A stratégiai befektető az exit egyik legjobb módja – ha időben találunk egyet

Továbbra is a stratégiai befektetők irányába történő cégeladás a leggyakoribb exit út a Közép-kelet-európai régióban. Ezért fontos egy potenciális stratégiai partner megtalálása, ám ennek előkészítését időben meg kell kezdeni.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: MTI, Fotó: Kovács Attila

A kockázati tőkebefektetések értékesítése esetén még mindig a stratégiai befektetők irányába történő cégeladás a leggyakoribb exit út a régiónkban, mely 60%-os értékbeli arányával jelentősen meghaladja a 27%-os európai átlagot - olvasható az Európai Kockázati Tőke Egyesület (EVCA) legutolsó statisztikájában.

Ez a tény várhatóan alapvetően meghatározza majd a hazai befektetési piac „kiszálló ágának” irányait is a következő időszakra, hiszen a Jeremie-program alapkezelőinek a következő években értékesíteniük kell befektetetéseiket portfólió-cégeikben. Így egy potenciális stratégiai partner megtalálása kiemelkedően fontos stratégiai feladattá válhat, melynek előkészítését időben meg kell kezdeni.

A stratégiai partner-keresés a tudatos tervezéssel kezdődik. Ismernünk kell azt a befektetői kört, akit potenciálisan érdekelhet a vállalkozásunk, a technológiánk, a piacunk, és képesnek kell lennünk átlátni azt is, hogy ki az a szűkebb csoport, akikkel szinergia érhető el, akikkel közös cél fogalmazható meg.  „A közös szakmai nyelv, a hosszú távú üzleti célok harmóniája nagymértékben segíti a megállapodás létrejöttét, és a felek számára az optimális tranzakciós ár megfogalmazását is” – hívja fel a figyelmet Andreas Reinthaler, az M27 cégcsoport vezetője.

Nem minden esetben érdemes a vállalkozásnak önmaga elindulni a növekedés útján, még ha kockázati tőkét is tud bevonni ehhez. Néha egy már „felépített szerkezetben” könnyebb előrelépni. „Gyorsan változó piacokon akár csak egy év lemaradás is komoly piacvesztést okozhat, így a stratégiai partnerség sokkal vonzóbb és gyorsabb lehetőséget jelent, mint házon belül megoldani a kérdést – ez utóbbinak ugyanis az a veszélye, hogy a piac elmegy mellettünk és már nem leszünk versenyképesek” - összegzi Prekopcsák Zoltán, a Radoop alapítója és ügyvezetője, aki cégét a nemzetközi RapidMinernek értékesítette.

A kicsi vonzó, a nagyobb értékesebb
Bizony előfordulhat, hogy cégértékesítés során a vevő és az eladó elképzelései a cégértékesítés során nem találkoznak. Tipikus eset, amikor az eladó kevesli a vételárat vagy éppen a vevő sokallja azt.
Sokan azt gondolják, hogy egy stratégiai felvásárlás egyik pillanatról a másikra történik, a valóságban azonban 9-12 hónap is szükséges ahhoz, hogy a tranzakció zárása megtörténjen. Arról nem is beszélve, hogy ezt az esetek többségében – mint a Radoop esetében is - több éves partnerkapcsolat és sikeres közös projektek előzték meg, készítették elő a felvásárlást.

„Gondoljunk bele abba, ha a szakmai befektető például a technológiánkban lát nagy potenciált. Ezt előbb tesztelni akarja, ügyfelei körében kipróbálni, mielőtt megvenné a céget, a technológiát! Először kisebb körben, majd lépésről lépésre kiterjesztve... Ez mind időigényes folyamat, azaz már jóval a tervezett cégeladás előtt meg kell kezdeni a későbbi szakmai befektetővel, partnerrel a kapcsolat kiépítését, azaz az exit stratégia végrehajtását! – fűzi hozzá Horgos Lénárd, az M27 ABSOLVO partnere.

Cégeladásra, befektetői exitre egy vállalkozás életében nem minden nap kerül sor, így a szükséges tapasztalatok sem állhatnak rendelkezésre. Honnan is tudhatnák a cégek, hogy vajon reális ajánlatot kaptak-e a szakmai befektetőtől, vagy nem akarják-e a vételár túl nagy részét visszatartani? Vagy hogy milyen struktúrában érdemes a tranzakciót véghezvinni elkerülendő az adó és egyéb üzleti kockázatokat? Szükségszerű lehet bevonni olyan szakértőket, akiknek ez „napi rutin”, ismerik a piacot, az elvárásokat, a befektetőket, a kockázatokat, és képesek egy hatékonyan működő folyamatot felállítani, kontrollálni, és végigvinni.

MENNYIT ÉR A CÉGEM? ÉS MENNYIT FIZETNEK ÉRTE?
A cégek életciklusának jellemző része a cég, vagy cégrész eladása is. Hogy ez hogy sikerül és, hogy valójában mennyit ér a cég, az sok mindenen múlik. A Piac&Profit KKV-Akadémiáján szakértők segítettek átlátni a lényeget.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo