Hogyan ötleteljünk virtuálisan?

Ki mondta, hogy egy csapat csak akkor tud együtt gondolkodni, ha fizikailag is együtt vannak a tagjai? A távmunka korszakában az ötletelőértekezleteket sem kell az irodában tartani, csak be kell tartani a virtuális brainstorming szabályait, hogy hatékonyak legyünk.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: Pixabay

Az ötletelő értekezletek (brainstorming) sikerének titka, hogy sikerül-e mederben tartani a megbeszélést. Ez különösen akkor nehéz feladat, ha a csapat tagjai nem is egy szobában ülnek. Mivel egyre több kis- és középvállalatnál terjed a távmunka, a startupokról nem is beszélve, érdemes megtanulni az online ötletelő értekezlet szabályait.

1. A virtuális ötletbörze előtt

Szerezzük be mindenkitől előre az ötleteit azért, hogy a konferenciabeszélgetést azonnal az ötletek megvitatásával kezdhessünk!

Hozzunk létre informális online felületet, amelyhez a csapat minden tagja hozzáfér, hogy mindenkihez időben eljussanak az ötletek. Ez lehet akár a Hipchat vagy a Google Doc, de a vállalat belső rendszerén is kialakíthatunk egy felületet. Hagyjunk mindenkit egyedül gondolkodni, csak azt kérjük, hogy a végeredményt ossza meg.

Szabjunk határokat időben és mennyiségben! A teljes szabadság nem serkenti a kreativitást! Adjunk határidőt, ameddig fel lehet tölteni az ötleteket. Ez lehet három nap vagy akár egy hét is, témától függően. Határozzuk meg az elvárt ötletek számát, illetve az ötlet kifejtésének hosszát például karakterszámban. Tömör, világos megfogalmazást ösztönözzünk.

Ne vitassuk meg előre az ötleteket, mert előfordulhat, hogy máris döntést hozunk anélkül, hogy széles körben beszélgettünk volna a megoldási javaslatról. Csak akkor legyünk konkrétak, amikor összegyűlik a csapat a virtuális térben!

Így kezdjünk minden ötletet: „Mi lenne, ha…” Hisz ez csak egy felvetés, nem konkrét megoldás. Ha nincs tétje, nem fenyeget a kudarc, több és merészebb ötletekre számíthatunk.

Öt ötlet, hogyan kommunikáljon hatékonyabban!
Vannak emberek, akikből úgy kell kihúzni minden szót, mások órákig csacsognak, mégsem derül ki, mit is akarnak mondani valójában. Megint mások cégen belüli hatalmi játszmákat erőltetnek a többiekre, mások pedig zavarukban inkább hallgatnak. A legtöbb vállalkozásban a kommunikáció távolról sem tökéletes, márpedig a zavarok e téren óriási visszaesésekhez vezetnek a hatékonyságban. Van 5 tippünk, hogy javítsunk ezen!
2. A virtuális ötletbörze alatt

Ha az előkészítésen túl vagyunk, indulhat a konferenciabeszélgetés.

Jelöljünk ki moderátort! A fizikai meetingekhez hasonlóan a virtuális megbeszéléseket is kézben kell tartani, máskülönben előfordulhat, hogy számtalan dolgot megvitatunk, csak épp az apropóul szolgáló probléma nem kerül elő, esetleg a résztvevők egymás szavába vágva akarnak érvényesülni, így végül elsikkadnak fontos gondolatok. A jó moderátor mindenkit bevon a brainstormingba, garantálja, hogy minden ötlet elhangzik, a csapat megvitatja azokat, és döntés is születik a felvetések további sorsáról.

Kezdjük a bemelegítéssel! A telefonbeszélgetések első néhány perce általában azzal telik, hogy a felek megpróbálnak egymásra hangolódni. Ha többen vannak vonalban, az „összerázódási idő” tovább tart. Adjunk elég időt egymás üdvözlésére!

Térjünk a tárgyra, ha túl vagyunk a bemelegítésen. A moderátor és a csoportvezető döntése, hogy a korábban feltöltött ötleteket milyen módon dolgozzák fel. A struktúrát mindenkivel közölni kell, aztán jöhet az első ötlet.

Határozzunk meg időkorlátot! Parttalan beszélgetés helyett ösztönzőbb, ha korlátozzuk az időtartamot, még akkor is, ha esetleg kimarad egy-egy ötlet. Például szögezzük le: a csapat legkésőbb 2 óra után eldönti, hogy mi lesz a következő lépés. (Ha emiatt kimarad egy ötlet, amelyről később kiderül, működik, hívjunk össze újabb virtuális konferenciát. Ekkor már nincs szükség a bemelegítésre, azonnal a témára térhetünk.)

3. A virtuális ötletbörze után

Akkor sikeres az ötletbörze, ha néhány ötletnek lesz utóélete.

A moderátor vagy a csapatvezető készítsen ellenőrzőlistát az összes megvitatott ötletről, írja le, hogy kinek mi a feladata, és minden mást, ami a konferenciabeszélgetésen elhangzott és fontos. Ha eljutottunk idáig, a csapat virtuális ötletbörzéje sikeres volt.

A cikk Kurt Birkenhagen www.under30ceo.com oldalon megjelent írása alapján készült.

Kilenc tipp a sikeres otthoni munkához
Az alkalmanként otthonról vagy egyéb alternatív helyekről történő munkavégzés ugyanolyan hatékony, és számos előnnyel jár mind a cégvezetés, mind az alkalmazottak számára. A hosszú távú távmunkás életformára való átállás azonban alapos előkészítést igényel.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo