Építőipar: szokd meg, hogy várnod kell a kivitelezőre

2017. december 21. csütörtök - 15:10 / piacesprofit.hu
  •    

Számos szegmens, így az építőipar teljesítményét is korlátozza a munkaerőhiány, és mára látszik, hogy nem ideiglenes jelenségről van szó. A Grabarics Kft. ügyvezetője szerint lassan a piac minden szereplőjének be kell terveznie a hosszabb vállalási időket, a befektetői sorban állást.

Ma már egyértelmű, hogy a munkaerőhiány az építőiparban nem ideiglenes állapot, hanem az új alaphelyzet – hívta fel a figyelmet a Grabarics Építőipari Kft. ügyvezetője. Karacs László hozzátette; a növekvő kereslet, beruházási kedv mellett egyszerűen nincs elég fiatal, aki ezt a pályát választaná, miközben az elvándorlás csökkenő mértékben ugyan, de folyamatosan rontja a helyzetet. Az építőipari kivitelezés tekintetében a korábbi, kínálati piac – fogyasztói társadalmakban szokatlan módon – évekre keresletivé változott, annak minden, Magyarországon szinte már elfeledett hátrányával.

A főnök üldözi el a legtöbb dolgozót
A pénz miatt hagyják ott a dolgozók a munkájukat, de nem a pénz miatt maradnak. Paradox? Pedig ez az igazság. Egy alapszint felett szinte kizárólag a vezetőn múlik a munkaerő-megtartás.

Karacs László rámutatott: a lecsökkent emberi erőforrás mind a műszaki, mind a fizikai vonalon azt eredményezi, hogy az építőipari ágazat szereplői jelentősen magasabb árakon és hosszabb határidejű vállalásokkal lesznek csak képesek a feladataikat ellátni.  A nagy generálkivitelezők ma könnyen veszíthetnek azokon a munkákon, amelyekre saját, fél-egy évvel korábbi ajánlatuk alapján kötöttek szerződést. Mindez visszafogja az egy évben megvalósítható beruházások mennyiségét, az ágazat – a piac jelenlegi igényének megfelelő – bővülését. A szakember leszögezte: ezek a tények, a piac azonban eldöntheti, hogyan kezeli mindezt.

Az építőipar minden résztvevője érzékelheti a fentieket és ezek alapján kell tervezniük a jövőjüket, a projektek árazását és megvalósítását. Ez mindenképpen a megrendelők és szolgáltatók közös feladata annak érdekében, hogy a tervezett munkák megfelelően tudjanak haladni, teljesülni. Mindenki jobban jár, ha az új viszonyokat bekalkulálja a teljes megvalósítási folyamatba.

Aranyat ér a lojális munkaerő
A cégek 26 százalékánál a fluktuáció mértéke meghaladja a 10 százalékot, miközben a távozó munkatársak pótlása gyakran több millió forintot tesz ki – derül ki a BDO Magyarország és a Blooment Alapítvány közelmúltban végzett, több mint száz vállalkozást érintő kutatásából. A fluktuáció csökkentése a hatékonyabb toborzási módszerek alkalmazása mellett az utánpótlásképzés fejlesztésével, a gyakornoki munkakörökhöz kapcsolódó mentorprogramok bevezetésével érhető el.

Feliratkozom a(z) Piac & marketing téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek