A Pokemon GO alapvető célja, hogy a játékosok minél több pokemont találjanak és fogjanak meg úgy, hogy pokelabdát dobnak rá, ami egyfajta csapdaként ejti fogságba ezeket a kis zsebszörnyecskéket. A végső cél, ahogy a szlogen is mutatja (Szerezd meg hát mind!),megtalálni a pokemon faj összes jelenleg elérhető fajtáit, majd ezeket fejlesztve harcolni velük az edzőtermekben, területet és pontokat szerezve pokemon mesterré válni. Egyes fajokat könnyebb elérni, mások ritkábbak, megszerzésük több időt és eszközráfordítást igényel. A játékos az ehhez szükséges felszerelést útja során a közelben található pokestopok és a játékban elérhető Shop segítségével is megszerezheti.
A sikernek köszönhetően a Nintendo cégértéke már a Sony-ét is megelőzte.
A gyorsan fogyó eszközök, mint például a pokelabdák, valamint a pokemonok sebeit begyógyító italok bármelyik pokestopban ingyen is beszerezhetőek. Azonban vannak nehezebben hozzáférhető, ugyanakkor nagyon hasznos segédeszközök is. Ilyen például a Lure module és az Incense, amelyek különböző módszerekkel, de magukhoz vonzzák a közelben található pokemonokat, illetve a Lucky Egg, ami a használata alatt megdupláz minden, a játékos által szerzett tapasztalati pontot, felgyorsítva ezáltal a karakter fejlődését. Ezeket az értékes segédeszközöket az alkalmazás csak korlátozott mennyiségben bocsájtja rendelkezésünkre, bizonyos szintek elérése után válnak elérhetővé, s persze a Shopban is megvásárolhatóak, pokecoinokért cserébe – írta Sztankó Dániel, az RSM-DTM pénzügyi képviseleti csoportvezetője legfrissebb blogbejegyzésében.
Virtuális gyorsítósáv, adóvonzatokkal
Az ehhez szükséges pokecoinokat két módon lehet megszerezni: alapesetben edzőtermeket lehet megszerezni, amelyek a megtartásáért bizonyos időközönként pokecoin jár. Akinek viszont kevesebb a játékra fordítható ideje, vagy nem elégszik meg az így megszerzett pokecoinok mennyiségével, az megteheti, hogy egyszerűen megvásárolja a számára szükséges pokecoin mennyiséget a Shopban.
A játékos által megvásárolt pokecoin nem valódi pénz, nem számít önálló devizának, hiszen nem lehet bármire elkölteni, egyfajta utalványként kizárólag a játékban elérhető eszközökre fordítható. Ezek a pokecoin vásárlások jelentik a játékot fejlesztő cég egyik fő bevételi forrását, így joggal merülhet fel a kérdés, hogy keletkezik-e a játékbeli tranzakciók után áfafizetésikötelezettség és ha igen, akkor pontosan milyen szabályok vonatkoznak ezekre az ügyletekre.
A kérdés eldöntéséhez először is meg kell határozni, hogy jelen esetben termékértékesítésről vagy szolgáltatásnyújtásról van-e szó. Mivel a pokecoin segítségével a játékos labdákat, gyógyitalt és pokemonvonzó eszközöket szerez, ezért felmerülhet a gondolat, hogy termékértékesítésről van szó. Ha pedig termékértékesítés történik, akkor arra a távolsági értékesítés szabályai vonatkoznak.
Valójában a pokecoin megvásárlásával közvetlenül nem eszközöket szerez az ember, hanem jogokat ahhoz, hogy a játékban elérhető bizonyos funkciókat a neki tetsző időpontban használhasson, és ezáltal előnyös helyzetbe kerüljön. Éppen ezért ezek a tranzakciók az elektronikusan nyújtott szolgáltatások közé sorolhatóak. Ahhoz, hogy megállapíthassuk az erre vonatkozó szabályokat, először is meg kell vizsgálnunk az ügyletteljesítésénekhelyét, ehhez pedig meg kell állapítanunk, hogy B2B vagy B2C ügyletről van-e szó.
Nem adóalany részére nyújtott elektronikus szolgáltatások áfa vonzata
A játék alapvetően magánszemélyek használatára épít, tehát elsősorban B2C ügyletekről beszélhetünk. Az ilyen, nem adóalany részére nyújtott elektronikus szolgáltatások esetében az áfa törvény 45/A §-a az irányadó, ami alapján a teljesítés helye az a hely, ahol a szolgáltatást igénybe vevő nem adóalany letelepedett, illetve ahol lakóhelye vagy szokásos tartózkodási helye van.
Ebben az esetben az áfa törvény alapján szolgáltatást nyújtó adóalanynak az igénybevevő magánszemélyek lakóhelye szerinti államokban a helyi áfa mértéket kell felszámítani szolgáltatásai után, és helyi áfa fizetési kötelezettsége keletkezik. Hogy az ezzel járó terheken könnyítsenek, 2015. január 1-től elérhető az elektronikus szolgáltatást nyújtó vállalkozások számára a mini one-stop shop rendszer, vagyis a MOSS. A MOSS segítségével az elektronikus szolgáltatást nyújtó vállalkozásoknak lehetőségük nyílt arra, hogy az egyablakos rendszer keretében tegyenek eleget az adókötelezettségeiknek, vagyis az adószám regisztrációját és a bevallások benyújtását, illetve a különböző tagállamokat megillető áfát a vállalkozás letelepedése szerinti EU-tagországának adóhatóságán keresztül rendezzék. Ez alapján a játékot fejlesztő cégnek elég mindössze egy EU-tagállamba bejelentkeznie és ott adót fizetnie minden tranzakciója után. Az így befizetett adó felosztására az érintett államok adóhatóságai között a teljesített tranzakciónak megfelelő arányban kerül sor, tehát a magyarországi címmel regisztrált magánszemélyek vásárlásai után az áfa a magyar adóhatósághoz fog befolyni.
Ugyanakkor a B2C ügyletek mellett nem hagyhatjuk figyelmen kívül a helyi kereskedelmi vállalkozások számára a játékban található üzleti potenciált sem. Világszerte és itthon is gombamód szaporodik azon vállalkozások száma, amelyek a közvetlen közelükben található pokestopokra, vagy az üzlethelyiségben elérhető ritka pokemonokra építve tesznek ki vevőcsalogató hirdetéseket. Különösen a vendéglátóipari egységek számára éri meg egy saját pokestop igénylése (pokestopok adott pontokra történő felállítását ugyanis lehet kérvényezni a játék fejlesztőitől). Ha például egy pubban ülve is elérhető egy pokestop, akkor az üzemeltetőnek megéri a stopra pokemon csalogató Lure modult vásárolni, mivel ezzel jelentősen növelheti a pokemonra vadászás közben betérő vendégek számát, illetve az ott eltöltött idejüket.
Ezekre a tranzakciókra azonban már más szabály vonatkozik: ilyenkor egyértelműen B2B ügyletről beszélhetünk, a teljesítés helye a szolgáltatás igénybevevőjének székhelye vagy állandó telephelye lesz, vagyis áfa fizetési kötelezettség abban az országban keletkezik, ahol a szolgáltatást igénybevevő vállalkozás letelepedettségetalálható, vagyis ha a példában említett szórakozóhely székhelye vagy állandó telephelye Magyarországon található, akkor a teljesítés helye belföld lesz.
Az ügyletre ez esetben fordított adózást kell alkalmazni. Ilyen esetben általában a szolgáltatást nyújtó vállalkozásnak a tranzakció után nem keletkezik áfa fizetési kötelezettsége, ugyanakkor fel kell jegyeznie a számlán a fordított adózás tényét, valamint javasolt a számlán feltüntetni azt is, hogy a szolgáltatásnyújtás az Áfa-törvény hatályán kívül áll. A szolgáltatás igénybevevője számára a fordított adózás szabályai alapján áfa fizetési kötelezettség keletkezik, azonban ez az áfa levonásba helyezhető, amennyiben a beszerzés saját gazdasági tevékenység érdekében merült fel. Márpedig ebben az esetben a szórakozóhely üzemeltetője érvelhet azzal, hogy a pokemon csalogató szolgáltatást (a lure-t) a vendégforgalom növelése érdekében vette meg.
Hogy mit tanulhatnak mindebből a digitális piacon megjelenni vágyó magyar cégek?
Az áttörő sikerhez a technikailag innovatív ötlet mellett fontos előre átgondolni azt is, hogyan lesz sikeres az üzleti modellünk. Az üzleti modell kialakításának nélkülözhetetlen része az adókötelezettségek pontos feltérképezése, esetleges adótervezés, ennek részleteit a webshopok kapcsán korábban már körüljártuk. Előnyben vannak azok a vállalkozások, amelyek az üzleti lehetőség adó vonzataira előre gondolnak, az adókötelezettségeket előre tervezik.
A lehetséges kötelezettségek felméréséhez elengedhetetlen megismerni a magyar, illetve a szóba jöhető más országok áfa szabályait. Ezen szabályok ismerete nélkül már a tevékenység megkezdése előtt versenyhátrányba kerülhetünk. A hatékony működés kialakításához érdemes a jogszabályok adta lehetőségeinkkel tisztába kerülni már az értékesítési struktúra és a megcélzott vevői kör tervezésekor.