2013-ban is várakozásokon felül teljesített a magyarországi online kiskereskedelmi forgalom, miután elérte a 217 milliárd forintos összforgalmat. Ezzel az eredménnyel tovább növelte arányát a teljes hazai kiskereskedelemben, így már annak 3,1 százalékát teszi ki – derült ki az eNET elemzéséből. Az elmúlt év során nőtt a webshopok forgalma, nőtt a vásárlók száma, és az átlagos kosárérték is növekedett kismértékben. Nőtt a mobilról vásárlók aránya, folyamatos a fejlődés a hazai e-kereskedelemben.
Az interneten legjobban értékesíthető termékek listáján az első öt helyen a könyvek, a mobileszközök és kiegészítőik, a háztartási és vegyi áruk, a játékok, valamint a kozmetikai termékek állnak. Egy vásárlás alkalmával átlagosan 22 ezer forintot költ el egy vásárló, és ez az érték 3 ezer forinttal nőtt az egy évvel korábbihoz képest egy friss kutatás szerint.
Ahogy az online és ezen belül is a mobil fizetés egyre népszerűbb lesz, úgy értékelődik fel a biztonság szerepe is. Egy hatékony védelmi rendszer létrehozásához a hamis emailekben történő személyi adatlopásokra is figyelmet kell fordítani. A Pay Pal összeszedett 11 fontos tanácsot, hogy nagyobb biztonságot teremthessünk a magunk számára.
Használjunk biztonságos jelszót! – Ne használjuk ugyanazt a jelszót minden oldalnál. Online vásárlás esetében ez olyan, mint ugyanazt a kulcsot használni minden ajtó kinyitásához.
Védjük a számítógépünket és a mobiltelefonunkat! – Frissítsük rendszeresen vírusirtó szoftverünket és böngészőnket, mivel ezek a frissítések gyakran segítenek kiszűrni a veszélyes technológiákat, hamis weboldalakat, és figyelmeztetnek, illetve blokkolják azokat a próbálkozásokat, amelyek személyes adatlopáshoz vezethetnek.
Használjunk biztonságos fizetési módszereket! – Használjunk biztonságos fizetési módszereket, mint a PayPal, amik nem osztanak meg pénzügyi vagy személyes információkat az online vásárlás során.
Sose adjunk ki információt a bankkártyánkról e-mailen! (És telefonon is minden esetben győződjünk meg arról, hogy aki információt kér a kártyánkról vagy számlánkról, tényleg a bankunk alkalmazottja!)
Csak jó hírű weboldalakról és kereskedőktől vásároljunk! – Az e-kereskedők azzal tudják építeni jó hírüket, hogy vásárlóik elégedettek velük. A vásárlók értékelésének minősége garancia arra, hogy valóban azt kapjuk, amit rendeltünk. (Például egy gyanúsan nagy akció is rosszat jelez.)
Ellenőrizzük kétszer vásárlásunk minden részletét, és amikor végeztünk, jelentkezzünk ki a weboldalról. (Sokan számos weboldalon állandóan bejelentkezve maradnak, ami jelentősen megkönnyíti a csalók dolgát.)
Ellenőrizzük a bank és a bankkártya kivonatát alaposan az online vásárlás után, hogy megbizonyosodjunk arról, minden rendben van a pénzügyi részletekkel!
Csak jó hírű oldalakról töltsünk le applikációkat! – Ahhoz, hogy megbizonyosodjunk mobileszközeink védelméről és biztonságáról, csak olyan applikációkat használjunk, amelyek ismert és hivatalos oldalakról származnak.
Ha egy csalás áldozatául esünk, azonnal jelentsük! – Ha véletlenül ilyen történik, azonnal cseréljük le az összes jelszavunkat, amelyeket illetéktelen kezekbe kerülhettek, és jelentsük az estet a megfelelő hatóságnak.
Szűrjük a kéretlen leveleket! – Az online bűnözés elleni harc legegyszerűbb lépése a megelőzés. Kapcsoljuk be e-mail fiókunk spamszűrőjét, és a kéretlen e-mailek számának csökkenésével arányosan a rizikófaktor is csökkenni fog.