Ezért követ téged a hirdetés

Hogyan működik a fogyasztó agya? Hogyan lehet vásárlásra ösztönözni? Milyen szokások figyelhetők meg a vásárlók körében? A téma szakértői a legfrissebb trendeket ismertették a Piac & Profit Webáruházi trendek - 2018 című konferenciáján.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

"Általában az e-kereskedelem mindannyiunkból kihozza a fillérbaszó énünket. A termékhez vagyok hűséges, nem a webshophoz", mondta Boroznaki Gergő, a Crane ügyfélkapcsolati igazgatója.

Vásárlótípusok

  • A hazai online vásárlók 8 százaléka kezdő. (Csökken az ebből a csoportból kihozható bevétel.)
  • Csak 14 százalék az alkalmi vásárló.
"Rájuk nem lehet marketingeszközökkel hatni, jellemzően ajándékokat vásárolnak", mondta Madar Norbert, a GKI Digital üzletágvezetője. Évente 2-3 alkalommal vásárolnak.
  • 38 százalék rutinos fogyasztó. Biztonsági játékosok. Nem igazán csábíthatók el máshova.
  • 6 százalék akcióvadász. A legkevésbé lojális típus, a kiszállítás sebessége is döntő nála. Több közöttük a nő, mint a férfi.
  • 29 százalék utánajáró. Összehasonlítják a különböző webshopok árait ugyanarra a termékre. Lassú döntési folyamat jellemző rájuk. Főleg férfiakból áll ez a csoport.
  • 5 kalandozó. Beszélnek nyelveket, legtöbbször külföldről rendelnek.
Vásárlói kommentek böngészése

A Facebookon 4,5 magyar felhasználó van jelen, így ma már nagyon könnyű rákeresni egy-egy márka vagy webáruház FB-oldalára, ahol hamar kiderül a kommentekből, ha a vásárlók elégedetlenek. Egyébként "India után nálunk van a legtöbb Facebook-felhasználó a lakosság létszámához mérten", , mondta Kovács Viktor Zoltán, a K&H Bank KKV-Marketing igazgatója.

Egy látogatás azonban nem elég a céges honlapokon, vagy a webshopokban, nem jellemző ránk az impulzusvásárlás az online térben. "A magyar e-vásárló átlagosan az első látogatás után 8 nappal vesz valamit a webáruházban" -  állítja Kocsis Márk, az MTT Média üzletágvezetője.

Kép:FreeDigitalPhotos.net

Megjegyezhető márkanév

Nem érdemes egy termék árából kreálni a webshopunk nevét. Mert vannak-lesznek belőle hasonlók. A márkanév legyen egyedi, mégis jól megjegyezhető" tanácsolta Nagy Barna, a Kreatív Vonalak Kft. ügyvezetője, aki szerint a keresőoptimalizáció során sok veszteséget szenvedtek el már vállalkozások azzal, hogy a termékkategóriából képeztek webshopnevet. A generikus név úgy fog működni, mint egy fék.Nem lesz megkülönböztethető az áruház a konkurenciától, s így nem lesz képes növelni a forgalmát. "Hosszú távon fontos a márkanév. Ha polisztirolt és húsgolyót lehet márkázni, akkor mindent lehet márkázni.

A nőknél az erő

  • Egy magyar vásárló évente átlagosan 11,2 darab terméket vesz online.
"A férfi-nő arány a hazai piacon nagyjából 50-50 százalékos" - mondta Madar Norbert. A 2000-es évek közepén még a férfiak vitték a prímet, a 2010-es évekre viszont már a nők váltak az élvásárlókká.
  • A Tescónál 32-68 a férfiak és nők aránya az online vásárlók körében, az Emagnál 46-54, a Mall.hu-nál 47-53. Az eMagnál a törzsközönség a negyvenes vidéki nők, ők árérzényekek, az elektronikai készülékekben is inkább a középkategóriást választják.
Keresőmarketing-trendek: merre tart a Google különböző eszközökön?
A keresőmarketing folyamatosan változik. Ma már nagyon sok stratégia nem működik, ami néhány éve még sikereket hozott. Ez elsősorban a Google fejlődéséből következik. A Google pedig a mi igényeinket elégíti ki. Hogy változtak meg a keresési szokásaink az elmúlt 3 évben? Minorics Dávid online marketing szakértő segítségével elemezzük a legfrissebb trendeket.
Követ engem a hirdetés

Biztos Te is érzékelted kismilliószor, hogy miután rákerestél egy termékre, szörfölés közben más oldalakon is idevágó hirdetéseket rakott ki a Google. "Használj teljes automatizációt, dinamikus remarketinget, s a termék elkezd követni téged", mondta Kocsis Márk, s valóban, a mai (online) világban ez már teljesen megszokott. Kocsis szerint 1-5 százalékos az ilyen követős hirdetések konverziós aránya. "Nálunk van olyan hirdetés, amihez 3 éve nem nyúltunk hozzá és még mindig bevételt hoz. Nincs ennél szebb érzés, nem kell hozzányúlni, és termeli a pénzt." A legnagyobb kampány havi egymilliót hozott, a legkisebb néhány tízezret. Vannak olyan hirdetések, amelyet szinkronizálnak a raktárkészletekkel. Ezt is az automatizáció, az algoritmusok megfelelő használata teszi lehetővé.

Így fogunk vásárolni holnap

Van olyan ország, ahol az Auchan már kombinálja az online kereskedelmet a fizikai boltjaival. A neten vagy mobilról megrendelt árut kis konténeráruházakban lehet felvenni. "Az üzlet teljesen automatizált, az ajtó is QR-kóddal nyílik, amit az okostelefon képernyőjéről szkennel be a gép. A termékeket is kódok alapján lehet vásárolni, a fizetés mobilról megy" -  ismertette a legújabb példákat Schmidt Zoltán, a Kosárérték e-kereskedelmi magazin szerkesztője. A hírek szerint a Media Markt is hamarosan megnyit Ausztriában egy ilyesfajta automatizált pilotshopot.

A helymeghatározó -geolokációs- appok szintén segítik majd a kereskedelmet. Ahogy egy áruház közelébe érünk, a navigációs applikáción (pl. a Waze-en) felugrik az okostelefonunk képernyőjén egy hirdetés az aktuális, hétvégi akciókról, vagy hogy milyen kupont lehet éppen beváltani. Egy hazai szőnyegáruház képes volt növelni a forgalmát ezzel a módszerrel.

Újabb távlatokat jelent a kiterjesztett valóság (augmented reality). Nem feltétlenül kell ehhez valamilyen okosszemüveg tulajdonosának lenni. Az Ikea már okostelefonokon is lehetővé teszi, hogy a szobánk üres sarkára tartsuk a telefont, s a kameráján keresztül megjelenő képre az Ikea alkalmazása ráhelyezi a kiválasztott bútordarabot, hogy vizuálisan is megyőződhessünk róla, az jól mutatna-e az otthonunkban. Ez a szolgáltatás Magyarországon még nem, de Amerikában már elérhető. Hasonló alapelven lehet egyes márkáknál már "távfelpróbálni" ruhákat, miután megadjuk a méreteinket, s az online/digitális próbababa a mi alkatunkat veszi fel, a kiválasztott öltözékkel egyetemben. A Zara már bevezette az online vásárlásnak ezt az előfázisát.

Ugyanakkor Schmidt úgy véli, "nem lesz olyan, hogy virtuális ügyfélélmény". Valahol mindig létezik majd ez egy offline fázisa a vásárlásnak a fogyasztó szempontjából, legyen az a termékkézbesítés vagy éppen a reklamáció.

Közösségi média tippek helyi vállalkozásoknak
Bár már minden vállalkozó hallott arról, hogy valamit kezdeni kellene a közösségi médiában rejlő marketing lehetőségekkel, sok kisebb, helyi vállalkozás megretten, hogy nincs elég tartalma, vagy elegendő büdzséje arra, hogy eredményeket érjen el. Tévedés! A közösségi oldalak kifejezetten sokat hozhatnak a helyi vállalkozásoknak.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo