Míg 2010 elején összesen 250 ezer alkalmazás volt elérhető, addig 2014-re ez a szám 3 millióra nőtt a Vison Mobile friss kutatása szerint, ami jól mutatja, hogy milyen ütemben és lendülettel bővül ez a piac. A növekedés motorja a mobilhasználat és a mobilinternet-használat dinamikus növekedése. A mobil appokkal foglalkozó Digi-Capital tanulmánya szerint 2017-re közel 70 milliárd dollárnyi forgalma lesz az alkalmazáspiacnak. Ebből jelenleg a játékoké a legnagyobb szelet, de a kutatás szerint ez addigra megváltozik, a nem-játék alkalmazások a mostani 26 helyett már a bevételek 51 százalékát hozzák majd.
Van itt piac
E mögött jelentős részben az áll, hogy a mobil elsődleges szerephez kezd jutni a cégek működési stratégiájában is a Vision Mobile kutatása szerint. A fejlesztők többsége már a „mobile first” gondolkodásra alapozva alakítja vállalkozások számára készülő termékeit, különösen, hogy a piac összes létező szegmensében (utazás, bevásárlás, szórakozás, egészségügy, stb.) helyet követelnek maguknak az app alapú termékek.
A másik fontos tényező az, hogy az okostelefonok penetrációja megállás nélkül növekszik, és az EU öt legjelentősebb piacán a smartphone-ok aránya átlépte az 50 százalékot. A VisionMobile elemzése rámutat arra, hogy az európai fejlesztők egy pezsgő piacon tevékenykedhetnek ugyan, a lehetőségek a gyors növekedés miatt hamarosan be fognak szűkülni. Egyre zsúfoltabb a piac, de kihívást fog jelenteni az ázsiai szakemberek megjelenése, mivel távol-keleten még az európainál is nagyobb ütemben gyarapszik az app gazdaság.
A kutatás azt is vizsgálta, hogy a különböző felhasználói körnek szánt alkalmazások milyen bevételt hoztak a fejlesztőknek. Ebből az derül ki, hogy az vállalkozások által megrendelt üzleti appok sokkal jövedelmezőbbek, mint a végfelhasználóknak szóló megoldások, mivel itt egyrészt a munkadíj is magasabb, másrészt jellemzően hosszabb távú, szerződéses alapú megrendelésekről van szó, ami jól kalkulálható bevétellel szolgál a fejlesztőknek. Az európai fejlesztők 47 százaléka termel ki legalább 5000 dollárt havonta az üzleti appokból, a consumer applikációk fejlesztőinek pedig mindössze 32 százaléka éri el ezt a szintet.
Még csak most jönnek a gépek
A gépi kommunikáció (M2M – machine to machine) robbanása még csak ezután várható. A hálózati sávszélesség már nem állít többé akadályt az adatfolyamok útjában. Ezért a legkülönfélébb helyeken alkalmazzák a hálózatra kötött szenzorokat, jeladókat, és a többi kommunikációra képes eszközt, amelyek így együtt kialakítják a dolgok internetét (Internet of Things – IoT).
A technológia számos iparágban, az üzleti szférában, az egészségügyben, a kormányzati rendszerekben használható, lokális és globális szinten egyaránt. Fő célja, hogy egy adott szervezet vagy folyamat, működési hatékonyságát javítsa, új üzleti lehetőségeket tegyen elérhetővé és értéknövelt szolgáltatásokat hozzon létre. Az IoT és M2M alkalmazások időmegtakarítást és kockázatcsökkentést eredményeznek, ugyanakkor képesek jelentősen mérsékelni az energiafelhasználást és a környezetszennyezést.
A távdiagnosztikai és karbantartási lehetőségek kulcsfontosságúak egy fenntartható és költséghatékony szervizelési struktúra kialakításához. Sokféle feladat végrehajtható távolról, helyszíni jelenlét nélkül, így a kevesebb utazás kisebb költséggel és környezetszennyezéssel jár.Hatalmas előny, hogy valós időben figyelemmel kísérhető a kapcsolódó eszközök és környezetük állapota. Az árusító automatákat üzemeltető cégek egy pillanat alatt áttekinthetik gépeik és raktáraik aktuális készleteit, a szállítmányozó vállalatok pedig távolról vezérelhetik a romlandó áruk szállítási hőmérsékletét, és gondoskodhatnak a megszakítás nélküli hűtési láncról.Amikor pedig automatikusan információt cserélnek egymással a gépek, képesek különböző feladatokban a segítségünkre lenni. Ezek lehetnek egészen hétköznapiak, mint a tetőablak bezárása eső esetén, vagy jóval összetettebbek, mint például az optimális kézbesítési útvonalak meghatározása.
A Magyar Telekom meghirdette az IoT alapú üzleti megoldások keresését támogató pályázatával mind több jó ötletet szeretne beszipkázni. Az Üzleti appok versenyével (Business Wall of Fame) a társaságnak éppen az a célja, hogy minél több felhasználási lehetőséget tárjon fel. Az idei verseny célja, hogy a kifejezetten üzleti ügyfelek számára fejlesztett innovatív, Internet of Things (IoT) alapú megoldásokat díjazzák. A verseny kiváló lehetőség mindazoknak a fejlesztőknek, akik szélesebb körben szeretnék ismertté és elérhetővé tenni IoT alapú megoldásukat. A Telekom a legjobb, nemzetközi és hazai fronton is használható megoldás fejlesztőjét segíti majd a piacra lépésben, hogy a megálmodott alkalmazás minél előbb juthasson el a hozzáértő, és majd azt használó üzleti közönséghez. (A versenyre 2015. május 25-ig lehet jelentkezni.) (De az Invitel és több más cég is folyamatosan szervez hasonló versenyeket, ahol kitűnhetnek a piacképes ötletek.)
Jeremie alapokból pedig pénzt is lehet találni az álmok valóra váltásához.Az európai uniós kockázati tőkealapkezelőkhöz befolyatott pénzekből most még pár hónapig forráshoz lehet jutni, ha valaki IoT és M2M megoldásokból akarja megcsinálni élete üzletét. 2015. december végén a Jeremie alapok forráskihelyezésére kiírt határidő lejár. Tekintve a tőkebevonási folyamat időigényét, várhatóan 2015. első félévében intenzív élénkülés várható a kockázati tőkebefektetések piacán annak érdekében, hogy az alapok a december végi határidőt tartani tudják, mely óriási lehetőséget jelent az innovatív, növekedést tervező, megfelelően felkészült vállalkozások részére.