E-útdíj: a vállalkozókkal fizettetik a próbaidőszak költségeit

Viharos első hónapon van túl a használatarányos útdíjrendszer (e-útdíj). A fuvarozók szerint a rendszer működése továbbra is zavaros, a túlszámlázások nem szűntek meg. A helyzet változatlanul kritikus: az útdíj miatti többletteher mellett indokolatlan bírságok sújthatják a fuvarozókat, az ígért kedvezményes forgóeszközhitel pedig még mindig nincs a piacon.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Az érintett szakmai szervezetek (a NiT Hungary, az MKFE és a FUVOSZ) már egy héttel az éles indulás után a rendszer leállítását kérték. Az akkori adatok szerint az első 1 hét alatt is 100 millió forintra nőtt az eltérés a valós úthasználat és a számlázott összeg között. (Az e-útdíj rendszeréről és szabályozásáról itt olvashat részletesen!)

Kép: SXC

Valódi használatarányos útdíjfizetést várnának el a fuvarozók

Azóta – bár voltak előrelépések – a helyzet a szervezet szerint érdemben nem változott. Miként arról Peredi Péter, a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége (FUVOSZ) főtitkára a Piac&Profit megkeresésére beszámolt a rendszer működése továbbra is zavaros: túlszámlázások, a hu-go.hu rendszer térképének elemi szakaszainak életszerűtlensége, pontatlansága, a rossz kijelölések miatti esetleges indokolatlan büntetések elkerülése érdekében a hosszabb kerülő út használat egyaránt előfordulnak, elsősorban a viszonylati jegyet használóknál. Ma ez utóbbi kör jelenti a döntő többséget, hiszen a fedélzeti eszközt használók aránya a 25 százalékot sem éri el.

Az általánosság szintjén a FUVOSZ vezetésének az elvárása, hogy valódi használat- és méterarányos díjfizetés legyen Magyarországon a jelenlegi útdíj-rablás helyett - fogalmazott a főtitkár. Amíg ennek a teljes technikai háttere nem valósul meg, addig is az autópályákon és az autóutakon kívül, valamennyi fizetős főútvonal szakaszhatára ne haladja meg az 1000 méteres távolságot minden olyan helyen, ahol a padkán túli árok a le és felhajtást nem akadályozza meg, illetve az ennél is rövidebb szakasz jogosultságát ma még nem lehet bizonyítani.

Több ezer munkahely került veszélybe

A fuvarozók változatlanul indokoltnak tartanák, ha a rendszert a hibák kijavításáig nemfizetős üzemmódban működtetnék. Világossá vált azonban számukra, hogy erre nem számíthatnak: a próbaüzem költségeit a vállalkozókkal fizettetik meg. Ennek ugyanakkor nagyon súlyos következményei lehetnek.

A FUVOSZ már most több mint 150 munkahely, illetve járműegység megszűnéséről, leállításáról tud a jelentkező plusz költségek miatt, s ez a szám a következő időszakban csak tovább nő majd. Becsléseik szerint az emelkedő költségek miatt akár 20 000-30 000 munkahely is veszélybe kerülhet. Azoknak az intézkedéseknek egy része ugyanis, amit a kormány a fuvarozókkal kötött megállapodásban vállalt – elsősorban az e-útdíjhoz igényelhető kedvezményes hitel - egyelőre késik. Enélkül azonban – lévén a fuvarozóknak  30, 60-90 napra fizetnek – mind több vállalkozó helyzete válthat kilátástalanná. (A KAVOSZ tájékoztatása szerint a hitelkérelmek befogadása augusztus 15-vel megkezdődhet, ebben a FUVOSZ is közreműködik.)

Szakmai fórum alakult a problémák kiküszöbölésére

A rendszer leállítása helyett a minisztérium kezdeményezésére egy szakmai fórum jött létre, amely a problémák mielőbbi orvoslását kívánja elősegíteni. Ebben a szakmai szervezetek is képviseltetik magukat. Miként azt Peredi Péter jelezte, lévén a problémák megoldásában érdekeltek, részt vesznek a fórum munkájában. Július végén a hozzájuk beérkező panaszokból készült észrevételeket, javaslatokat 48 pontban megküldték a minisztériumnak.

Útdíj, bármi áron
Már az útdíj bevezetése előtt számos veszélyre figyelmeztettek szakmai szervezetek. Egyebek mellett arra is, hogy jelentősen drágulni fog a fuvarozás, a szállítás, az árak a fogyasztói oldalra is átgyűrűznek majd. A szállítmányozó vállalatok jelentős része nehéz helyzetbe kerülhet.
Az ÁAK szerint a túlszámlázás 10 millió alatt maradt

A felvetett problémákra reagálva megkeresésünkre az Állami Autópálya Kezelő Zrt.-nél (ÁAK) Kibédi-Varga Lajos, szakmai projektszóvivő elmondta, hogy a rendszer bevezetése óta fedélzeti eszközzel történő önbevalláshoz tartozó összes tranzakciót megvizsgálva azt állapították meg, hogy a valós és számlázott összegek közti eltérés nem érte el a bruttó 10 millió forintot. A feltárt esetek háromnegyede 10 ezer forint alatti eltérést mutatott. Az útdíjon felül levonásra került összegeket a több mint 500 érintett szerződött díjfizető már megkapta.

Az ÁAK kimutatásai szerint a regisztrált felhasználók 1,1 százaléka kereste meg az ÁAK-t fedélzeti eszközzel történő bevallásból adódó problémával. Ez a megkeresés mennyiség a regisztrált fedélzeti eszközök mennyiségre vetítve 0,7 százalék, a regisztrált járművekre vetítve 0,3%.

A túlszámlázások okáról Kibédi-Varga Lajos közölte, hogy az Állami Autópálya Kezelő Zrt. a fedélzeti eszközön keresztül történő bevallások esetén a flottakövető szolgáltatók által nyújtott adatközlés alapján állapítja meg az útdíjat, és ennek megfelelően vonja le az útdíjak összegét a végfelhasználó egyenlegéből. A rendszer éles üzemi indulását követően egyes flottakezelő szolgáltatók adatszolgáltatását a rendszer többszörösen fogadta, ebből adódott a tényleges úthasználat és a levonásra került útdíj közötti különbözet.

Az adatátadással/fogadással kapcsolatos hibát az észlelést követően azonnal kijavították, illetve az érintett  egyenlegeken a többlet levonásokat jóváírták.  A szóvivő ehhez hozzátette azt is: ÁAK Zrt. minden konkrét panaszos ügyet egyedileg kivizsgált, és megtette a szükséges intézkedéseket, az elmúlt pár hétben ugyanakkor a panaszok száma számottevően csökkent.

Lesz rendeletmódosítás

A fuvarozók egyéb észrevételeit illetően Kibédi-Varga Lajos jelezte, hogy az útdíjköteles elemi útszakaszok átlagos hossza 3139 méter, gyorsforgalmi úton 7098 méter, főúton 2786 méter. A módusz összességében és a főúton is az 1317 méteres hossz, gyorsforgalmi úton a 3557 méter. Összesen 887 darab útszakasz rövidebb, mint 2000 méter, és 433 még az 1000 méternél is rövidebb. Nincs rövidebb útszakasz 100 méternél, a legrövidebb 101 méteres, ez a 10. sz. főúton található a 14 +502 és a 14 + 602 kilométerszelvény között. Ezzel együtt összesen 5 darab 110 méternél rövidebb útdíjköteles útszakasz létezik. Egyetlen útszakasz van a gyorsforgalmi úthálózaton, ami rövidebb, mint 1 kilométer, ez pedig az M9 autóúton található a 0+000 és a 0 + 390 kilométerszelvény között, összesen 371 méter hosszú.

Kibédi-Varga Lajos kiemelte, hogy igyekeznek együttműködni a fuvarozó érdekképviseletekkel, észrevételeik, javaslataik alapján megtenni a szükséges intézkedéseket. Ezek alapján a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kezdeményezésére az elemi díjköteles útszakaszok felülvizsgálatával kapcsolatban a fuvarozó érdekképviseletek felkérést kaptak, melynek eleget téve elküldték a szakaszokra vonatkozó módosító javaslataikat. A szakmailag támogatható javaslatok alapján a közeljövőben várható a 25/2013. NFM rendelet mellékletének módosítása.

Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. álláspontja szerint az indulást követő első pár napban felmerülő problémákat sikerült kiküszöbölni.  A folyamatosan növekvő regisztrálók és felhasználók száma, továbbá a tervezett útdíjbevétel teljesítése azt mutatja, hogy a rendszer működése stabil. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy a szakemberek hátradőlnek, az észrevételek alapján folyamatosan továbbfejlesztik, a felhasználói igényekhez igazítják a rendszert - tette hozzá a szóvivő.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo