A klasszikus kereskedelem egyik nagyon fontos eszköze a „follow up”, vagyis az utánkövetés. A kapcsolatok minden sikeres üzletben kiemelkedően fontosak – főleg, ha a vevőkről, vagy reménybeli vevőkről van szó. Ha valaki egyszer már betért a boltba, mint egy bulldognak kell megfognia a jó kereskedőnek – ami egyáltalán nem azt jelenti, hogy valamit még az adott látogatáskor „rá kell tukmálni”. A belépő szintű termék egyébként is a tökéletes termékpaletta fontos eleme.
Ha valaki nem is akar vásárolni, felkínálhatunk neki egy apró ajándékot azért, hogy megadja az adatait, ha emellett egy jól kialakított információs rendszerben azt is könyveljük, hogy mi iránt érdeklődött, máris tudjuk, mi az, amivel legközelebb érdemes lehet megkeresni őt. Minél több adatunk van az illetőről – a kora, a családi állapota, a születésnapja – annál sikeresebben kínálhatunk neki olyasmit, amire tényleg szüksége van.
Mit adhatok?
A kulcsszó pedig a szükséglet. (Ugyanis különben kissé úgy hangzana ez a fejlődési irány, mint egy Keresztapa film – vásárolj, mert tudom hol laksz.) Megváltoztak a vevők, a termékek és a vásárlás folyamata is. Az internetes áruházak korábban sikeres értékesítési módszerei – például a keresőoptimalizálás vagy az ingyenes hírlevél – nem hoznak új vásárlókat. A vevőnek utána kell nyúlni, tulajdonképpen a vásárlásig juttató futószalagra kell őt tenni” – mondta Wolf Gábor, a Marketing Commando szakértője. Ebben a folyamatban először egy probléma megoldását kínáljuk internetes vagy Facebookon megjelenő hirdetéssel. Ha az érdeklődő rákattint, megadja adatait, de nem vásárol, újabb videoüzenettel és e-mail ajánlatok sorával mutathatjuk meg neki, miként segíthet az adott termék a számára fontos problémán.
A probléma, hogy a látogatók jelenetős része első látogatáskor nem vásárol, csak nézelődik, nem más az internetes világban sem. Egy honlap látogatóinak kis százaléka vásárol első látogatáskor (átlag 0,5-2%), valamivel több látogató feliratkozik (átlag 5-20%) (ha van ilyen lehetőség), de a nagy többség sarkon fordul, és otthagyja a webáruházat.
Az ma már alapmegoldás, hogy a különböző aloldalainkat megtekintőknek külön hirdetünk. Vagyis, amelyik termékünk után érdeklődött a felhasználó, azzal kapcsolatos hirdetésünkkel fog találkozni.
A követés kezdetére vonatkozóan több lehetőségünk van. Mondjuk a vásárlás után 30 nappal elindulnak a hirdetéseink a vásárlás utáni 60. napig, arra buzdítva a korábbi ügyfelünket, hogy vásároljon megint Nálunk. Rendszeres fogyasztási cikkek esetében ez a megoldás aranybánya. A felhasználó még lehet, hogy nem tudja, hogy szüksége lesz pl. új nyomtatópatronra, de amikor kifogy, lépten-nyomon bele fog botlani hirdetésünkbe!!
Ha bizonyos termékünkhöz sok-sok kiegészítőt kínálunk? Akkor upsell célból hirdethetünk azokra, akik megvették már egy termékünket. Pl.: egy felső kategóriás fényképezőgép vásárlása után 1 hónapig a kiegészítők hirdetéseivel érjük el őt! Állvány, objektív, vaku, hátizsák, minden, amit még eladhatunk neki!
Megjeleníthetünk más hirdetéseket azoknak a felhasználóknak, akik már feliratkoztak pl. újdonságértesítőre, és más hirdetéseket azoknak, akik még nem a feliratkozóink.
Ez volt egészen eddig, de már meg tudjuk célozni a korábbi látogatóinkat remarketing hirdetéssel az AdWords és a Facebook rendszerében. Így további – nem elhanyagolható – esélyt kapunk a vevőszerzésre. Fehér Márton, az OMA trénerének tapasztalatai szerint sok esetben duplázza a megrendelések számát ez a megoldás, de átlagosan 20-30%-kal növeli az eladásokat – mondja Fehér Márton.
A remarketing olyan high-tech hirdetési megoldás, ami lehetővé teszi, hogy meg tudjuk állapítani a felhasználóról, járt-e már korábban a honlapunkon, sőt azt is tudhatjuk róla, mely aloldalainkat nézegette, ezért sejthető, hogy mely termékünk vagy szolgáltatásunk után érdeklődött már korábban. 2009 tavasza óta létezik a Google AdWordsben remarketing, a Facebookon 2013. év vége óta érhető el nyilvánosan a hirdetők számára ez a célzási lehetőség. Az AdWordsben már jó pár éves múltra tekint vissza a remarketing, az elterjedése mégis sokat váratott magára. Egyrészt korábban bonyolultabb volt a szükséges beállítások elvégzése, másrészt a beállítási lehetőségek növekedése pontosabbá teszi a célzást.
A legtöbb vállalkozás esetében előnyös a remarketing hirdetések kihasználása, különösen ott, ahol nem azonnal döntenek az érdeklődők a vásárlásról. Beállítás kérdése, hogy mennyi ideig szeretnénk őket még elérni az utolsó látogatás után hirdetésekkel. Vásárlói szokásokhoz, a döntési ciklushoz lehet igazítani a remarketing kampányt.
A remarketing mára divatos műfajjá vált, sokan alkalmazzák, de csak kevesen művelik igazán ügyesen. Ugyanúgy kattintások után kell fizetni, mint bármely más hirdetés esetében, ez egy célzási megoldás, de merőben más gondolkodást igényel mint a "hagyományos" PPC hirdetések.