Jobb lehet egyedül
A családi üzletek beindítása és felfuttatása amúgy sem egyszerű, főleg, ha világszerte ismertek szeretnénk lenni. Számos cég külső tőke bevonása mellett dönt, hogy felpörgesse azt a bizonyos motort, de ez gyakran azt jelenti, hogy a tulajdonrész akár többségi részét is fel kell adnunk a siker érdekében. A mára lovaggá ütött Sir James Dyson nem keresett befektetőket – úgy véli, ha a fejlesztés helyett a részvényesek érdekeit kellett volna szem előtt tartania, cége közel sem lett volna olyan sikeres, amilyen ma.
Higgyünk az ötleteinkben!
A sikerhez hatalmas kitartásra is szüksége volt: mintegy 5127 prototípust készített, mire porzsák nélküli porszívójával meghódította először a japán, majd a világpiacot. A szigetország gyártóit ugyanis nem győzte meg a termék, az alapítónak egészen a technológia egyik fellegváráig, Japánig kellett mennie, hogy eladja ötletét. A termékbe vetett hit győzelemhez vezetett, az egyik, mára konkurenssé vált cég vezetője pedig azt nyilatkozta, hogy mostanra már megbánták James Dyson elhessegetését.
Ahogy az alapító éveken át építgette prototípusait, ma mintegy 1500 mérnöke teszi ugyanezt nap mint nap. Addig próbálkoznak újra és újra, amíg meg nem születik a legjobb termék, amire mindannyian büszkék lehetnek. A családi bizniszben sem kell tehát aggódni, ha nem megy minden elsőre – idővel eleget tanulhatunk korábbi tetteinkből, hogy létrehozzunk valamit, amivel meghódíthatjuk a piacot.
Mindenkivel megeshet, hogy hosszú hónapok-évek próbálkozásai után kecsegtető ajánlatot kap, és ezt el is fogadja. Még akkor is, ha ez esetleg nem neki kedvez. A Dyson esetében sem volt ez másként, a porzsák nélküli porszívó egyik első verziójának licenszelésekor az alapító egy ajánlat hallatán egyből repülőre pattant, de mire megérkezett leendő partnereihez, a feltételek jelentősen megváltoztak. Ennek ellenére elfogadta azokat, ezzel pedig elvesztette jogait saját találmánya felett. Idővel sikerült visszaszereznie a védjegyeket – amiből mára mintegy nyolcezer darab van a cég birtokában –, de ez rengeteg energiájába és pénzébe került. Érdemes tehát kivárni és nem rávetni magunkat az első lehetőségre, akármilyen jól is hangzik.
Tartsuk a családban, de bízzunk meg a külső szakértőkben is!
Ahogy már említettük, részvényesek bevonásával gyakran termékünk vagy szolgáltatásunk érdekei sérülhetnek: ha a termékfejlesztésben a határidő a fő motiváció, az a minőség rovására mehet. Annak biztosításáért, hogy a Dyson továbbra is magánkézben maradjon, az alapító mindkét fiát, Jake-et és Samet is bevonta a vállalat igazgatóságának egy alsóbb szintjébe.
Attól nem kell viszont tartanunk, hogy külső szakértők segítségét kérjük néhány területen. Sir James Dyson 2001-ben feladta vezérigazgatói pozícióját, de elnökként és tulajdonosként továbbra is legfőbb döntéshozó a vállalatban. 2011 óta Max Conze a vállalat vezérigazgatója, aki szakértelmének és hozzáállásának köszönhetően megduplázta a cég bevételét és háromszorosára növelte a technológiai befektetésekre fordított összeget. A tanulság ebből tehát: ismerjük fel saját teljesítményünk határait, és ahol szükséges, vonjunk be olyan elhivatott embereket, akik sikerre vihetik az adott területet.