Oktatás nélkül fújhatod az innovációt

Ahogy a digitális technológiák egymás felé közeledése sosem látott változásokat hozott a világpiacon, úgy válik előbb-utóbb valósággá Bill Gates egykori mondása: Innováció vagy halál! Az ügyfelekért folytatott hajszában mára világossá vált, a nagyobb innovációs kapacitással rendelkező versenyző fog végül győzedelmeskedni.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az innováció nem a fán terem, oktatásba kell fektetni - Kép: Pixabay

Az innovációs képesség azonban nem terem a fán, igenis foglalkozni kell vele a cégen belül? A válasz egyszerű és egyértelmű, mégis rengeteg cégnél elsikkad, még akkor is, ha szóban mindent meg is tesznek azért, hogy innovatív cégnek tűnjenek. Egy cég innovatív képessége ugyanis a dolgozóinak tudásából és tehetségéből fakad, azon erőfeszítéseikből, hogy a tudást és képességeket építsenek. (Nálunk különösen fontos kérdés az innováció serkentése, mert a régiónk erősen lemaradt az innovációs versenyben.)

Ám bármennyire is egyszerűnek hangzik ez az elvárás - jó előtanulmányok és folyamatos képzés - a legtöbb cégben háttérbe szorulnak ezek az elvárások. Az innováció közben maga is iparággá vált, egyre több cég nyújt termékeket és szolgáltatásokat, melyekkel - a reményeik szerint - a cégek kreatívabbak, invenciózusabbak és egységesebbek lesznek. Ezek a szolgáltatók nem tesznek mást, mint arra bátorítanak, hogy az ügyfélkörükbe tartozó cégek lássanak a saját erőforrásaikon túlra is és bátran merítsenek ötleteket és megoldásokat külső forrásokból is. (Megéri beruházni az innovációba, mert az bárhol jó stratégia lehet egy vállalkozásnak.)

Csakhogy mindeközben a cégvezetők megfeledkeztek egy rendkívül fontos követelményről - ezek az eszközök és szolgáltatások csak akkor működnek, ha a csapat, melynek segítségére sietnek, eleve elég innovatív (és befogadó). A legtöbb esetben ugyanis a már meglévő innovatív szürkeállományt stimulálják, hogy a segítségükkel új ötleteket generáljanak és azokat valós bevétellé konvertálják. Hiába állnak rendelkezésre szolgáltatók miriádjai, ha a cégvezetés nem rendelkezik azzal a képességgel, hogy megértse, rendszerezze és integrálja a kívülről jövő megoldásokat.

Vagyis még mielőtt egy cégvezető bármilyen külső innovációs forráshoz fordulna, kénytelen előbb a munkatársak oktatásába invesztálni. Méghozzá két módon. Egyrészt meg kell róla bizonyosodnia, hogy a munkába álló alkalmazottai valóban értenek a szakterülethez, amivel foglalkozni fognak, vagy legalábbis megvan minden képességük a gyors és hatékony beilleszkedéshez, betanuláshoz. A legtöbb iparágban a fejlődés rendkívül gyors, a tudás lemorzsolódása pedig a képességek lemorzsolódásához vezet és egy idő után az alkalmazott már nem lesz képes hatékonyan ellátni a munkáját.

Másrészt a cégeknek igenis be kell ruházniuk innovációs tréningekbe. Bármilyen meglepő, az, hogy valakinek potenciálisan hasznosítható ötletei születnek és azokat pénzzé is tudja váltani, nem istenadta tehetség, hanem elsajátítható képesség - vagy legalábbis fejleszthető. Sőt mi több, a legtöbb képességhez hasonlóan alapvető lépések megtanulása után sok-sok ismétléssel tökélyre fejleszthető. Sajnos azonban a (felső)oktatási intézmények ilyesfajta kompetenciákat nem igazán fejlesztenek, éppen ezért a vállalkozásokra hárul a feladat, hogy a tudást a dolgozóik fejébe plántálják.

Sajnos azonban az innovációs tréningek nem tartoznak a cégvezetők kedvencei közé, mivel valami olyasmibe kéne fektetniük, aminek az eredménye nem igazán mérhető. Az Egyesült Államokban a döntéshozók fele nem érzi, hogy a cége tanulási képessége stratégiai összetevő lenne - állt a HCM Advisory Group egy felmérésében. A megkérdezettek harmada szerint a tanulási funkció költséges de szükséges elem, egy heted szerint viszont az oktatás egyszerűen a szemétbe kidobott pénz. Nem csoda tehát, hogy az oktatási kiadásokat nem kezelik olyan szinten, mint amennyire fontos lenne az innovációs készség támogatása szempontjából: a földhözragadt cégvezetők számára általában kedvesebb egy olyan megoldás, mely a nap végi elszámolásnál kézzel fogható hasznot hoz.

A cikk az alábbi blogbejegyzés alapján készült.

Hiányoznak az újító hazai cégek
A közeljövőben pénzhiányra várhatóan nem panaszkodhatnak majd a vállalkozások: egyre több a jó ötletet finanszírozni kész befektető. A kockázati tőke számára izgalmas innovációk területén azonban egyelőre igen jelentős lemaradást látható a kis- és közepes cégeknél.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo