Ezen túlmenően iránymutatással szolgál a módszer a márkát, termékhasználatot, és jövőbeli terveket, valamint fogyasztói vélekedéseket illetően is.
Korunk felhatalmazott fogyasztói számára a legnagyobb relevanciával az etikus befektetési gyakorlat bírt a vizsgált elemek közül. Számukra tehát értéket képvisel az, ha egy pénzügyi szolgáltató transzparens módon kommunikálja etikai elveit, melyek mentén befektetéseit kezeli. A másik – már csak a LEC-ek által – magasan jegyzett innováció a mobil környezetben történő pénzügyi termékösszehasonlítás elérhetősége.
Fejlesztési prioritások a pénzintézetek számára
Az is látható, hogy a biometrikus, azaz ujjlenyomatos vagy arcazonosításon alapuló PIN-helyettesítő autentikációnak már eljött az ideje – ez az újítás már mindenki számára egyformán fontos, vagyis a LEC-ek véleménye lényegében nem tér el az átlagfogyasztóétól. A LEC-ek már kezdik felismerni a bitcoin és hasonló cryptocurrency eszközök adta befektetési lehetőségeket, a peer-to-peer, azaz bankokat mellőző pénzügyi befektetési megoldásokat, és a Facebook-on történő utalás relevanciáját. Igaz, ez utóbbit viszonylag hátra sorolták. Bár sok szó esik e lehetőségről, úgy tűnik mégis, érdemes jelenleg elsősorban másra koncentrálni.
Elemezve a GfK Financial Intelligence adatokat egyértelművé vált, hogy a LEC-ek véleménye szerint immár kötelező elem (lenne) a mobiltelefonnal történő fizetés, és nyitottságuk mellett érettek is a virtuális asszisztensek igénybevételére pénzügyek intézése során.
„Igen jellemző, hogy a GfK-nál tudományos módszerekkel jutunk el egy összetett gyakorlati kérdés flott megválaszolásához. A Leading Edge Consumer módszertan is beleillik e sorba: sorozatos globális mérések alapján kristályosodott ki az a képlet, melynek segítségével gyakorlatilag bármely kutatási helyzetben azt tudjuk mondani, hogy kérdezzük meg őket! A LEC-ek segítenek a lehetőségek azonosításában, de ezek a fogyasztók bevonhatók a legkülönfélébb kutatásokba is. Érdekesnek gondolom válaszaikat a márkák megítélésével kapcsolatban, és nagy potenciállal bírnak a bevonásukkal végzett koncepciótesztek és szolgáltatás-, illetve termékfejlesztések is” – kommentálja az eredményeket Ertl András, a GfK Senior Product Consultant munkatársa.