A Tokaj Y tagjai csupán néhány éve készítenek saját bort, ám van, akinél sok évtizedes családi hagyománya van a borászkodásnak. A csapatban olyanok is vannak viszont, akik nemrég cseppentek bele ebbe a szakmába. Homoky Dorka, Zsirai Kata, Vincze Tamás, Varkoly Ádám, Kvaszinger László és Dávid Rémusz célja azonban közös, nagyon jó borokat készíteni (a bátrabbak ki is mondják, hogy a világ legjobb borát), és Tokaj-Hegyalja fejlődését erősíteni.
Ez azt is jelenti számunkra, hogy a tradíció és a trendek, a hagyományos borok és a frissesség megfér egymás mellett, sőt! Míg a hagyományokra lehet és kell is építkezni, addig a jövőt ma kell alakítani. Kata szerint ehhez szükséges a jó bor, de nem elegendő, ma már legalább annyira fontos a jó marketing és a személyes élmények is.
Azt, hogy ezt közösen szeretnék elérni, szinte hozta az élet. A barátság és a borvidék adott volt, a közös kóstolások, a sok szakmai beszélgetés eddig is megvoltak, annyi változott csupán, hogy ezt ezentúl tudatosabban, hatékonyabban szeretnék csinálni. Mert együtt erősebbek lehetnek, jobban hallani a hangjukat.
Az összefogásban hisznek
Szeretnék megmutatni a szakmának, hogy bár versenytársak, de nem ellenségek, és összefogással könnyebben boldogulhatnak. Kata egyszerűen fogalmaz: „Úgy gondoltuk, hogy megmutatjuk a világnak, hogy így is lehet dolgozni. Segíteni szeretnénk egymást és közösen képviselni a borvidéket. Az egészet. Hiszen Tokaj nem csupán a néhány ismert településből áll. Bennünket is különböző helyekről sodort össze az élet. Azt szeretnénk megmutatni, hogy ez a sokszínűség jellemző a vidékre, a borainkra, az élményekre, amire rátalálnak nálunk. Izgalmas feladat.”
Zsirai Kata hangsúlyozza, nem a közös megjelenésen van a hangsúly, nem ezért fogtak össze, nem ez a fő cél. Hanem az, hogy a borvidéket úgy képviseljék, ahogy azt megérdemli. Úgy véli, mindezért a legtöbbet a közös fejlődéssel tehetnek. Példát szeretnének mutatni a saját és az utánuk jövő generáció számára, hogy egymástól lehet és kell is tanulni, és ami nagyon fontos, hogy vidéken is érdemes dolgozni.
Közösségi média: erősség a fiatalság
Úgy véli, hogy mivel mindannyian fiatalok, talán könnyebben megtudják szólítani a saját korosztályukat, és így megismertetni a borvidéket, a borokat. Nagyon fontos, hogy az Y-generációt már más eszközökkel, más kommunikációval lehet elérni. Kata szerint az egyik erősségük, hogy az ő korosztályuk már professzionálisan kezeli és használja a közösségi média, például a Facebook adta lehetőségeket. „A mi korosztályunk már eléggé az internet világában nőtt fel, és éli a mindennapjait. Mi is nagyon jól tudjuk használni, több csapattag remekül kezeli ezeket, ezért ebben látjuk a jövőt leginkább. Elsődlegesen a nagyvilág felé így kommunikálunk. Az online jelenlét egyébként is kikerülhetetlen, de miért is tennénk? Hiszen óriási lehetőségeket ad. Például egy szerencsés véletlennek köszönhetően mi vehettünk részt elsőként egy online borkóstolón.”
A Tokaj Y-nal idén több helyen lehet találkozni, rendezvényeken, fesztiválokon, de igazából a céljuk az lenne, hogy a borkedvelőket, és a leendő borkedvelőket Tokajba csábítsák. A tapasztalatok szerint Budapesten sok a borkedvelőket célzó rendezvény, sőt, a tokaji borokat tematikusan bemutató kóstoló is, ám valódi élményeket a bor születési helyén kaphatjuk. Tállya, Olaszliszka, Szerencs és Erdőbénye és Mád a tagok lelőhelye. Egy kis előzetes egyeztetés után bárkihez be lehet térni kóstolóra, alapvetően mindenki a borvidéken él és dolgozik.
Zsirai Kata szerint szuper a sok budapesti boros esemény, mert így jól megismerik az emberek ezeket a borokat, a borvidéket. „De úgy gondolom, hogy akkor ismerik meg igazán, ha eljönnek hozzánk, és itt töltenek egy pár napot. Akár velünk, akár több települést, másokat is meglátogatva, így azonosulva a környezettel. Közülünk is van, aki régi stílusú borokat készít, de van olyan is, aki az új technológiák felé halad, mások vagyunk, és pont ezt szeretnénk bemutatni, hogy egy borvidék mennyi mindet, milyen sokszínűséget rejt”.