Ezek az adatok új távlatokat nyithatnak meg az adóellenőrzések területén, különösen érzékenyen érinthetik például az EU-n belüli árumozgások vizsgálatát. „Ugyanakkor a rendszer adataival az adózók is könnyebben igazolhatják majd a megtett útvonalat és az áruk kiszállítását.” – mutatott rá Siklós Márta, a LeitnerLeitner vezető adótanácsadója.
Adóellenőrzési tapasztalatok azt mutatják, hogy sok cégnek problémát jelent az áruk külföldre szállításának igazolása, mely az adómentes értékesítés feltétele. Ugyan elméletileg létezik egy NAV információs füzet, amely felsorolja az igazolásra alkalmas dokumentumokat, de egyértelmű törvényi meghatározás hiányában az e célból készített iratokat nem mindig fogadja el a hivatal. Eközben a nemzetközi vonatkozású adóellenőrzések száma folyamatosan emelkedik – különösen azokban az ágazatokban, ahol nagy mennyiségben cserélnek gazdát egyedileg azonosíthatatlan termékek. A kivitel igazolása, valamint az áru útjának bizonyítása ezért újabb és újabb tereket ró az adómentességgel élni kívánó adóalanyokra.
Az elektronikus útdíjról szóló törvény adatkezelési rendelkezései lehetővé teszik a NAV számára, hogy feladatai ellátása érdekében a járművekre vonatkozó adatokat megfigyelje és tárolja. Visszakövetheti például az úthasználat helyét, idejét, a gépjárművek forgalmi rendszámát. A közvetlen törvényi felhatalmazás eredményeként az adatok átvételét és kezelését a NAV szabadon végezheti. Nem szükséges, hogy fennálljon az adócsalás gyanúja, vagy ellenőrzési eljárás legyen folyamatban: indoklás nélkül, bármikor betekinthet az adatokba. Várható tehát, hogy az ellenőrzések hatékonysága növekedni fog. Pontosabban fogják ismerni az áruk mozgását az e-útdíj adatok és a szállítás egyéb dokumentumainak összevetésének köszönhetően: vitatni vagy éppen igazolni lehet majd, hogy a termékek valóban visszatérés nélkül elhagyták Magyarországot.
Az adótanácsadó arra is felhívta a figyelmet, hogy a rendszer sajátosságaiból adódóan teljes körű és igazán pontos adatok egyelőre még nem állhatnak rendelkezésre. Az útdíjat ugyanis jelenleg viszonylag nagy fizikai szakaszokra bontva, nem pedig a ténylegesen megtett út szerint kell fizetni, vagyis igazolni is csak azt lehet majd, hogy a jármű egy bizonyos irányba belépett egy zónába, de azt már nem, hogy azon belül hova ment.