Egyedi ötletekkel lehet lenyomni az óriásokat

A nemzetközi kereskedelemben rohamosan nő az online értékesítések aránya. Globális szinten az online vásárlók 70%-a vásárolt külföldi webshopokból 2017-ben, míg ugyanez az arány egy évvel korábban csupán 6% volt. A külföldi piacra lépés tehát óriási lehetőséget jelent a hazai vállalatok számára, de sok lehet a buktató is. 

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

 

Michael Porter, a Harvard Business School professzora szerint a fejlett piacok vonzók, a siker azonban bizonytalan. Sok időt igényel, hogy alaposan megismerjük a feltételeket, és a piacra lépés nehéz, mivel magas a vezető cégek által meghatározott belépési küszöb.

A hátrány ledolgozhatatlannak tűnik, és a vállalkozások olyan küzdőtéren találják magunkat, ahol a nagy multinacionális vállalatok diktálják a tempót, de egykor az Amazon is garázscégként kezdte. A kisvállalatok rugalmassága és egyedi ötletei különleges előnyöket biztosíthatnak a fejlett piacokon.

Bár 2017-ben az online kiskereskedelmi forgalom globális viszonylatban elérte a 2,3 milliárd USD-t, a vásárlási szokások óriási különbségeket mutatnak országonként.

2016-ban Kínában a kiskereskedelmi forgalom kb. 19%-a zajlott az interneten, míg ugyanez az arány Japánban csak 6,7% volt. Egyes országokban a mobileszközök használata vált uralkodóvá a hagyományos PC-kkel szemben: becslések szerint 2020-ra az Egyesült Királyságban és az USA-ban is elsősorban okostelefonokon vásárolnak majd az emberek. Más országokban pedig olyan fizetési megoldások népszerűek, amelyekre érdemes figyelni:

Németországban például jellemzően csak az áru átvételét követően, utánvéttel fizetnek a vásárlók.
Globális szállítmányozóként nap mint nap szembesülünk ezekkel a különbségekkel, melyek a mi munkánkat is meghatározzák” – mondta el Bándli Zoltán, a DHL
500 milliárd felett az e-kereskedelem forgalma
Több mint negyedével bővült 2017-ben a hazai webáruházak forgalma. Az 500 milliárdos határ ezzel megdőlt, s fél évtizeden belül elérhetőnek ígérkezik ennek a duplája is.
Express magyarországi ügyvezetője. „Tapasztalataink alapján a magyar online kereskedők egyre nyitottabbak arra, hogy külföldi piacokon is megjelenjenek termékeikkel, azonban nehézséget okoz számukra, hogy hogyan fogjanak hozzá. De nincs ez másként a világ többi országában sem. Felismerve az igényt, a cég nemrég új online portált indított, amelyen esttanulmányokkal, háttéranyagokkal, kutatási eredményekkel és videókkal segíti a vállalkozások munkáját. 

Legyen egyedi, ne a tömeget kövesse!

A Harvard Business Review több stratégiai tanácsot is megoszt a fejlett piacokra való belépést tervezgető vállalkozásokkal: „Az újonnan belépők részéről az a legideálisabb, ha a saját szabályaik szerint versenyeznek. Azaz nem a piacra jellemző üzleti modelleket másolják, nem a zsúfolt disztribúciós csatornákkal próbálkoznak, és nem az átlag fogyasztókat célozzák meg – legalábbis elsőre nem.” Jó példa erre a Virgin Cola és a Red Bull esete.

A Virgin Cola óriási reklámköltéssel, egyszerre több kiskereskedelmi láncban vezette be termékét, hogy felvegye a versenyt a Coke és a Pepsi márkákkal. Kilenc évvel később a márka teljesen eltűnt az üzletekből. Ezzel ellentétben a Red Bull elsőként egy niche terméket dobott piacra, amelyet kizárólag bárokban és éjszakai klubokban lehetett megvásárolni. A stratégia sikeresnek bizonyult: napainkra a világ vezető energiaitalává nőtte ki magát 6,3 milliárd USD-t meghaladó éves forgalommal.

Mindenkinek nem lehet megfelelni

A nagy piacok meghódíthatatlannak tűnhetnek, de ahogy Tracy Young, a PlanGrid szoftvercég alapítója és tulajdonosa találóan megjegyezte: „Minden piac valójában csak fogyasztók és vállalatok összessége.” A PlanGrid sikere abban rejlett, hogy addig szűkítette potenciális ügyfélkörét, amíg eljutott egyetlen specifikus niche szegmenshez: a házfelügyelőkhöz. Az eset tanulsága, hogy nem érdemes arra pazarolni az energiánkat, hogy mindenki számára megpróbáljunk ideális megoldást nyújtani.

Sevgin Eroglu, az amerikai Georgia State University professzora a következőképp nyilatkozott e kérdésben: „A kockázat a fejlett piacokra való belépés természetes velejárója, amely sokszor az óriáscégek számára is kihívást jelent.” Arra a kérdésre, hogy mit tanácsol azoknak a cégeknek, akik mégis vállalják a kihívást, röviden így válaszolt: „Legyenek bátrak!”

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Véleményvezér

A Tisza párt nyerte a számháborút

A Tisza párt nyerte a számháborút 

Ki fizeti a masírozókat?
Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett

Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett 

Súlyos orosz légtérsértés történt Litvánia felett.
Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője 

Nagy kérdés, miként sikerülhetett elmenekülnie a magyar maffiafőnöknek?
Burgonya kilója 30 forintért

Burgonya kilója 30 forintért 

A politikusok kedvence lesz a krumpli, rég lehetett ilyen olcsón osztogatni.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo