Ezért bukott be Kínában a túrórudi

Hiába a legjobbnak tűnő üzleti ötlet is, ha valójában nincs senki, aki fizetne érte. Vállon veregetésből senki nem tud megélni. Az induló vállalkozások esetén a bukások egyik fő oka a Piac&Profit szakérője szerint, hogy anélkül terveznek eladni valamit, hogy tudnák, annak van piaca.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

10-ből 7 vállalkozás bukik. Nem, nem csak nálunk – a világon mindenütt. Nálunk még ennél is rosszabb az arány. A bukás a vállalkozás természetes eleme. Világviszonylatban a vállalkozások közel 70%-a szűnik meg az indulástól számított 18 hónapon belül, azaz közel olyan arányban hullanak el, mint a vadon született oroszlánkölykök. Ha azonban körültekintőek vagyunk, a bukás inkább csak botlás lesz, amiből fel lehet állni.

Összeszedjük egy sorozatban azokat a fő okokat, amik előrevetítik a botladozást vagy akár bukást, még mielőtt nekikezdene valaki a vállalkozásnak. Az első és leggyakoribb ok tulajdonképpen egy egyszerű számolási hiba - ha tudni szeretné, hogyan kell biztosan kiszámolni, hogy mennyi pénz kell egy vállalkozás indításához, itt megtalálja.

Kép:FreeDigitalPhotos.net/nongpimmy1

A legtöbb vállalkozás, amivel tanácsadóként találkozunk, úgy indul, hogy "van egy nagyszerű ötletem/termékem, kinek és hogyan adjam el". A hiba máris itt van, a bukás kódolva. Ugyanis már most belefekttünk időt, energiát és sok esetben pénzt is egy olyan vállalkozásba, amiről nem tudjuk, egyáltalán bárkinek is szüksége van-e rá.

Hogyan kerüljük el ezt a csapdát?

Akár már megvan a termék/szolgáltatás, akár még csak kacérkodunk egy üzleti ötlettel, tegyük fel magunknak a kérdést: KINEK és MILYEN PROBLÉMÁJÁRA ad választ a bizniszünk?

Bizniszt bármiből
Alapvetően két üzletfejlesztői megközelítés létezik. Az egyik abból indul ki, hogy amink van, azt kell eladni – keresni kell hozzá megfelelő piacot, marketinget, sales-megoldásokat. A másik pedig abból, hogy minden szektor valamiféle húzóerőt fejt ki, azaz a felfedezhető problémákhoz kell igazítani az új termékeket, és már a termékfejlesztés előtt kell meghatározni, pontosan mit is adunk majd el és hogyan. Szakértőnk az új üzletek etikáját boncolgatja.
Például: előre palackozott fröccsöt akarok gyártani, mert az olyan klassz. Vajon létezik-e az a vásárló, aki erre vágyik? Mi lehet az ő problémája? Ki ő pontosan?

Lássuk pontosabban

A reménybeli vevőnek egy problémájára kell választ adnunk ahhoz, hogy fizessen majd a termékünkért. Lássuk tehát a problémameghatározást. Mi lehet az a probléma, amire a példában említett termékünk megoldást kínál?

  • Nem képes megfelelően bekeverni egy fröccsöt, túl macerás neki. Nem, ez nem valószínű, el is vethetjük ezt a problémát.
  • Képtelen időpontokban akar fröccsözni, például reggel hétkor, amikor még egy kocsma sincs nyitva. Ez elég szűk piac lehet, nem valószínű, hogy érdemes erre építeni a vállalkozásunkat.
  • Nem szeret sorban állni a balatoni strandbüfénél. Ez már jobban hangzik, haladunk a piacmeghatározás felé.
Mit tudunk a 3. problémáról? Olyan valakiről beszélünk, aki strandra jár, ott kevés alkoholt is fogyaszt, és türelmetlen. Mondjuk egy egyetemista? Mondjuk egy harmincas társaság? Mondjuk kisgyerekes apuka, aki nem veheti le a szemét a pancsoló csemetékről? Alakul ez.

A sort lehet folytatni - és kell is, bármilyen termékről vagy szolgáltatásról van szó. Ha pedig ez megvan, a botladozást is lehet folytatni, mert buktató bőven akad.

Ha nem létezik

Bárki elköveti ezt a hibát, íme tehát zárásképpen egy  klasszikus sztori: a kínai túró rudi esete. Történt ugyanis pár éve, hogy egy magyar csapat felfedezte, hogy Kínában nincsenek édes túrótermékek. Hurrá, gondolták, itt a piac. Leszerződtek a túrórudisokkal, szereztek többszázmilliós befektetést is, és piacra dobták Kitty-t, a túró rudi kínai unokatestvérét. Bukott. Nagyot. Miért? Mert Kínában általában a tejtermékeket csak a lakosság igen kis százaléka képes fogyasztani. Ezért nincsenek édes túrótermékek (sem). A piac nem létezik. Ennyi.

Vannak még okok és sztorik a tarsolyunkban. Folytatjuk.

Hűvös Ágnes business coach Megoldás.Most

Haszonérveljünk!
Ha már megvan a termék vagy szolgáltatás és tényleg jó is, akkor sem könnyű meggyőzni a potenciális vásárlókat arról, hogy éppen a mi termékünk az, ami megoldást jelent az ő problémájukra. Egy igazán profi értékesítő nem termékjellemzőket, tulajdonságokat ad el elsősorban, hanem termékelőnyöket, és megoldásokat a vásárló problémájára, igényeire reflektálva. Ezt nevezi szakértőnk "haszonérvelésnek". Itt megtudhatja, hogy működik.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo