Már a marketing fogalmának meghatározása sem olyan egyszerű, mint elsőre gondolnánk. Még a Wikipédia szerint sincs rá egységes definíció. Tágabb értelemben olyan tevékenység, ami a vevők vagy felhasználók igényeit igyekszik kielégíteni, és ennek érdekében elemzi a piacot, meghatározza az eladni kívánt termékeket és szolgáltatásokat, megismerteti ezeket a fogyasztókkal. Továbbá kialakítja az árakat és megszervezi az értékesítés folyamatát. Mindezzel befolyást gyakorol a vásárlókra. Ha a szűkebb értelmezést nézzük, akkor azt mondhatjuk, hogy a marketing egy olyan eszközrendszer, melynek végső célja a vállalat profittervének teljesítése az összes elérhető és releváns marketingeszköz alkalmazásának segítségével.
Létezik a marketing fogalmának egy kiterjesztett értelmezése is: ebben a marketing bármilyen gondolat, eszme, vagy személy eladását, elfogadtatását, megismerését és népszerűsítését szolgálja. A marketing kiterjed tehát olyan nem nyereségorientált területekre is, mint például az oktatás, a kultúra, a vallás, vagy a politika. Ha a legegyszerűbben akarjuk megfogalmazni, akkor azt is mondhatjuk, hogy a marketing annyit jelent, mint hatással lenni másokra, befolyásolni másokat.
A történelem korai szakaszaiban is voltak már reklámok. Például az i. e. 4. században az ókori görögök idejéből már maradtak fenn a mostaniakra hasonlító címkék a bortartó edényeken. A római korokban pedig voltak már falra festett hirdetések.
- 1850 és 1920 között, a termelésközpontú korszakban a piaci kereslet még nagyobb volt, mint a kínálat, így a vállalatok a gyártás területére koncentráltak leginkább. Ezt a kort a premarketing korának is nevezik.
- 1920-tól 1933-ig értékesítésközpontú korszak következett: a technika fejlődésének köszönhetően egyre nagyobb lett az árubőség, aminek hatására egy rettentő erős konkurenciaharc vette kezdetét. Ezzel párhuzamosan lett egyre nagyobb szerepe a marketingeszközöknek.
- 1934 és 1990 között fogyasztóorientált korszak következett, amikor is „A fogyasztó a király” elv lépett életbe. Egyre többféle termék jelent meg a piacon, ekkor már nem lehetett mindenkinek ugyanazt eladni. A piackutatás is ebben az időszakban terjedt el.
- 1990-től pedig a társadalomközpontú korszakot éljük, amikor is előtérbe került az egészséges életmód, és az egyénre szabott termékválaszték alakult ki.
A termékmarketing
A marketingmix legfontosabb eleme a termékmarketing, melynek fogalmát szintén nem lehet egy egyszerű definícióval megfogni – mivel három fontos terület metszeteként a termék, a marketing és az értékesítés területét is magában foglalja.
Ha a termékmarketing mögött egy jól átgondolt koncepció húzódik meg, akkor a termék szinte „eladja magát”, de legalábbis jóval könnyebben értékesíthetővé válik.
A termékmarketing elemei az alábbiak:
- A termék legfontosabb jellemzői – Ezek elégítik ki azt az igényt, ami miatt a fogyasztók megvásárolják a terméket.
- Termékminőség – Jó esetben egyenes arányban van az árral, de ahogy tapasztalhatjuk, a gyakorlatban még sincs ez így. Silány, kifogásolható minőségű terméket nem érdemes forgalmazni, ha fontos cégünk jó hírneve. Vannak olyan, közepes minőségűnek mondható termékek, amiket viszont a fogyasztók megszeretnek - erre igényes termékcsomagolással, jó marketinggel rá is lehet segíteni. A csúcsminőségű termékek általában egy szűkebb réteget céloznak meg - az elv a luxustermékek esetében: kis forgalom, nagy haszon.
- Piaci pozíció – Kár lenne azt hinni, hogy a kisebb cégek esélytelenül indulnak a piaci versenyben. A kkv-k nagy előnye a cégóriásokkal szemben a rugalmasság, a gyorsabb reagálás a piaci helyzetre. A kisebb részpiacok felfedezése és kiaknázása is könnyebb lehet számukra.
- Életciklus – A termékek értékesítési idejét az alábbi szakaszokra oszthatjuk fel: bevezetés, növekedés, érettség, hanyatlás. Minden szakasz másféle odafigyelést igényel a cég részéről. Például a bevezetés idején a rugalmasság és a könnyű hozzáférhetőség az elsődleges, míg a növekedés idején a nagyobb megrendeléseknek kell tudni eleget tenni.
- Márka – Más néven brand. Ide tartozik a cége arculata, logója, szlogenje, és minden, amit a fogyasztók, és az emberek képzelnek az adott termékekről.
- Csomagolás, címkézés – Érdemes gondot fordítani a minőségi termékcsomagolásra, nemcsak a piaci pozíciót erősíthetjük vele, de egy előnyösebb árképzést is lehetővé tesz! (A csomagolás a legolcsóbb marketingeszköz, ami a rendelkezésünkre áll. De elég jó a sajátunk? Itt segítünk eldönteni!)
- Garanciák – Kínáljon garanciát potenciális vásárlóinak, így növelheti a termékbe és a cégébe vetett bizalmat, új vásárlókat szerezhet! A garancia be nem tartása viszont hatalmas öngól!
- Kapcsolódó szolgáltatások – Megkönnyítheti vele a vevők dolgát. Például bútorboltnál ilyen a házhoz szállítás és az összeszerelés.
Ennél is kevesebben, mindössze a cégek 15-20%-a határozza meg és közvetíti a fogyasztók felé, hogy mindezt miért csinálják, és miben hisznek. Fontos pedig tudni, hogy az emberek alapvetően nem azt fogják megvásárolni, amit Ön és a vállalkozása csinál, hanem azt, amiért csinálja!
Az Apple cégóriás filozófiája például így hangzik: „Hiszünk benne, hogy mindennel amit teszünk a változást szolgáljuk…Hiszünk a másképp gondolkodásban…” És mára már túl vannak a 896 millió eladott iPhone-on.
Sallai Gábor brandme.hu